Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης
«Βυθίζεται» κι άλλο το λιμάνι του Πειραιά στη διεθνή κατάταξη μετά την απόφαση του ιταλο-ελβετικού ομίλου Μeditteranean Shipping Company (ΜSC), από τους μεγαλύτερους στον κόσμο στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, να καταγγείλει τη σύμβασή του με τον ΟΛΠ και να σταματήσει το τράνζιτ φορτίο. Η καταγγελία της σύμβασης... από τη ΜSC, τον μεγαλύτερο σήμερα πελάτη του λιμανιού του Πειραιά, μειώνει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητά του και πλήττει τα έσοδα της κινεζικής Cosco, αλλά και του ΟΛΠ που είναι συνδεδεμένα με αυτά. Και αυτό διότι η σύμβαση της ΜSC έχει πλέον περάσει στην Cosco, καθώς η κινεζική εταιρεία θα εκμεταλλεύεται την προβλήτα ΙΙ που εξυπηρετεί τα πλοία του ιταλο- ελβετικού ομίλου. Όσο για τον ΟΛΠ, θα αντιμετωπίσει πρόβλημα και εκείνος με τα έσοδά του, αφού θα υπολογίζονται πλέον ως ποσοστό επί του τζίρου της Cosco. Η κίνηση της ΜSC να καταγγείλει τη δεκαετή σύμβασή της με τον ΟΛΠ (2002-2012), έχει την αιτία της, σύμφωνα με κύκλους του Πειραιά, αφενός στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής ναυτιλία από την έναρξη της κρίσης και, αφετέρου, στην πτωτική τα τελευταία χρόνια κίνηση εμπορευμάτων, εξαιτίας των πολλών και μεγάλης διάρκειας απεργιακών κινητοποιήσεων των λιμενεργατών. Από τις αρχές του 2008, οι απεργίες διαδέχονται η μία την άλλη, εξαιτίας των αντιδράσεων των λιμενεργατών για τη συμφωνία παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στην κινεζική Cosco. Παράλληλα με τη μείωση της κίνησης φορτίων καταγράφεται και πτώση στην ανταγωνιστικότητα του λιμανιού, καθώς θεωρείται από πολλούς πλέον πελάτες ως «μη φερέγγυος» συνεργάτης. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τη 14η θέση που κατείχε το λιμάνι του Πειραιά το 2004 στην κατάταξη των ευρωπαϊκών και μεσογειακών λιμανιών, έπεσε το 2008 στη 18η-19η θέση και πιθανώς σήμερα να βρίσκεται ακόμη χαμηλότερα. Γιατί κατήγγειλαν τη σύμβαση Η κίνηση της ΜSC, ακόμη και αν δεν σηματοδοτήσει την οριστική αποχώρησή της από το Λιμάνι, στοχεύει τουλάχιστον- σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους- σε επαναδιαπραγμάτευση με καλύτερους για εκείνην όρους της σύμβασης του 2002, αυτήν τη φορά με τους Κινέζους που εκμεταλλεύονται την προβλήτα ΙΙ, καθώς επίσης και με τον ΟΛΠ που θα συνεχίσει να εκμεταλλεύεται την υπό κατασκευή προβλήτα Ι. Δεν είναι τυχαίο ότι βάσει της σύμβασης που είχε υπογράψει το 2002 με τον ΟΛΠ ήταν υποχρεωμένη να φέρνει στο λιμάνι το λιγότερο 500.000 εμπορευματοκιβώτια. Κάτω από αυτόν τον αριθμό, θα έπρεπε να πληρώνει ποινικές ρήτρες. Τώρα, με την καταγγελία της σύμβασης, η ελβετο-ιταλική εταιρεία γλιτώνει την υποχρέωση καταβολής ρήτρας. Το ζήτημα είναι πως η Cosco είχε συνυπολογίσει στα εκτιμώμενα έσοδά της από το λιμάνι του Πειραιά και τα φορτία της ΜSC, και τώρα θα πρέπει να προχωρήσει σε επανασχεδιασμό του πλάνου της. Ο όρος όπου «πάτησε» η ΜSC Η ΜSC επικαλέστηκε την ύπαρξη ενός όρου βάσει του οποίου, εφόσον ο ΟΛΠ πάψει να έχει δικαιώματα στην προβλήτα ΙΙ (τον έλεγχο της οποίας έχει πάρει από 1/10/2009 η κινεζική Cosco), η ελβετο-ιταλική εταιρεία έχει το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση υπέρ αυτής. Η υπουργός Οικονομίας- Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, άσκησε χθες κριτική στην προηγούμενη κυβέρνηση για έλλειψη πρόνοιας στο να αντιμετωπίσει το ζήτημα. Όσο για τον ΟΛΠ, θα έχει επιπτώσεις στα έσοδά του, αλλά όχι άμεσες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου