ΘΕΜΑ: Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού.
Κύριοι Υπουργοί,
Η έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού αναπτύσσεται ανάμεσα στον ορεινό όγκο του Υμηττού και στην παραλία του Σαρωνικού. Από τη συνολική έκτασή του δήμου Ελληνικού που είναι λίγο πάνω από 7.000 στρέμματα, τα 5.500 καταλαμβάνουν οι εγκαταστάσεις πρώην Ανατολικού και Δυτικού Αερολιμένα, οι εγκαταστάσεις της 129 Πτέρυγας Υποστήριξης της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και αυτές της πρώην Αμερικάνικης Βάσης.
Εάν οι εκτάσεις του πρώην αεροδρομίου δοθούν, σύμφωνα με το αίτημα όλης της κοινωνίας και των περισσότερων κομμάτων, αποκλειστικά για τη δημιουργία πάρκου υψηλού πρασίνου χωρίς πρόσθετη δόμηση, η έκταση αύτη μπορεί να αποτελέσει ανάσα ζωής για όλο το Λεκανοπέδιο, δίνοντας μια διαφορετική κατεύθυνση σε μια πόλη που σήμερα ξεχειλίζει από οικιστική ανάπτυξη.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το αίτημα παραχώρησης στο Δήμο Ελληνικού της δενδρόφυτης έκτασης που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούσε η 129 Π.Υ. της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία έχει πάψει πλέον να λειτουργεί. Στόχος είναι η απόδοση της έκτασης στην ελεύθερη χρήση των πολιτών εξασφαλίζοντας και την ανεμπόδιστη λειτουργία των λοιπών εγκαταστάσεων της Πολεμικής Αεροπορίας στην περιοχή. Οι μέχρι σήμερα δοθείσες απαντήσεις δηλώνουν ότι δεν υπάρχει δυνατότητα παραχώρησης του συγκεκριμένου χώρου μιας και την ευθύνη διαχείρισης την έχει το ΥΠΕΧΩΔΕ στο πλαίσιο του σχεδιασμού του μητροπολιτικού πάρκου του Ελληνικού.
Το μητροπολιτικό πάρκο Ελληνικού θα μπορούσε αν υλοποιείτο σωστά και χωρίς εκπτώσεις για κατασκευές να σηματοδοτήσει μια στροφή τα Ελλάδας προς την πραγματική διατήρηση και ανάδειξη των ελεύθερων χώρων, μακριά από τη σημερινή τάση σταδιακού ροκανίσματος και τοποθέτησης σε αυτούς όσων χρήσεων δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε αλλού. Παράλληλα μπορεί να αποτελέσει πραγματικό πόλο έλξης για την ισόρροπη ανάπτυξη της Αττικής με έμφαση στον πολιτισμό το περιβάλλον, παρέχοντας μια αλλιώτικη προσέγγιση στην τουριστική ανάπτυξη της πρωτεύουσας.
Παρά ταύτα, η Κυβέρνηση φαίνεται να έχει άλλα σχέδια για το Ελληνικό.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ ήδη έχει προχωρήσει στο σχεδιασμό των νέων αυτοκινητοδρόμων της Αττικής θεωρώντας ως δεδομένη τη χωροθέτηση εμπορικών και οικιστικών δραστηριοτήτων στο χώρο του παλιού αεροδρομίου, προεξοφλώντας έτσι την καταδίκη του Ελληνικού. Επιπρόσθετα, χωροθετεί μέρος των έργων (κόμβοι κλπ) εντός του χώρου αυτού. Πρόκειται προφανώς για μια ριζοσπαστική προσέγγιση της ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ σύμφωνα με την οποία ένα μητροπολιτικό πάρκο υψηλού πρασίνου δημιουργείται με κατασκευαστικά έργα και πολύ μπετόν.
Οι μεγάλες κίτρινες ταμπέλες με το σήμα «Προς ολυμπιακές εγκαταστάσεις» στους δρόμους του Ελληνικού, επάνω από τη λεωφόρο Ποσειδώνος, οδηγούν σήμερα σε χώρους-φαντάσματα. Στην έκταση που φιλοξένησε το κανόε-καγιάκ ξερά χόρτα πνίγουν την έκταση, στην οποία, έχουν γίνει αθλητικές διοργανώσεις δύο-τρεις φορές από τότε μέχρι σήμερα. Το γήπεδο ξιφασκίας μισθώνεται από την Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ για εκδηλώσεις, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες προορίζεται για τη στέγαση ενός ακόμη εκθεσιακού χώρου στο μέλλον. Τα γήπεδα χόκεϊ και σόφτμπολ παραμένουν ουσιαστικά αναξιοποίητα - χρησιμοποιούνται σποραδικά για κάποια συναυλία.
Ο χώρος της παραλίας του Αγ. Κοσμά, η οποία αποτελεί ανάσα δροσιάς για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου κατά τους θερινούς μήνες και παραχωρήθηκε, από το Υπουργείο Οικονομικών στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού για την ανάπτυξη του μαζικού αθλητισμού, δεν χρησιμοποιείται πλέον για τους σκοπούς της παραχώρησης.
Το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Αγ. Κοσμά (ΕΑΚΝ) έχει εκμισθώσει χώρους της παραλιακής ζώνης του Ελληνικού σε ιδιωτικές εταιρίες δημιουργώντας προβλήματα εξαιτίας των ασύμβατων με τις επιτρεπόμενες στην περιοχή δραστηριοτήτων που αναπτύσσουν. Οι σχετικές συμβάσεις εκμίσθωσης έχουν πολλές φορές καταγγελθεί ως παράνομες, πράγμα που επιβεβαιώνεται και από τις κατά καιρούς απαντήσεις του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, ιδιοκτήτη της υπό συζήτηση έκτασης. Μάλιστα, με γνωμοδότησή του το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους θεώρησε άκυρες για τυπικούς και ουσιαστικούς λόγους τις συμβάσεις, αναγνωρίζοντας ότι μ’ αυτές εμποδίζονταν η άσκηση του δικαιώματος της ελεύθερης πρόσβασης στην παραλία, καμία όμως παρέμβαση από τις αρχές δεν έχει γίνει για να αλλάξει αυτή η κατάσταση.
Εξαίρεση αποτελεί το μέρος της ακτής που ο Δήμος Ελληνικού εκ των πραγμάτων διαχειρίζεται σήμερα, στο οποίο εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση στην ακτή, προσφέροντας σε όλους τους πολίτες συνθήκες ασφαλούς καθαρής και οργανωμένης πλαζ χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Και όμως, αυτό το μέρος της ακτής είναι που η πολιτεία καθυστέρει να παραχωρήσει και τυπικά στο Δήμο.
Επειδή οι ανωτέρω αναφερόμενες εκτάσεις παραμένουν ακόμη κλειστές και μη προσβάσιμες στους κατοίκους της περιοχής
Επειδή η περιοχή του Ελληνικού σήμερα στερείται ελεύθερων χώρων πρασίνου αλλά μπορεί να εξελιχθεί στο μεγαλύτερο ενιαίο χώρο πρασίνου του λεκανοπεδίου
Επειδή στην περιοχή του Λεκανοπεδίου αναλογεί το μικρότερο κατά κεφαλήν ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο στην Ευρώπη κάνοντάς την μη βιώσιμη πόλη
Επειδή σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου η τυχόν υλοποίηση του σχεδίου οικιστικής και εμπορικής ανάπτυξης στο Ελληνικό Αθηνών θα επιφέρει άνοδο της θερμοκρασίας κατά 2 βαθμούς Κελσίου στο Λεκανοπέδιο
Επειδή ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του μητροπολιτικού πάρκου και άλλων έργων δεν γνωρίζουμε που, πότε και με ποιον τρόπο θα καταλήξει
Επειδή η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ κυοφορεί δυστυχώς σχέδιο «μεικτής χρήσης» (εμπορική- οικιστική ανάπτυξη) για την περιοχή του Ελληνικού, όπως φαίνεται και στο προτεινόμενο ρυθμιστικό σχέδιο για την Αττική
Επειδή η πρόσβαση και χρήση της παραλίας αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός
Ερωτάσθε κκ. Υπουργοί:
- Ποια τα σχέδια της κυβέρνησης για τις εκτάσεις στην περιοχή του Ελληνικού, συμπεριλαμβανομένων του πρώην αεροδρομίου, βάσεων, στρατοπέδων, και ολυμπιακών ακινήτων;
- Σκοπεύετε να παραχωρήσετε την έκταση της 129 Π.Υ. της Πολεμικής Αεροπορίας στο Δήμο Ελληνικού για τη δημιουργία μιας όασης πράσινου και αναψυχής για τους πολίτες και αν όχι γιατί;
- Σε τι ενέργειες θα προβούν τα υπουργεία ώστε να παραχωρηθεί ο χώρος της παραλιακής ζώνης του Ελληνικού στο Δήμο με σκοπό τη διασφάλιση της ελεύθερης χρήσης της από τους πολίτες;
- Έχετε εκτιμήσει το γεγονός ότι η επέκταση των αυτοκινητοδρόμων και η παραχώρηση έκτασης του πρώην αεροδρομίου για την κατασκευή κόμβων –χωρίς τη σωστή εκτίμηση του κυκλοφοριακού φορτίου και παράλληλη ανάπτυξη των ΜΜΜ- υποθηκεύει το μέλλον των κατοίκων της Αθήνας, εξυπηρετώντας αδιακρίτως την προέλαση του ιδιωτικού αυτοκινήτου και προωθώντας την κατάληψη ελεύθερων χώρων και των χώρων πρασίνου;
Αθήνα, 31 Ιουλίου 2009
Ο ερωτών βουλευτής
Σπύρος Κουβέλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου