Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου βλέπει διπλασιασμό των οικονομικών της μεγεθών κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, χάρη στην αυξανόμενη εγχώρια χρήση του καυσίμου στην Ελλάδα και στην πρόσβαση που θα αποκτήσει σε ξένες αγορές μέσω των νέων αγωγών που κατασκευάζονται στην περιοχή, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Χάρης Σαχίνης, σε συνέντευξή του στο Reuters την Δευτέρα...
Η ΔΕΠΑ, που έχει συμπεριληφθεί στη λίστα αποκρατικοποιήσεων για το 2011, μπορεί να δει τις ετήσιες πωλήσεις αερίου να αυξάνονται, σταδιακά, στα 7 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως (bcm) έως το 2020, περίπου στο διπλάσιο του σημερινού όγκου, όπως λέει ο κ. Σαχίνης.
«Η ΔΕΠΑ δεν θα γίνει απλά μια ελληνική εταιρία που κοιτά την ελληνική αγορά. Περιμένουμε ότι θα διπλασιάσει τις ποσότητες που πουλά, διπλασιάζοντας τα έσοδα και την κερδοφορία της», εκτίμησε.
Η κυβέρνηση, που στοχεύει σε έσοδα 1 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του 2011, είπε την περασμένη εβδομάδα ότι θα προσλάβει συμβούλους για να διερευνήσουν τις δυνατότητες πώλησης μέρους ή του συνόλου του 65% που κατέχει το Δημόσιο.
«Βλέπω την διαδικασία ιδιωτικοποίησης για τη ΔΕΠΑ να ολοκληρώνεται το δεύτερο εξάμηνο του έτους (2011)», είπε ο κ. Σαχίνης.
Η εταιρία διέθεσε περίπου 3,4 δισ. κυβικά μέτρα το 2009, αντλώντας καθαρά έσοδα 61 εκατ. ευρώ, με τις πωλήσεις να ανέρχονται στα 975 εκατ. ευρώ.
Οι πωλήσεις και τα κέρδη του 2010 αναμένεται να κυμανθούν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, καθώς ανταγωνιστές και μεγάλοι πελάτες, όπως η ΔΕΗ, άρχισαν να εισάγουν φθηνότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), φέροντας πλήγμα στο μερίδιο αγοράς της εταιρίας, που υποχώρησε από το 100% το 2009 στο 88% φέτος.
Τα μεγέθη αναμένεται να εμφανίσουν σαφή βελτίωση από το 2012 και μετά, καθώς θα αυξάνεται η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή και θα ενισχύονται οι εξαγωγές μέσω των νέων αγωγών που θα συνδέουν την Ελλάδα με την Βουλγαρία, την Αλβανία και την Ιταλία.
«Θα περίμενα, ξεκινώντας σε 2-3 χρόνια, να έχουμε περίπου 1 δισ. κυβικά μέτρα προς διάθεση στη ΝΑ Ευρώπη και έως το 2017 άλλα 1,6 δισ. κυβικά μέτρα προς διάθεση στην Ιταλία», σημείωσε ο κ. Σαχίνης.
Έως το 2020, οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα αναμένεται να καταναλώνουν μεταξύ 5 και 7 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο, υπερδιπλάσιο του σημερινού όγκου, εκτιμά ο κ. Σαχίνης, με την ΔΕΠΑ να προμηθεύει μεταξύ 4,5 και 5 δισ. κυβικά μέτρα.
Οι ενεργειακές μονάδες ήδη χρησιμοποιούν περίπου το 65% του φυσικού αερίου που εισάγεται στη χώρα. Η κατανάλωση αναμένεται να αυξάνεται, καθώς η χώρα θα περιορίζει ολοένα και περισσότερο την εξάρτησή της από τον άνθρακα και το πετρέλαιο για ηλεκτροπαραγωγή και θέρμανση.
«Νομίζω ότι θα υπάρχει ανάπτυξη στην ελληνική αγορά, κυρίως στον τομέα του ηλεκτρισμού, αλλά και στον κλάδο των οικιακών πελατών. Θα υπάρξει επίσης ανάπτυξη στην περιφερειακή αγορά», ανέφερε ο κ. Σαχίνης.
Ο «πόλεμος» των αγωγών
Η ΔΕΠΑ, η ιταλική Edison και η τουρκική Botas συμμετέχουν στην κοινοπραξία για την κατασκευή του αγωγού Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας (ITGI), ένα από τα διάφορα σχέδια κατασκευής αγωγών για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Δυτική Ασία στην Ευρώπη. Ανταγωνιστικά σχήματα είναι οι αγωγοί Nabucco και TAP (Trans Adriatic Pipeline).
Αλλά με σχεδιαζόμενη χωρητικότητα 30 bcm τον χρόνο, ο Ναμούκο δεν είναι εφικτό να κατασκευαστεί υπό τις παρούσες συνθήκες, σύμφωνα με τον κ. Σαχίνη.
«Δεν νομίζω ότι ο Nabucco θα κατασκευαστεί αμέσως [...] ο Nabucco μπορεί να γίνει στο μέλλον», σημείωσε, όταν η Ευρώπη θα έχει πρόσβαση και σε άλλα κοιτάσματα στο Ιράκ, το Ιράν ή το Τουρκμενιστάν. «Με τους όγκους φυσικού αερίου που είναι διαθέσιμοι τώρα, αυτούς από το Αζερμπαϊτζάν, ο ITGI είναι το πιο λογικό έργο για να υλοποιηθεί αυτή τη στιγμή», είπε.
Ανεξάρτητα από τι θα συμβεί τελικά με τον ΙΤGI, η ΔΕΠΑ αναμένει να αποκτήσει πρόσβαση στις βαλκανικές αγορές μέχρι και την Αυστρία, μέσω νέων αγωγών διασύνδεσης προς Βουλγαρία και Αλβανία.
Η ΔΕΠΑ λέει ότι μπορεί να παρέχει στις αγορές αυτές υγροποιημένο φυσικό αέριο από τον σταθμό της Ρεβυθούσας, χωρητικότητας 135.000 κυβικών μέτρων. Στο βαθμό που θα υπάρχει η ανάλογη ζήτηση, η ΔΕΠΑ εξετάζει ακόμη το ενδεχόμενο δημιουργίας πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου στη Βόρεια Ελλάδα, αξίας 600 εκατ. δολαρίων.
Η εταιρία θα εξετάσει ακόμα τη συμμετοχή της στα σχέδια της κυβέρνησης για την μετατροπή ενός εξαντλημένου κοιτάσματος στον Πρίνο σε υπόγειο αποθηκευτικό χώρο φυσικού αερίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου