Τρίτη 25 Αυγούστου 2009

ΟΜΙΛΙΑ ΜΑΡΚΟΥ ΜΠΟΛΑΡΗ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ





ΓΙΑ ΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΣΤΟ Β΄ ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

το ρητό των αρχαίων προγόνων μας που λέει «των οικιών ημών εμπιπραμένων ημείς προφασίζεσθε» ισχύει και για τις πρόσφατες πυρκαγιές. Πλην όμως αλίμονο ο καιρός των κυβερνητικών προφάσεων παρήλθε ανεπιστρεπτί.

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αναδειχθεί κατά την πενταετή διακυβέρνησή της αυθεντία στην πλήρη απογύμνωση των λέξεων των πολιτικών, των οραμάτων και των αιτημάτων των πολιτών, του λαού, από οποιοδήποτε νόημα.

Ο Ουμπέρτο Έκο θα έβρισκε στην πολιτική της την πλήρη εφαρμογή του λατινικού ρητού «nominem nudum tenemus», ας κρατήσουμε το όνομα γυμνό. Η απογύμνωση αυτή των λέξεων των πολιτικών προταγμάτων από οποιοδήποτε νόημα έχει ως μόνο σκοπό την αναπαραγωγή, την παραμονή του κόμματος στην εξουσία.

Ένα τέτοιο παράδειγμα νομοθέτησης η οποία γίνεται χωρίς αντιστοιχία προς τα κοινωνικά ζητούμενα και διατηρεί μόνο το όνομά τους είναι και το σήμερα συζητούμενο νομοσχέδιο.

Η κοινωνία, οι πολίτες, οι γονείς, οι φοιτητές έχουν ως ζητούμενο την ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας, έχουν ως ζητούμενο την ποιοτική αναβάθμιση των πτυχίων και το πραγματικό τους αντίκρισμα όχι μόνο στην ελλαδική αλλά και στη διεθνή αγορά.

Το σημερινό νομοσχέδιο που εισάγει η Κυβέρνηση είναι σε απόλυτη αναντιστοιχία με το επίσημα διακηρυσσόμενο πρόταγμα της Κυβέρνησης η οποία λέει στην εισηγητική της έκθεση ότι σκοπός της είναι να ολοκληρωθεί ουσιαστικά η «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ. Το νομοσχέδιο αυτό είναι λοιπόν απολύτως ψευδεπίγραφο, είναι πρόχειρο, χωρίς στόχευση και ως εκ τούτου προδιαγεγραμμένα αποτυχημένο. Η υποτιθέμενη συναρμογή και η νέα οργανική σύνδεση και σχέση των τομέων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν υπηρετούνται ουδόλως. Αυτό που υπηρετείται συστηματικά είναι διάφορες μικροδιευθετήσεις προεκλογικού χαρακτήρα, παροχές υπέρ δήλων και αδήλων ομάδων προσώπων, αλλά και φυσικά η δήθεν μεταρρυθμιστική εικόνα της Κυβέρνησης. Η προβαλλόμενη «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ παραμένει κενό γράμμα, παραμένει ονομαστική και επιχειρείται με αντιγραφή διατάξεων από τα πανεπιστήμια με τη μέθοδο copy-paste. Οι διατάξεις αντιγράφονται αυτούσιες, χωρίς κανέναν προβληματισμό ούτε όσον αφορά στη σκοπιμότητα της αρχικής τους θεσμοθέτησης, ούτε όσον αφορά στην αποδοτικότητά τους στο χώρο των πανεπιστημίων, εκεί όπου εφαρμόστηκαν, αλλά ούτε και για τη δυνατότητα και τη σκοπιμότητα να εφαρμοστούν επακριβώς στην περίπτωση των ΤΕΙ.

Τα παραδείγματα μέσα στο νομοσχέδιο είναι πολλά. Υποτίθεται ότι επιχειρείται η ακαδημαϊκή ολοκλήρωση των ΤΕΙ με τη θεσμοθέτηση των ερευνητικών εργαστηρίων, όμως διαβάζουμε έκπληκτοι πως ενώ ιδρύεται ένας θεσμός ο οποίος χρειάζεται στα ΤΕΙ, στο άρθρο 4 διαπιστώνουμε πως αυτά τα εργαστήρια θα χρηματοδοτηθούν από κληρονομίες και δωρεές ή όταν θα πουλήσουν το προϊόν της έρευνάς τους στην αγορά. Ούτε ένα ευρώ δεν προβλέπεται για τις υποδομές, για το «στήσιμο». Μιλάμε για έναν εμπαιγμό εξαρχής. Άρθρα 1, 2, 3, 4. Ούτε ένα ευρώ δεν προβλέπεται για να «στήσουμε» υποδομές για ερευνητικά εργαστήρια σε μία εποχή όπου οι πάντες ομνύουν στην έρευνα και στην καινοτομία.

Δεύτερο παράδειγμα: Η Κυβέρνηση διακηρύσσει τη δήθεν προσήλωσή της στην παιδεία. Μάλιστα είναι και το μότο του Υπουργείου ότι όλα είναι θέμα παιδείας, όμως στα παρακάτω άρθρα περιορίζει με το νομοσχέδιο το χρόνο φοίτησης από δεκαπέντε εβδομάδες σε δεκατρείς εβδομάδες ανά εξάμηνο, γι' αυτό προκάλεσε και τα ειρωνικά σχόλια όχι μόνο γι' αυτό το άρθρο αλλά και για τα άλλα σε πρωτοσέλιδα των εφημερίδων που μιλούσαν για λιγότερες ώρες, για λιγότερα μαθήματα, για λιγότερα χρήματα και στο τέλος για λιγότερη παιδεία. Συνολικά με το άρθρο αυτό και με τη ρύθμιση που εισάγεται οι φοιτητές χάνουν ένα εξάμηνο.

Τρίτο παράδειγμα: Η αντιγραφή και η επικόλληση διατάξεων από τα πανεπιστήμια στην τεχνολογική εκπαίδευση φτάνει και στις εκπαιδευτικές άδειες του προσωπικού. Χωρίς καμία προετοιμασία, χωρίς καμία διάκριση δίνεται η δυνατότητα σε καθηγητές, ενώ φτάνουν στα όρια της σύνταξης, να πάρουν εκπαιδευτική άδεια στο 63ο, παραδείγματος χάρη, έτος της ηλικίας, δηλαδή χωρίς καμία προοπτική διάχυσης της γνώσης που υποτίθεται ότι σωρεύεται κατά τη διάρκεια αυτής της άδειας.

Τέταρτο παράδειγμα: Είναι γνωστό ότι ο πρύτανης ασκεί στα πανεπιστήμια έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των πανεπιστημίων που έχουν σχέση με τους διορισμούς καθηγητών. Ξέρουμε όμως -και η ελληνική κοινωνία έχει πάρα πολλά παραδείγματα- ότι υπάρχουν εξαιρετικά προβλήματα σ' αυτή τη διαχείριση και υπάρχει πάντα -χωρίς καμία παραβίαση του αυτοδιοίκητου- η δυνατότητα για τον έλεγχο από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Αυτή λοιπόν η διάταξη περνά στο χώρο των ΤΕΙ, ότι δηλαδή ο Πρόεδρος θα ασκεί τον έλεγχο νομιμότητας.

Σας είπα ότι όλα αυτά είναι ζητήματα τα οποία θα έπρεπε να ακολουθήσουν έναν ουσιαστικό διάλογο για τις διατάξεις από την αρχή μέχρι το τέλος. Κανένας τέτοιος διάλογος δεν έγινε, όπως όλοι οι συνδικαλιστικοί φορείς των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ έχουν καταθέσει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.

Η αποκορύφωση όμως της υποκρισίας και του εμπαιγμού για τον κόσμο της τεχνολογικής εκπαίδευσης είναι το άρθρο που αφορά στα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων ΑΕΙ και ΤΕΙ. Εδώ αναφερόμαστε στα ΤΕΙ. Υπάρχει μια πραγματική κατάσταση. Στην Αίθουσα ακόμα ηχεί η δήλωση που έκανε πέρσι τέτοιο καιρό ο Υπουργός κύριος Στυλιανίδης που είπε ότι στο τέλος του 2008 θα έχουν δοθεί τα επαγγελματικά δικαιώματα σε όλους τους αποφοίτους και τους πτυχιούχους των ΤΕΙ. Φυσικά και δεν έχει υλοποιηθεί αυτή η διακήρυξη και ήλθε η Κυβέρνηση στην Επιτροπή με μία αρχική διατύπωση. Ασκήθηκαν πιέσεις τη μέρα που ξεκίνησε η Επιτροπή και ήλθε ο Υπουργός και μας έφερε νομοτεχνικές βελτιώσεις με τις οποίες έπαιρνε πίσω τη διατύπωση του άρθρου με διαφορά 180 μοιρών. Στη συνέχεια, επειδή ασκήθηκαν καινούργιες πιέσεις κι επειδή δεν τολμούσε να έλθει ο ίδιος ο Υπουργός και να ξαναφέρει νομοτεχνικές βελτιώσεις πάνω στις δικές του, ήλθε ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας και έφερε καινούργιες νομοτεχνικές βελτιώσεις και το αποτέλεσμα είναι ότι έχουμε γυρίσει σε μία κατάσταση που είναι χειρότερη από την ήδη ισχύουσα.

Κύριε Υπουργέ, το ζήτημα, όπως σας είπαμε και πέρσι όταν συζητήθηκε η επερώτηση του ΠΑΣΟΚ για τα επαγγελματικά δικαιώματα, είναι αν υπάρχει κυβερνητική βούληση και όχι αν υπάρχουν επικοινωνιακοί χειρισμοί του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Εδώ, όπως ακούσαμε πριν από λίγο, ο εισηγητής σας παραδέχτηκε ακριβώς αυτό. Έκανε έκκληση στους Υπουργούς σα να είναι αντιπολιτευόμενος Βουλευτής ή σε άλλο κόμμα. Έκανε έκκληση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας προς τους Υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης να αναγνωρίσουν τα επαγγελματικά δικαιώματα υπογράφοντας τα προεδρικά διατάγματα ή τις υπουργικές αποφάσεις. Μα, αυτό, όπως καταλαβαίνετε, είναι ο απόλυτος εμπαιγμός προς εκατοντάδες χιλιάδες πτυχιούχους του ΤΕΙ. Πάψτε να διαχειρίζεστε επικοινωνιακά τα ζητήματα και καταλάβετε ότι η κοινωνία θέλει να λύσετε τα προβλήματα. Επί έξι χρόνια ξέρετε αυτή την υπόθεση και αυτή τη στιγμή σ' αυτήν την Αίθουσα αποδεικνύεται για μία ακόμα φορά ο απόλυτος εμπαιγμός για τα επαγγελματικά δικαιώματα.

Θέλω να επισημάνω ότι αυτός ο εμπαιγμός προς τους αποφοίτους των ΤΕΙ γίνεται τη στιγμή που είναι σε εξέλιξη η υπόθεση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των κολλεγίων και των όσων διαχειρίσεων γίνονται αδιαφανώς, όπως καταγγέλθηκε πρόσφατα, από τον Πρόεδρο του Τμήματος Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε σχέση με τις άδειες που θα χορηγηθούν στα κολλέγια.

Η αδιαφορία της Κυβέρνησης για την ουσία της τριτοβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης αποδεικνύεται και με το άρθρο το οποίο προβλέπει συνεργασία Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Κύριε Υπουργέ, το ζήτημα είναι εάν θα συνεργαστούν ένα Πανεπιστήμιο και ένα ΤΕΙ στην ίδια περιφέρεια ή αν μπορούν να συνεργαστούν τα Πανεπιστήμια μεταξύ τους, αν μπορούν να συνεργαστούν τα ΤΕΙ μεταξύ τους και αν μπορεί ένα Πανεπιστήμιο να συνεργαστεί μ' ένα ΤΕΙ σε άλλη περιφέρεια ή ένα ΤΕΙ από το κέντρο να συνεργαστεί μ' ένα Πανεπιστήμιο στην περιφέρεια; Ποια είναι η λογική αυτής της διάταξης; Φυσικά και πρέπει να υπάρχει συνεργασία Πανεπιστημίων και Πανεπιστημίων και ΤΕΙ με ΤΕΙ, αλλά γιατί λέτε στην περιφέρεια; Δηλαδή το ΤΕΙ Πειραιά ή το Πανεπιστήμιο Πειραιά δεν θα μπορεί να συνεργαστεί με το Δημοκρίτειο ή το ΤΕΙ Σερρών δεν θα μπορεί να συνεργαστεί με το Πανεπιστήμιο Αθηνών; Ποια είναι η λογική; Δεν την κατάλαβα. Εξηγήστε τη.

Υπάρχει ένα θέμα το οποίο αφορά τη δημοκρατία στο Πανεπιστήμιο, τη δημοκρατία στα ΤΕΙ. Έχετε μία διάταξη η οποία δείχνει απόλυτη περιφρόνηση προς τα θεσμικά αιρετά όργανα. Αντί να συζητήσουμε τα καίρια, τα κρίσιμα ζητήματα στη Σύγκλητο ή στο Προεδρείο των ΤΕΙ, όπως ο νόμος προβλέπει, μ' αυτή τη διάταξη, επειδή ασκείται μία πίεση από πλευράς φοιτητών, μας λέτε ότι αν δεν συζητηθεί οποιοδήποτε θέμα δύο φορές στη Σύγκλητο, θα το πάρουμε να το συζητήσει το Πρυτανικό Συμβούλιο. Είναι δυνατό να υποχωρεί το οργανωμένο κράτος; Είναι δυνατό να περιφρονούμε τα συλλογικά όργανα, τα δημοκρατικά όργανα του Πανεπιστημίου, χωρίς μάλιστα καμία πρόνοια για να υπάρξει απόδοση λογαριασμού και απολογισμός των πράξεων; Αυτό είναι ένα απαράδεκτο άρθρο.





Το νομοσχέδιο επιχειρεί να διασώσει την αξιοπιστία του Πρωθυπουργού σε σχέση με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το οποίο ήταν η δική του υπόσχεση στη Θεσσαλονίκη. Το νομοσχέδιο επιχειρεί όμως να διασώσει την αξιοπρέπεια του Πρωθυπουργού θεσπίζοντας μια εξαίρεση, μια διεθνή εξαίρεση. Είναι δυνατόν ένα ίδρυμα το οποίο δεν παρέχει πτυχιακές σπουδές, δεν δίνει πτυχία, να δίνει μεταπτυχιακά; Σας λέω ότι σήμερα άνοιξα το σάιτ του Διεθνούς Πανεπιστημίου και είδα πως αυτό το οποίο θα ψηφίσετε, κύριοι συνάδελφοι, σήμερα, το αναγγέλλει στο σάιτ και καλεί τους φοιτητές να εγγραφούν σε μεταπτυχιακά τμήματα. Δεν γίνεται αυτό! Αυτό είναι διεθνής πρωτοτυπία! Είναι υποβάθμιση! Εκτίθεται η χώρα με αυτά τα πράγματα!

Το ίδιο γίνεται - το έχουμε εξηγήσει, το έχουμε πει πολλές φορές σε αυτή την Αίθουσα. Μπορεί το Υπουργείο να μας πει ποιες υποθέσεις προχώρησαν στο χώρο της εκπαίδευσης με ΣΔΙΤ; Ποια είναι στο τέλος η αντιπαροχή την οποία θα πάρει ένας εργολάβος, ο οποίος θα βάλει χρήματα για να κάνει με ΣΔΙΤ ένα κτήριο των ΤΕΙ; Γιατί δεν το λέτε; Θα κάνουμε κτίσματα, θα κάνουμε κτήρια, θα κάνουμε υποδομές με ΣΔΙΤ. Ποιο θα είναι το αντίκρισμα του εργολάβου; Τι θα πάρει; Ποια θα είναι η αντιπαροχή του; Πώς είναι δυνατόν να λειτουργήσει αυτό το πράγμα; Πού λειτούργησε;

Θα κάνω και μια αναφορά τώρα σε έναν θεσμό, στη Μαθητιάδα της Πρώτης Σερρών, την οποία πριν από οκτώ χρόνια λειτούργησε ένας οραματιστής δήμαρχος, ο Βασίλης ο Τσιουτσιούλης. Είναι ένας πολύ ωραίος θεσμός, ένας θεσμός όπου μαζεύονται χιλιάδες παιδιά απ' όλο τον κόσμο, απ' όλο τον ελληνισμό, αγωνίζονται, υπάρχει άμιλλα, δεν υπάρχει ο κακώς νοούμενος ανταγωνισμός.

Χρειάζεται όμως να την οργανώσετε τη δουλειά σοβαρά. Η πρόταση έτσι όπως έρχεται - σας το είπα και στην Επιτροπή - δείχνει ότι δεν την έχει δει στοιχειωδώς ένας δικηγόρος. Ποιος είναι ο φορέας; Ποιος θα το διαχειριστεί; Κάνουμε μια επιτροπή, η οποία επιτροπή τι είναι; Θα δώσουμε χρήματα στην επιτροπή, στην οποία είναι μέσα ο Δήμαρχος, συμμετέχουν μαθητές; Κι αν υπάρξει ατασθαλία, θα στείλετε τους μαθητές στα δικαστήρια; Λίγη σοβαρότητα χρειάζεται. Είναι ένας πολύ όμορφος θεσμός. Στηρίξτε τον. Μην τον εκθέτετε, μην τον «κρεμάτε».

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχει ακόμη μια διάταξη, που θίγει ένα μεγάλο ζήτημα, η διάταξη αυτή που αφορά τις εισαγωγές των ατόμων με ειδικές ανάγκες στα πανεπιστήμια χωρίς εξετάσεις. Υπάρχει μια λίστα με κάποιες δεκάδες ασθένειες, παθήσεις, προβλήματα. Έρχεται η Κυβέρνηση και λέει: ήταν μέχρι τώρα το ποσοστό 3%, θα το κάνω 5%, υπήρχαν μέχρι τώρα κάποιες ασθένειες, προσθέτω κι άλλες.

Η ερώτηση είναι η εξής: ποια μελέτη υπάρχει; Έχετε κάποια μελέτη που σας λέει πόσα είναι τα παιδιά που έχουν αυτά τα προβλήματα από τις προηγούμενες χρονιές; Έχετε κάποια μελέτη που δείχνει ότι πράγματι έχουμε τόσα πολλά παιδιά, που πρέπει το 3% να το κάνουμε 5%; Διότι η κοινωνία, ξέρετε, κάνει τους απλούς λογαριασμούς: 80.000 εισαγόμενοι, με 5%, 5 Χ 8 = 40, 4.000 θα μπουν χωρίς εξετάσεις. Και μάλιστα με διαδικασίες, τις οποίες επιχειρείτε τώρα να συμμαζέψετε, κύριε Υπουργέ, με αυτή τη νομοτεχνική βελτίωση, αλλά δεν το κάνετε στην ουσία.

Διότι μελέτες δεν υπάρχουν. Ως προς την επιλογή των ασθενειών, έχετε έναν κατάλογο εκεί πέρα, ο οποίος δεν έχει περάσει από πουθενά. Δεν πρέπει να τα δει το ΚΕΣΥ;

Δεν περνάτε αυτόν τον κατάλογο των ασθενειών από το ΚΕΣΥ, για να δούμε, είναι όντως έτσι; Ή από την Ιατρική Σχολή, από ένα θεσμοθετημένο όργανο. Και ενώ σε όλα τα άλλα τα ζητήματα είστε εξαντλητικοί, εδώ, με αυτή τη νομοτεχνική βελτίωση που φέρνετε, μας λέτε ότι με υπουργική απόφαση θα καθορίζονται τα όργανα, ο τρόπος, διαδικασία διαπίστωσης των παθήσεων. Εμείς δεν λέμε μόνο για τη διαπίστωση των παθήσεων, αλλά λέμε και για τον ορισμό των παθήσεων.

Και στο τέλος - γιατί το έχουμε πει πάρα πολλές φορές - τα παιδιά τα οποία προσέρχονται σε αυτή τη διαδικασία, δεν είναι ανίκανα να εξεταστούν. Έχουν δυσχέρεια να εξεταστούν μαζί με τα άλλα παιδιά. Άρα, εδώ χρειάζεται με σοβαρότητα να διαχειριστούμε την υπόθεση, στηρίζοντας τα παιδιά αυτά τα οποία έχουν ένα πρόβλημα, έχουν ειδικές ανάγκες, αλλά βάζοντάς τους σε μια διαδικασία αξιολόγησης, για να στηρίξουμε και το δικό τους ηθικό και τη δική τους προσωπικότητα.

Κλείνω: κύριε Υπουργέ, είπα και στην Επιτροπή πως θα σας ρωτήσουν οι δημοσιογράφοι, θα βγείτε στην κοινωνία και πρέπει να πείτε ότι αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο φέρνει ο καινούργιος Υπουργός της Παιδείας, πρέπει να συμβάλλει έστω και κατά ένα γιώτα ή κατά μία κεραία στην ποιοτική βελτίωση της παιδείας. Διαπιστώσατε εσείς απ' αυτά τα σαράντα άρθρα τα οποία φέρατε και τις τροπολογίες ότι βελτιώνεται η ποιότητα της παιδείας; Λυπούμαστε που θα το πούμε, όχι. Γι' αυτό και καταψηφίζουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: