«Ρελάνς» με συμφωνία πακέτο για TAP -ΔΕΣΦΑ αναζητά επειγόντως η κυβέρνηση, με τις εξελίξεις και στα δύο μέτωπα να είναι ραγδαίες.
Χθες...
πραγματοποιήθηκε έκτακτη σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ όπου ο υπεύθυνος της κοινοπραξίας TAP για τη χώρα μας Ρίκαρντ Σκούφιας συνυπέγραψε με τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου τη συμφωνία υποδοχής του αγωγού, το περίφημο «Host Government Agreement» (HGA), την τελευταία εκκρεμότητα από ελληνικής πλευράς.
Η συμφωνία διευθετεί όλα τα εκκρεμή ζητήματα που αφορούν στον περίφημο αγωγό, όπως τα τέλη διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, και την πιθανή συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου.
Η ελληνική πλευρά ικανοποιεί έτσι και την τελευταία της υποχρέωση, μια ακριβώς εβδομάδα πριν τις επίσημες ανακοινώσεις για το ποιός τελικά από τους δύο αγωγούς (TAP ή Nabucco West) θα επιλεγεί. Ανακοινώσεις θα γίνουν την Παρασκευή 28 Ιουνίου, και στο Μπακού έχουν κληθεί να παραστούν εκπρόσωποι των εταιρειών και των δύο αγωγών. Εικόνα φυσικά θα υπάρχει κάποιες ημέρες νωρίτερα.
Στο μεταξύ σήμερα μεταβαίνει στο Μπακού ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μιταράκης, προκειμένου να συμμετάσχει στην ετήσια σύνοδο του Συμβουλίου των Διοικητών της Παρευξείνιας Τράπεζας Εμπορίου και Ανάπτυξης.
Η επίσκεψη του υφυπουργού στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, θα έχει ως συνέπεια η ελληνική κυβέρνηση να έχει μια πληρέστερη εικόνα για τις προθέσεις του Αζερμπαϊτζάν, όσον αφορά την επιλογή μεταξύ των ανταγωνιστικών αγωγών ΤΑΡ και Νabucco, καθώς ο υφυπουργός Ανάπτυξης θα συναντηθεί και με τον υπουργό Οικονομικών της Χώρας Samir Sarifov.
Στο μεταξύ, όπως δήλωσε στο «Platts Energy Week», o αζέρος Πρέσβης στην Ουάσιγκτον Ελίν Σουλεϊμάνοφ, και οι δύο αγωγοί πληρούν τα κριτήρια που έχει θέσει η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ. «Το αζέρικο αέριο είναι σίγουρο ότι θα φτάσει στις ευρωπαϊκές αγορές. Το αν αυτό θα γίνει με τον αγωγό Nabucco, ή με τον ΤΑΡ, είναι κάτι που θα το αποφασίσει η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ».
Η αισιοδοξία της ελληνικής πλευράς για την επιλογή του ΤΑΡ, στηρίζεται σε μια σειρά από παράγοντες. Πρώτον, στην απόφαση της κρατικής αζέρικης εταιρείας Socar να εξαγοράσει το ΔΕΣΦΑ, o οποίος ασκεί αποκλειστικά μεταφορικό έργο, (όπως εξάλλου και ο ΤΑΡ), και έχει δίκτυο το οποίο σε μεγάλο μήκος, συμπίπτει με το τη διαδρομή του αγωγού ΤΑΡ από τα Ελληνοτουρκικά έως και τα Ελληνοαλβανικά σύνορα.
Και δεύτερον, στο γεγονός ότι ελάχιστες μέρες πριν την επιλογή του αγωγού, ανακοινώθηκε συμφωνία μεταξύ της εταιρείας του ΤΑΡ και της βελγικής Fluxys (αντίστοιχη με τον Ελληνικό ΔΕΣΦΑ εταιρεία) για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού.
Στο μέτωπο του ΔΕΣΦΑ, τυπικές –όπως τουλάχιστον παρουσιάζονται- εκκρεμότητες μετέθεσαν για τις επόμενες 7-10 ημέρες τις οριστικές αποφάσεις για την εξαγορά του 66% της εταιρείας από τη Socar.
Το ΤΑΙΠΕΔ έπειτα από τη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ του εξέφρασε την ικανοποίηση του για τη νέα βελτιωμένη προσφορά των Αζέρων (400 εκατ. ευρώ) και δρομολόγησε τις διαδικασίες προκειμένου να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό ο διαγωνισμός.
Εκκρεμότητες και εγγυήσεις
Οι τυπικές αυτές εκκρεμότητες είναι πρώτον η ανάγκη να αυξήσουν οι Αζέροι την εγγυητική τους επιστολή από τα 30,5 εκατ. ευρώ στα δεδομένα της νέας τους προσφοράς (δηλαδή στα 40 εκατ. ευρώ), δεύτερον να συνεδριάσει το ΔΣ των ΕΛΠΕ για να εγκρίνει την προσφορά και τρίτον να αποστείλει επιστολή η ΡΑΕ ότι όλα βαίνουν σύμφωνα με το καθεστώς λειτουργίας της αγοράς φυσικού αερίου. Το πιθανότερο ωστόσο είναι ότι υπάρχουν κι άλλες εκκρεμότητες, πιο σοβαρές.
Όπως έγραψαν τα «ΝΕΑ» οι Αζέροι ζήτησαν μια σειρά από διασφαλίσεις ότι θα μπορέσουν μελλοντικά να ανακτήσουν κόστη παγίων που σχετίζονται με επενδύσεις, όπως αυτά που αφορούν απαλλοτριώσεις εκτάσεων για να περάσουν νέοι αγωγοί, κλπ.
Ζήτησαν επίσης και πήραν την εγγύηση ότι τα μελλοντικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ από τα τιμολόγια που επιβάλλει σε όσους χρησιμοποιούν τα δίκτυά του έχουν υπολογιστεί σωστά. Τι προϋποθέτει αυτό ; Προϋποθέτει το ενεργητικό ή η αποτίμηση του ΔΕΣΦΑ, επί του οποίου προκύπτει και η προσδοκώμενη απόδοση, να έχει υπολογιστεί σωστά. Μιλάμε για απόδοση ιδίων κεφαλαίων, της τάξης του 10,9%.
Στην ουσία, οι Αζέροι ζητούν να μπορούν να ανακτήσουν μια σειρά από κόστη (πρόστιμα Επιτροπής Ανταγωνισμού στο ΔΕΣΦΑ, κα) να μπορούν να ανακτηθούν μέσω των τιμολογίων τους.
NEA
Χθες...
πραγματοποιήθηκε έκτακτη σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ όπου ο υπεύθυνος της κοινοπραξίας TAP για τη χώρα μας Ρίκαρντ Σκούφιας συνυπέγραψε με τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Ασημάκη Παπαγεωργίου τη συμφωνία υποδοχής του αγωγού, το περίφημο «Host Government Agreement» (HGA), την τελευταία εκκρεμότητα από ελληνικής πλευράς.
Η συμφωνία διευθετεί όλα τα εκκρεμή ζητήματα που αφορούν στον περίφημο αγωγό, όπως τα τέλη διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, και την πιθανή συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου.
Η ελληνική πλευρά ικανοποιεί έτσι και την τελευταία της υποχρέωση, μια ακριβώς εβδομάδα πριν τις επίσημες ανακοινώσεις για το ποιός τελικά από τους δύο αγωγούς (TAP ή Nabucco West) θα επιλεγεί. Ανακοινώσεις θα γίνουν την Παρασκευή 28 Ιουνίου, και στο Μπακού έχουν κληθεί να παραστούν εκπρόσωποι των εταιρειών και των δύο αγωγών. Εικόνα φυσικά θα υπάρχει κάποιες ημέρες νωρίτερα.
Στο μεταξύ σήμερα μεταβαίνει στο Μπακού ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μιταράκης, προκειμένου να συμμετάσχει στην ετήσια σύνοδο του Συμβουλίου των Διοικητών της Παρευξείνιας Τράπεζας Εμπορίου και Ανάπτυξης.
Η επίσκεψη του υφυπουργού στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, θα έχει ως συνέπεια η ελληνική κυβέρνηση να έχει μια πληρέστερη εικόνα για τις προθέσεις του Αζερμπαϊτζάν, όσον αφορά την επιλογή μεταξύ των ανταγωνιστικών αγωγών ΤΑΡ και Νabucco, καθώς ο υφυπουργός Ανάπτυξης θα συναντηθεί και με τον υπουργό Οικονομικών της Χώρας Samir Sarifov.
Στο μεταξύ, όπως δήλωσε στο «Platts Energy Week», o αζέρος Πρέσβης στην Ουάσιγκτον Ελίν Σουλεϊμάνοφ, και οι δύο αγωγοί πληρούν τα κριτήρια που έχει θέσει η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ. «Το αζέρικο αέριο είναι σίγουρο ότι θα φτάσει στις ευρωπαϊκές αγορές. Το αν αυτό θα γίνει με τον αγωγό Nabucco, ή με τον ΤΑΡ, είναι κάτι που θα το αποφασίσει η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ».
Η αισιοδοξία της ελληνικής πλευράς για την επιλογή του ΤΑΡ, στηρίζεται σε μια σειρά από παράγοντες. Πρώτον, στην απόφαση της κρατικής αζέρικης εταιρείας Socar να εξαγοράσει το ΔΕΣΦΑ, o οποίος ασκεί αποκλειστικά μεταφορικό έργο, (όπως εξάλλου και ο ΤΑΡ), και έχει δίκτυο το οποίο σε μεγάλο μήκος, συμπίπτει με το τη διαδρομή του αγωγού ΤΑΡ από τα Ελληνοτουρκικά έως και τα Ελληνοαλβανικά σύνορα.
Και δεύτερον, στο γεγονός ότι ελάχιστες μέρες πριν την επιλογή του αγωγού, ανακοινώθηκε συμφωνία μεταξύ της εταιρείας του ΤΑΡ και της βελγικής Fluxys (αντίστοιχη με τον Ελληνικό ΔΕΣΦΑ εταιρεία) για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού.
Στο μέτωπο του ΔΕΣΦΑ, τυπικές –όπως τουλάχιστον παρουσιάζονται- εκκρεμότητες μετέθεσαν για τις επόμενες 7-10 ημέρες τις οριστικές αποφάσεις για την εξαγορά του 66% της εταιρείας από τη Socar.
Το ΤΑΙΠΕΔ έπειτα από τη χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ του εξέφρασε την ικανοποίηση του για τη νέα βελτιωμένη προσφορά των Αζέρων (400 εκατ. ευρώ) και δρομολόγησε τις διαδικασίες προκειμένου να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό ο διαγωνισμός.
Εκκρεμότητες και εγγυήσεις
Οι τυπικές αυτές εκκρεμότητες είναι πρώτον η ανάγκη να αυξήσουν οι Αζέροι την εγγυητική τους επιστολή από τα 30,5 εκατ. ευρώ στα δεδομένα της νέας τους προσφοράς (δηλαδή στα 40 εκατ. ευρώ), δεύτερον να συνεδριάσει το ΔΣ των ΕΛΠΕ για να εγκρίνει την προσφορά και τρίτον να αποστείλει επιστολή η ΡΑΕ ότι όλα βαίνουν σύμφωνα με το καθεστώς λειτουργίας της αγοράς φυσικού αερίου. Το πιθανότερο ωστόσο είναι ότι υπάρχουν κι άλλες εκκρεμότητες, πιο σοβαρές.
Όπως έγραψαν τα «ΝΕΑ» οι Αζέροι ζήτησαν μια σειρά από διασφαλίσεις ότι θα μπορέσουν μελλοντικά να ανακτήσουν κόστη παγίων που σχετίζονται με επενδύσεις, όπως αυτά που αφορούν απαλλοτριώσεις εκτάσεων για να περάσουν νέοι αγωγοί, κλπ.
Ζήτησαν επίσης και πήραν την εγγύηση ότι τα μελλοντικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ από τα τιμολόγια που επιβάλλει σε όσους χρησιμοποιούν τα δίκτυά του έχουν υπολογιστεί σωστά. Τι προϋποθέτει αυτό ; Προϋποθέτει το ενεργητικό ή η αποτίμηση του ΔΕΣΦΑ, επί του οποίου προκύπτει και η προσδοκώμενη απόδοση, να έχει υπολογιστεί σωστά. Μιλάμε για απόδοση ιδίων κεφαλαίων, της τάξης του 10,9%.
Στην ουσία, οι Αζέροι ζητούν να μπορούν να ανακτήσουν μια σειρά από κόστη (πρόστιμα Επιτροπής Ανταγωνισμού στο ΔΕΣΦΑ, κα) να μπορούν να ανακτηθούν μέσω των τιμολογίων τους.
NEA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου