Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2009

ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ ΣΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ "ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ":"ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΟΛΟΣ Ο ΥΜΗΤΤΟΣ ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΖΩΝΗ"



Γράφει ο/η Νίκος Τζιγκουνάκης

Ποιος είναι ο Σπύρος Κουβέλης



Μεγένθυση
Σπούδασε στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Αθηνών, και έκανε μεταπτυχιακά σε Αγροτική Οικονομία και Οικονομικά Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων στο Πανεπιστήμιο του Reading στην Αγγλία.



Εκλέχτηκε Βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ το Σεπτέμβριο 2007.
Μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος. Μέλος της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Μέλος των Κοινοβουλευτικών Ομάδων Φιλίας: Ελλάδας-Γαλλίας, Ελλάδας- Ινδίας, Ελλάδας-Αζερμπαϊτζάν

Πολιτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, για το Περιβάλλον και την Χωροταξία. Μέλος του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ. Yπεύθυνος του Τομέα Περιβάλλοντος του ΠΑΣΟΚ στο Πολιτικό Συντονιστικό Όργανο του Κινήματος μέχρι τον Μάρτιο του 2008. Εκλέχτηκε από την Κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ Αναπληρωτής Εισηγητής του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας ΥΠΕΧΩΔΕ του ΠΑΣΟΚ.


"ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ":Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας μετά την πρόσφατη καταστροφική πυρκαγιά στην Β/Α Αττική και τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον της Αττικής;



ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Η μεγάλη πυρκαγιά που εντελώς αδικαιολόγητα έπληξε την Αττική δύο μόλις χρόνια μετά τις μεγάλες καταστροφές του 2007, δεν άφησε μόνο πίσω της μια εικόνα ανοχύρωτης πόλης και σημαντικών ελλείψεων στην πρόληψη και αντιμετώπιση των πυρκαγιών.



Στην περίπτωση της Αττικής, όπου μέσα σε δύο μέρες καταστράφηκαν πάνω από 200.000 στρέμματα δασικών κυρίως εκτάσεων, άφησε πίσω της την Αττική και το Λεκανοπέδιο της πρωτεύουσας, εντελώς ανοχύρωτα απέναντι σε περιβαλλοντικά προβλήματα που ήδη ήταν οξυμένα.



Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν – συμφώνα με τις εκτιμήσεις πολλών ερευνητών – η πιθανότητα αύξησης της μέσης θερμοκρασίας στο λεκανοπέδιο, και κυρίως πολύ υψηλών θερμοκρασιών σε περιπτώσεις καύσωνα τα καλοκαίρια, καθώς η φυσική ασπίδα δροσισμού της πόλης έχει χαθεί, μετά την φετινή καταστροφή αλλά και την απώλεια της Πάρνηθας δυο χρόνια νωρίτερα.



Παράλληλα, αναμένεται αύξηση στα ρυπαντικά φορτία στην ατμόσφαιρα του Λεκανοπεδίου, καθώς το φυσικό φίλτρο που προσέφεραν αυτά τα δάση δεν υπάρχει πια, με αποτέλεσμα την ραγδαία υποβάθμιση της ποιότητας αέρα για τους πολίτες του Λεκανοπεδίου και της Αττικής γενικότερα.



Στον κατάλογο αυτό πρέπει να προσθέσουμε και την κρίσιμη πλέον κατάσταση που δημιουργείται από την απογύμνωση των εδαφών μετά τη φωτιά, και τα αναμενόμενα αποτελέσματα σε σχέση με τη διάβρωση των εδαφών, την ιδιαίτερα υψηλή πιθανότητα πλημμυρών και κατολισθήσεων σε πολλά σημεία της Αττικής, την ερημοποίηση, και βέβαια την μηδενική σχεδόν κατακράτηση των νερών της βροχής και την σημαντική υποβάθμιση του υδροφόρου ορίζοντα της Αττικής – μιας περιοχής ήδη ιδιαίτερα ελλειμματικής σε νερό.



Τέλος, δεν πρέπει να παραβλέψουμε τη σημαντική υποβάθμιση των φυσικών οικοσυστημάτων και την επίπτωση που αυτό έχει ήδη στην πανίδα του νομού Αττικής, καθώς πολλά είδη πλέον απειλούνται άμεσα με εξαφάνιση από την ευρύτερη περιοχή.


"E":¨Από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ προωθήθηκε Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που περιλαμβάνει την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου «Νέοι αυτοκινητόδρομοι Αττικής», συνολικού μήκους 71,5 χλμ. Ποια είναι η γνώμη σας για το συγκεκριμένο έργο, προϋπολογισμού 1,8 δις Ευρώ
που προβλέπεται να ανατεθεί με ΣΔΙΤ σε κοινοπραξία τεχνικών εταιριών;
Συμφωνείτε με τα νέα οδικά έργα που προγραμματίζονται να γίνουν στον Υμηττό στα πλαίσια των προαναφερόμενων έργων;



ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ενώ κάπνιζαν ακόμη τα αποκαΐδια της μεγάλης φωτιάς στην Αττική, ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωνε ότι μετά τη φωτιά εκείνος θα είναι συνεπής στην πολιτική του, με μπουλντόζες, τσιμέντο και άσφαλτο.



Ενώ θα ανέμενε κανείς την παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αποκατάστασης του βαριά πληγωμένου περιβάλλοντος της Αττικής με την αυστηρή προστασία των περαστικών όγκων, ο Υπουργός δήλωσε το γάζωμα κυριολεκτικά του Υμηττού με έργα οδοποιίας. Θα περίμενε να μιλήσει για προστασία των ελεύθερων χώρων του Λεκανοπεδίου και για πάρκα με ψηλό πράσινο, ώστε να προστατεύει η πόλη από τις υψηλές θερμοκρασίες και την ατμοσφαιρική ρύπανση που θα ακολουθήσουν τις πυρκαγιές, και όχι για νέους κόμβους μέσα στο Ελληνικό.



Η κυβέρνηση σήμερα θα έπρεπε να προσπαθεί να εξοικονομήσει πόρους από άλλα έργα ώστε να χρηματοδοτήσει ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα αποκατάστασης και προστασίας της Αττικής. Αντί γι’ αυτό, σπεύδει να επισφραγίσει την υποταγή της σε συμφέροντα κάθε είδους, αδιαφορώντας για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των πολιτών.


"E": Ποιά είναι η γνώμη σας για την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου προστασίας του Υμηττού που προωθείται από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ); Συμφωνείτε με την συνέχιση της δόμησης για «κοινωφελείς εγκαταστάσεις» σε εκτεταμένες «Ζώνες», που προβλέπει το σχέδιο του ΟΡΣΑ και την μετατροπή του Υμηττού σε περιαστικό –θεματικό πάρκο;

Συμφωνείτε με την έγκριση για οδικά έργα, που παρέχει το σχέδιο του ΟΡΣΑ;



ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ:Το ΥΠΕΧΩΔΕ με το νέο ΠΔ επιλέγει την εύκολη λύση, αφού δεν έχει την πρόθεση να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των αυθαιρέτων και των καταπατήσεων, αλλά να δώσει νέες «αναπτυξιακές ευκαιρίες». Το παλαιότερο ΠΔ απέτυχε, αφού με την πάροδο των χρόνων ανεγέρθηκαν κτίρια, αυθαίρετα ή νόμιμα, ως κοινωφελούς χαρακτήρα. Αυτό που θα έπρεπε το νέο διάταγμα να ξεκαθαρίζει, είναι ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια δόμησης στον Υμηττό, ούτε καν για χρήσεις που έχει ανάγκη η πόλη, όπως χρήσεις υγείας, παιδείας και υποδομές αθλητισμού. Δεν έχουμε περιθώριο να χάσουμε άλλο πράσινο. Θα έπρεπε ολόκληρος ο Υμηττός να ανήκει σε μία και μόνο ζώνη με δασικό χαρακτήρα, χωρίς «παραθυράκια». Αντίθετα το νέο διάταγμα δημιουργεί υπο-κατηγορίες, ενώ κομμάτι του δάσους το αποχαρακτηρίζει επίσημα και το μετονομάζει σε Θεματικό Πάρκο.

Η σωστή λύση, η οραματική, επιβάλλει την απόδοση του χώρου της ζώνης Α στο κοινό για αναψυχή, αθλητισμό, δημιουργία πάρκου άγριας ζωής, υποδομές παρατήρησης, επιλέγοντας δράσεις ανάδειξης (μονοπάτια, σήμανση, υπόστεγα, παρατηρητήρια κλπ), και δημιουργία κέντρου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.



Σε ότι αφορά στα οδικά έργα, η έγκριση που περιλαμβάνεται στο Ρυθμιστικό κατ’ αρχήν δεν απαντά σε βασικά ερωτήματα στρατηγικού περιβαλλοντικού σχεδιασμού που έχει θέσει το ΠΑΣΟΚ, δηλαδή ποιο μεταφορικό φόρτο καλείται να εξυπηρετήσει το έργο, πως εξασφαλίζεται η προτεραιότητα στην ανάπτυξη και χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς αντί του αυτοκινήτου, και φυσικά – παρόλο που η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ διαβεβαιώνει για το αντίθετο – πως προστατεύεται η συνοχή και το οικοσύστημα του Υμηττού, αλλά και το πάρκο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού που αποδίδεται στην κατασκευή κόμβων. Επιπλέον, η ανακοίνωση για την δημοπράτηση του έργου, γίνεται πριν από την έγκριση του νομοθετήματος αυτού. Όλα αυτά όπως καταλαβαίνετε είναι στο όριο της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής νομιμότητας, και φυσικά πολύ μακριά από οποιαδήποτε περιβαλλοντική πολιτική.



"E":Ποια είναι η θέση σας σε σχέση με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής (ΡΣΑ) και τους στόχους που θέτει για την Ν.Α Αττική, μεταξύ των οποίων και τη δημιουργία ενός περιορισμένου Πάρκου και ενός υπερτοπικού Διοικητικού- Εμπορικού – Πολιτιστικού- Αθλητικού Κέντρου με τουριστικές εγκαταστάσεις και πολυτελείς κατοικίες στον χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού; Εκτιμάτε ότι η προγραμματιζόμενη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού (ΔΠΛΥ), έχει σχέση με αυτές τις επιλογές;



ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ:Το νέο ΡΣΑ που κατατέθηκε δεν κάνει τίποτα καινούριο και ριζοσπαστικό, και φυσικά δεν αναμένεται να διορθώσει σε τίποτε τα κακώς κείμενα στο λεκανοπέδιο και ολόκληρη την Αττική. Αποτελεί κατ’ ουσία ένα μόρφωμα, το οποίο νομιμοποιεί τις ήδη υπάρχουσες καταστάσεις και τάσεις. Τσιμέντο-ατσάλι-άσφαλτος είναι το τρίπτυχο στο οποίο κινούνται οι προτεραιότητες του νέου σχεδίου. Στο πλαίσιο αυτό η υπόλοιπη Ελλάδα καλείται να αρκεστεί σε ότι απομείνει στα αζήτητα από τη συγκέντρωση του κύριου μέρους της αναπτυξιακής προσπάθειας στην Αττική.

Η Αττική σήμερα δεν χρειάζεται νέες επεκτάσεις, αφού θα πετύχουν το αντίθετο από το προσδοκώμενο: θα οδηγήσουν σε ακόμα μεγαλύτερη συγκέντρωση πληθυσμού στην πρωτεύουσα. Για το νέο ρυθμιστικό σχέδιο, επελέγη η «εύκολη οδός»: δεν θίγεται η δόμηση στις εκτός σχεδίου περιοχές, δεν απαγορεύονται οι επεκτάσεις, αντίθετα ενθαρρύνεται το παρωχημένο και αποτυχημένο «αναπτυξιακό» μοντέλο που οδήγησε στην άναρχη επέκταση της Αθήνας προς όλες τις κατευθύνσεις. Με την ένταξη νέων στρεμμάτων στα σχέδια πόλεων το πρόβλημα αναπαράγεται εφόσον δεν οριοθετούνται αυστηρά οι χρήσεις γης και δεν εφαρμόζεται συγκεκριμένος περιφερειακός και πολεοδομικός σχεδιασμός.

Το “ολοκληρωμένο και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα μεταφορών” τείνει προς νέες κατασκευές δικτύων αυτοκινητοδρόμων και σηράγγων, που, εάν συνδυαστούν με τα παραλλήλως εξαγγελλόμενα κυβερνητικά μέτρα για την είσοδο των ταξί στους λεωφορειόδρομους, καταργούν την έννοια του Ρυθμιστικού Σχεδίου, ως εργαλείου άσκησης βιώσιμων και φιλικών προς την κοινωνία πολιτικών μεταφορών.

Συμπτωματικά, πριν καν αρχίσει ο διάλογος και πολύ πριν την ψήφιση του συνόλου, προαναγγέλθηκε η υλοποίηση ενός σκέλους του: του οδικού. Αποδεικνύεται ότι μία από τις βασικές επιλογές του ρυθμιστικού, οι λεωφόροι ταχείας κυκλοφορίας στον Υμηττό και τα Μεσόγεια, είναι αδιαπραγμάτευτη.

"Ε": Εκτιμάτε ότι προγραμματίζεται από το νέο ΡΣΑ και το νέο Π.Δ «για την προστασία του Υμηττού» ένα «άτυπο» Κέντρο μεταξύ Κορωπίου και Βάρης, που περιλαμβάνει και τμήματα της Β’ Ζώνης προστασίας του Υμηττού; Ποιος ο λόγος κατά τη γνώμη σας της κατασκευής κατά προτεραιότητα της νοτιο- ανατολικής περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού (ΑΠΛΥ);



ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ:Η δημιουργία ενός νέου «πόλου ανάπτυξης» μεταξύ των Δήμων Κορωπίου και Βάρης, δεν προβλέπεται καν από το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής, το οποίο έτσι κι αλλιώς οδηγεί στη διάχυση της πόλης προς κάθε κατεύθυνση. Είναι λοιπόν αξιοσημείωτο και θα μπορούσε να εξηγηθεί με την υποταγή της κυβέρνησης στην επιλογή συμφερόντων εκμετάλλευσης γης στην περιοχή αυτή. Αν μάλιστα το συνδυάσουμε με την επιλογή της δημιουργίας μιας ευρείας «Ζώνης Β1» κτιριακών εγκαταστάσεων σε ιδιωτικές εκτάσεις μέσα στην σημερινή Β’ Ζώνη προστασίας Υμηττού, μεταξύ Κορωπίου και Βάρης, δημιουργούνται ερωτηματικά. Σε κάθε περίπτωση διαφωνώ και με το όραμα και με το σχεδιασμό.




"Ε": Τελευταία καταθέσατε μια ερώτηση για αυτοκινητόδρομους και πυρκαγιές. Το σχόλιό σας. Υπάρχει μια αλλαγή στη στάση του ΠΑΣΟΚ; Θα στηρίξει το ΠΑΣΟΚ τις προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας που ανακοίνωσαν ότι θα καταθέσουν η «Διαδημοτική Συντονιστική Επιτροπή για τη Διάσωση του Υμηττού» και άλλοι φορείς πολιτών;



ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ:Δεν υπάρχει καμιά αλλαγή. Είναι δεδομένο ότι σε όλες τις προηγμένες χώρες η λήψη μέτρων συνολικού χωρικού ανασχεδιασμού παίρνονται πάντα μετά από την εμφάνιση κάποιας μεγάλης φυσικής καταστροφής (πυρκαγιά, πλημμύρα, κ.ά.) και πολύ περισσότερο όταν είναι σε διαβούλευση οποιοδήποτε σχέδιο ανάπτυξης – ανασχεδιασμού των περιβαλλοντικών και χωρικών παραμέτρων μιας περιοχής που έχει σχεδιαστεί πριν την εμφάνιση του καταστροφικού φαινομένου, και το οποίο τελικά αλλάζει πολύ συχνά τις μέχρι τότε υφιστάμενες προτεραιότητες.



Για την Αττική, υπό το πρίσμα μάλιστα των καταστροφικών πυρκαγιών και του 2007 αλλά και της βεβαιότητας του συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού αδιεξόδου που δημιουργείται από τη συνέχιση της πολιτικής των επεκτάσεων των Οδικών Αξόνων, είναι βέβαιο ότι απαιτείται ένα Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα που θα υιοθετήσει το σύνολο των αρχών της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης των Μητροπολιτικών Κέντρων της Ευρώπης, όπως επιβάλλεται και από το πλαίσιο της εφαρμογής των αρχών της Χωρικής Συνοχής ως τρίτης ευρωπαϊκής πολιτικής συνιστώσας.

Η κυβέρνηση δεν έχει την πολιτική βούληση να απομακρυνθεί, έστω και μετά από την καταστροφή, από την πολιτική του τσιμέντου και της ασφάλτου, επανασχεδιάζοντας την επέκταση των αυτοκινητοδρόμων της Αττικής και προτάσσοντας ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αποκατάστασης του περιβάλλοντος και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών της Αττικής, που αποτελεί πολύ μεγαλύτερη προτεραιότητα από τα έργα οδοποιίας μετά τις πυρκαγιές.

Με αυτά τα δεδομένα το ΠΑΣΟΚ θα υπάρξει αρωγός σε κάθε προσπάθεια διαφυγής από το αδιέξοδο στο οποίο έχει βρεθεί η Αττική εξαιτίας των πολιτικών επιλογών της παρούσας Κυβέρνησης.


"Ε":Δεν έχουμε καμία πληροφόρηση για την εξέλιξη του θέματος της δόμησης του π. αεροδρομίου του Ελληνικού και την μετατροπή του, σύμφωνα με τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ, όχι σε Μητροπολιτικό Πάρκο υψηλού πρασίνου όπως ζητούν οι περιβαλλοντικοί και επιστημονικοί φορείς, οι δήμοι και οι κάτοικοι, αλλά σε μία κλειστή περιμετρικά με τσιμεντένιους όγκους επιφάνεια κάποιου πρασίνου. Εσείς τι σκοπεύετε να κάνετε στο θέμα αυτό ως αντιπολίτευση, αλλά και, πιθανώς, ως αυριανή Κυβέρνηση;

ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Η Κυβέρνηση φαίνεται να έχει πολλά σχέδια για το Ελληνικό.

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ ήδη έχει προχωρήσει στο σχεδιασμό των νέων αυτοκινητοδρόμων της Αττικής θεωρώντας ως δεδομένη τη χωροθέτηση εμπορικών και οικιστικών δραστηριοτήτων στο χώρο του παλιού αεροδρομίου, προεξοφλώντας έτσι την καταδίκη του Ελληνικού. Επιπρόσθετα, χωροθετεί μέρος των έργων (κόμβοι κλπ) εντός του χώρου αυτού. Πρόκειται προφανώς για μια ριζοσπαστική προσέγγιση της ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ σύμφωνα με την οποία ένα μητροπολιτικό πάρκο υψηλού πρασίνου δημιουργείται με κατασκευαστικά έργα και πολύ μπετόν.

Πιστεύω ακράδαντα ότι το μητροπολιτικό πάρκο Ελληνικού θα μπορούσε αν υλοποιείτο σωστά και χωρίς εκπτώσεις για κατασκευές να σηματοδοτήσει μια στροφή της Ελλάδας προς την πραγματική διατήρηση και ανάδειξη των ελεύθερων χώρων, μακριά από τη σημερινή τάση σταδιακού ροκανίσματος και τοποθέτησης σε αυτούς όσων χρήσεων δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε αλλού. Παράλληλα μπορεί να αποτελέσει πραγματικό πόλο έλξης για την ισόρροπη ανάπτυξη της Αττικής με έμφαση στον πολιτισμό το περιβάλλον, παρέχοντας μια αλλιώτικη προσέγγιση στην τουριστική ανάπτυξη της πρωτεύουσας.

Το ΠΑΣΟΚ ήδη έχει πει «Να μη χτιστεί ούτε ένα τετραγωνικό στο Ελληνικό».


"E": Η Δημοτική Αρχή Ελληνικού αγωνίζεται για το δικαίωμα σε μια ελεύθερη παραλία για όλους τους πολίτες τι σκοπεύει να κάνει το ΠΑΣΟΚ και από την σημερινή του θέση αλλά και πιθανότατα ως αυριανή κυβέρνηση στο μείζον αυτό θέμα;
ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Πιστεύοντας στα όσα σας εξέθεσα ανωτέρω και γνωρίζοντας τον αγώνα αυτό για το δικαίωμα στην ελεύθερη πρόσβαση στην παραλία, στηρίζω την προσπάθεια έχοντας ήδη καταθέσει σχετική ερώτηση στη Βουλή στο τέλος Ιουλίου φέτος το καλοκαίρι
www.epikoinonia-arg.g

Δεν υπάρχουν σχόλια: