Ρεπορτάζ : Έλενα Λάσκαρη
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, ύψους 1,5-2,5 δισ. ευρώ, θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση, επιδιώκοντας τη συντήρηση του θετικού κλίματος που δημιούργησε η αποσαφήνιση του μηχανισμού ευρωβοήθειας. ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Λάρκο, καζίνα, ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και ένας μακροσκελέστατος κατάλογος ακινήτων... του Δημοσίου αξίας 300-500 δισ. ευρώ βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της λίστας αποκρατικοποιήσεων που θα τεθούν σε προσεχή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, με τον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου να ανάβει το πράσινο φως για τα σχέδια που θα «τρέξουν» πρώτα.
Βασική αρχή του προγράμματος είναι πως «υποδομές και δίκτυα παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο», όπως επίσης και πως «σε όποιον τομέα αποχωρεί πλήρως το Δημόσιο, θα δημιουργείται μια νέα ρυθμιστική αρχή». Πέραν των εσόδων που θα συμβάλουν στη μείωση του δημοσίου χρέους, σημαντικές κρίνονται και οι επιπτώσεις στο εξίσου κρίσιμο μέτωπο του ελλείμματος. Οπως λέει στα «ΝΕΑ» κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, μόνο και μόνο από την αναδιοργάνωση του ΟΣΕ μπορεί να εξοικονομηθεί σε ετήσια βάση περίπου 1 δισ. ευρώ, όσο δηλαδή είναι το έλλειμμα που γεννά κάθε χρόνο ο ζημιογόνος Οργανισμός, μειώνοντας ισόποσα το δημοσιονομικό έλλειμμα. Δεδομένου ότι ενδεχόμενη αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ προσκρούει στον... κανόνα περί δικτύων και υποδομών, η εισήγηση που θα τεθεί προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ- τη διαχείριση δηλαδή- με είσοδο στρατηγικού επενδυτή που θα αναλάβει και το μάνατζμεντ. Παράλληλα θα προωθηθεί και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ ξεκινώντας από την παραχώρηση σε ιδιώτες, για εμπορική εκμετάλλευση και ανάπτυξη, των σταθμών Λαρίσης και Θεσσαλονίκης.
Η πώληση των καζίνων και η περαιτέρω μετοχοποίηση της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ σε συνδυασμό με την παραχώρηση του μάνατζμεντ εκτιμάται ότι μπορούν να προωθηθούν άμεσα, εφόσον βελτιωθεί και το κλίμα στο Χ.Α. Στο υπουργείο Οικονομικών συζητούν το ενδεχόμενο νέων μετοχοποιήσεων έως 23% για την ΕΥΑΘ και έως 10% για την ΕΥΔΑΠ με παράλληλη παραχώρηση του management σε ιδιώτες και το Δημόσιο να ελέγχει το 51%.
Στην ατζέντα περιλαμβάνονται ακόμα η πλήρης αποκρατικοποίηση της Λάρκο, ενώ παρά τις προτάσεις πλήρους αποκρατικοποίησης και του ΟΠΑΠ δεν φαίνεται να προχωρά άμεσα ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Σχέδια και για τράπεζες
Ενεργές, αλλά όχι με άμεσο ορίζοντα υλοποίησης παραμένουν οι σκέψεις για περαιτέρω αποχώρηση του Δημοσίου από τον τραπεζικό τομέα. «Ολα είναι ανοιχτά για τις τράπεζες» λέει αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, που διευκρινίζει, όταν ερωτάται αν στη διατύπωση αυτή περιλαμβάνεται και ενδεχόμενη πλήρης αποκρατικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, πως «τίποτα δεν αποκλείεται, αλλά τις τελικές αποφάσεις θα λάβει ο Πρωθυπουργός». Προσθέτει παράλληλα όμως πως «το κράτος δεν θέλει να είναι τραπεζίτης, θέλει να έχει λόγο στο σύστημα υπό την έννοια της διακριτικής παρεμβατικότητας όπου χρειάζεται».
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, ύψους 1,5-2,5 δισ. ευρώ, θέτει σε εφαρμογή η κυβέρνηση, επιδιώκοντας τη συντήρηση του θετικού κλίματος που δημιούργησε η αποσαφήνιση του μηχανισμού ευρωβοήθειας. ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Λάρκο, καζίνα, ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και ένας μακροσκελέστατος κατάλογος ακινήτων... του Δημοσίου αξίας 300-500 δισ. ευρώ βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της λίστας αποκρατικοποιήσεων που θα τεθούν σε προσεχή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, με τον Πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου να ανάβει το πράσινο φως για τα σχέδια που θα «τρέξουν» πρώτα.
Βασική αρχή του προγράμματος είναι πως «υποδομές και δίκτυα παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο», όπως επίσης και πως «σε όποιον τομέα αποχωρεί πλήρως το Δημόσιο, θα δημιουργείται μια νέα ρυθμιστική αρχή». Πέραν των εσόδων που θα συμβάλουν στη μείωση του δημοσίου χρέους, σημαντικές κρίνονται και οι επιπτώσεις στο εξίσου κρίσιμο μέτωπο του ελλείμματος. Οπως λέει στα «ΝΕΑ» κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, μόνο και μόνο από την αναδιοργάνωση του ΟΣΕ μπορεί να εξοικονομηθεί σε ετήσια βάση περίπου 1 δισ. ευρώ, όσο δηλαδή είναι το έλλειμμα που γεννά κάθε χρόνο ο ζημιογόνος Οργανισμός, μειώνοντας ισόποσα το δημοσιονομικό έλλειμμα. Δεδομένου ότι ενδεχόμενη αποκρατικοποίηση του ΟΣΕ προσκρούει στον... κανόνα περί δικτύων και υποδομών, η εισήγηση που θα τεθεί προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ- τη διαχείριση δηλαδή- με είσοδο στρατηγικού επενδυτή που θα αναλάβει και το μάνατζμεντ. Παράλληλα θα προωθηθεί και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ ξεκινώντας από την παραχώρηση σε ιδιώτες, για εμπορική εκμετάλλευση και ανάπτυξη, των σταθμών Λαρίσης και Θεσσαλονίκης.
Η πώληση των καζίνων και η περαιτέρω μετοχοποίηση της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ σε συνδυασμό με την παραχώρηση του μάνατζμεντ εκτιμάται ότι μπορούν να προωθηθούν άμεσα, εφόσον βελτιωθεί και το κλίμα στο Χ.Α. Στο υπουργείο Οικονομικών συζητούν το ενδεχόμενο νέων μετοχοποιήσεων έως 23% για την ΕΥΑΘ και έως 10% για την ΕΥΔΑΠ με παράλληλη παραχώρηση του management σε ιδιώτες και το Δημόσιο να ελέγχει το 51%.
Στην ατζέντα περιλαμβάνονται ακόμα η πλήρης αποκρατικοποίηση της Λάρκο, ενώ παρά τις προτάσεις πλήρους αποκρατικοποίησης και του ΟΠΑΠ δεν φαίνεται να προχωρά άμεσα ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Σχέδια και για τράπεζες
Ενεργές, αλλά όχι με άμεσο ορίζοντα υλοποίησης παραμένουν οι σκέψεις για περαιτέρω αποχώρηση του Δημοσίου από τον τραπεζικό τομέα. «Ολα είναι ανοιχτά για τις τράπεζες» λέει αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, που διευκρινίζει, όταν ερωτάται αν στη διατύπωση αυτή περιλαμβάνεται και ενδεχόμενη πλήρης αποκρατικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, πως «τίποτα δεν αποκλείεται, αλλά τις τελικές αποφάσεις θα λάβει ο Πρωθυπουργός». Προσθέτει παράλληλα όμως πως «το κράτος δεν θέλει να είναι τραπεζίτης, θέλει να έχει λόγο στο σύστημα υπό την έννοια της διακριτικής παρεμβατικότητας όπου χρειάζεται».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου