(από ΤΑ ΝΕΑ)
Πριν από έναν χρόνο, στο τρίτο και τελευταίο ντιμπέιτ για την εκλογή προέδρου στις ΗΠΑ, ο πραγματικός σταρ της τηλεμαχίας δεν ήταν ούτε ο Τζον ΜακΚέιν ούτε ο Μπαράκ Ομπάμα. Ήταν ο «Τζο ο υδραυλικός», υπαρκτό πρόσωπο, το οποίο αναδείχθηκε μέσα σε μια νύχτα σε... σύμβολο της αμερικανικής μεσαίας τάξης. Η τηλεμαχία Καραμανλή- Παπανδρέου δεν αποκλείεται, πάντως, να αναδείξει τον δικό της «Τζο»... O Τζο ο υδραυλικός έγινε διάσημος γιατί ήταν ο άνθρωπος που σε περιοδεία του Μπαράκ Ομπάμα είχε ρωτήσει τον υποψήφιο πρόεδρο τι σκόπευε να κάνει όσον αφορά τη φορολογία των μεσαίων επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να γίνει το επίκεντρο της «μαύρης» διαφήμισης των Ρεπουμπλικανών εναντίον του Δημοκρατικού υποψηφίου, αλλά και των επιθέσεων του ΜακΚέιν εναντίον του Ομπάμα στο τελευταίο τους ντιμπέιτ. Αυτά, βέβαια, συμβαίνουν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπου τα ντιμπέιτ μοιάζουν με ντέρμπι των δύο «αιωνίων» αντιπάλων, στο οποίο συμμετέχουν δύο πολιτικοί και συνήθως δύο δημοσιογράφοι. Στις τελευταίες αμερικανικές εκλογές, είχε συμμετάσχει και το κοινό μέσω Διαδικτύου. Στην Ελλάδα, από το 2004 συμμετέχουν όλοι οι πολιτικοί αρχηγοί και η «τηλεμαχία» έχει περισσότερο χαρακτηριστικά κουραστικών παράλληλων μονολόγων. Το κρίσιμο τετ α τετ Αυτή τη φορά, όμως, με το τετ α τετ Καραμανλή- Παπανδρέου και μάλιστα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο, υπάρχουν ελπίδες για κάτι πιο ενδιαφέρον, καθώς στην Ιπποκράτους ζητούν τη δυνατότητα απευθείας διαλόγου, ακόμη και με ερωτήσεις που θα θέτουν πολίτες οι οποίοι θα βρίσκονται στο στούντιο. Στις εκλογές του 2007, ήταν ο κ. Γ. Παπανδρέου που προκαλούσε για ένα «τετ α τετ ντιμπέιτ» τον κ. Κ. Καραμανλή κι εκείνος αρνιόταν. Οι ειδικοί λένε ότι η άρνησή του ήταν απόλυτα λογική, εφόσον οι δημοσκοπήσεις τού έδιναν προβάδισμα και δεν είχε κανένα λόγο να δώσει την ευκαιρία στον αντίπαλό του να το ανατρέψει. Σήμερα, τα πράγματα είναι απολύτως διαφορετικά. Με άγχος ο κ. Καραμανλής μίλησε στη Θεσσαλονίκη για την ανάγκη μιας τηλεοπτικής μονομαχίας των δύο, «για να επιλέξουν οι Έλληνες πρωθυπουργό», όπως είπε. Αντίθετα, στο ΠΑΣΟΚ σήμερα- πλην του κ. Παπανδρέου που νιώθει απόλυτα σίγουρος εν όψει της αναμέτρησης- πολλοί είναι εκείνοι που λένε «όχι» στο ντιμπέιτ με τα ίδια επιχειρήματα που χρησιμοποιούσαν το 2007 οι σύμβουλοι του κ. Καραμανλή. Όπως εξηγεί ο επικοινωνιολόγος Γιώργος Σεφερτζής, «όσο λιγότερος είναι ο εκλογικός χρόνος τόσο κρισιμότερη γίνεται η σημασία των τηλεοπτικών αναμετρήσεων και φαίνεται ότι αυτή τη φορά θα κλέψουν το ενδιαφέρον όχι μόνο των καθ΄ έξιν τηλεθεατών, αλλά και ευρύτερων ομάδων του πληθυσμού, που δεν ανήκουν στην κατηγορία των εικονικώς επηρεαζομένων». Έτσι, ενώ είθισται οι προσωπικές τηλεμαχίες να έχουν ως κεντρικούς πρωταγωνιστές τους αρχηγούς των κομμάτων, «η κοινωνία έχει μπροστά της ως πρωταγωνιστές κυρίως τα προβλήματα που απειλούν την καθημερινότητα και τη βιωσιμότητά της. Θα ήταν ως εκ τούτου λάθος και για τους δύο αρχηγούς να προσπαθήσουν να μετατρέψουν την αναμέτρηση σε πεδίο ανταγωνισμού προσωπικών επικοινωνιακών επιδόσεων παραβλέποντας το βασικό πολιτικό ζητούμενο, που είναι η σύγκριση συγκεκριμένων λύσεων για συγκεκριμένα προβλήματα με συγκεκριμένο κόστος και σε συγκεκριμένο χρόνο». Τα στρατηγικά λάθη Με αυτή την έννοια, λέει ο Γ. Σεφερτζής, «αίρεται ένα από τα βασικότερα πλεονεκτήματα του Κώστα Καραμανλή, που είναι η γνωστή του επικοινωνιακή χαρισματικότητα. Διότι αυτή τη φορά δεν είναι τόσο η εικόνα όσο ο λόγος που θα μετρήσει μέσα από αυτή την αναμέτρηση. Οποιαδήποτε αντιστροφή των όρων του ανταγωνισμού, η οποία θα δώσει προτεραιότητα στην εντύπωση και θα υποβαθμίσει το ζήτημα της ουσίας, θα αποτελέσει κρίσιμο στρατηγικό λάθος». Πάντως, αυτή θα είναι η πρώτη φορά από το 2000 που οι αρχηγοί των δύο μεγάλων κομμάτων θα κονταροχτυπηθούν χωρίς την παρουσία των άλλων αρχηγών.
fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου