Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2009

Σημαντικές αλλαγές με στόχο την οδική ασφάλεια παρουσίασε ο Δ. Ρέππας

Την εκπόνηση "Εθνικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020" ανακοίνωσε στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας.

Ο υπουργός ανέφερε ότι πρόκειται για "μείζον εθνικό και κοινωνικό θέμα", αφού τα τροχαία στην Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες αιτίες θανάτου. Πέραν της αξίας της ζωής, το κόστος - κοινωνικό και οικονομικό - εκτιμάται σε πάνω από 5 δισεκ. ευρώ ετησίως αναλυόμενα σε: υγεία, κοινωνική ασφάλιση, απώλεια εργασίας, κόστος διοίκησης, δαπάνη για υλικά, κ.λπ.

Η Ελλάδα στην οδική ασφάλεια κατέχει την έκτη χειρότερη θέση μεταξύ των 27 της Ε.Ε. δήλωσε ο κ. Ρέππας, ενώ ενημέρωσε ότι δύο στρατηγικά σχέδια που εκπονήθηκαν για τις περιόδους 2001-2005 και 2006-2010 οδηγήθηκαν σε μεγάλη απόκλιση από τους στόχους.

"Αν και το 2004 σε σχέση με το 2001 είχαμε μείωση των θυμάτων τροχαίων κατά 20%, το 2008 είχαμε 1550 νεκρούς με αρχικό στόχο να περιορίσουμε τα θύματα κάτω των 1000. Δηλαδή απόκλιση κατά 50%" ανέφερε.

Τα βασικότερα προβλήματα - όπως είπε - είναι η αποσπασματικότητα στην εφαρμογή των μέτρων, η έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς, οι ελλείψεις του οδικού δικτύου και ανεπαρκής συντήρησή του.

Επίσης, η έλλειψη ενός αποτελεσματικού συστήματος εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών, καθώς και αξιόπιστου συστήματος τεχνικού ελέγχου των οχημάτων, το ανεπαρκές σύστημα μεταφοράς και περίθαλψης των τραυματιών στα οδικά ατυχήματα.

Ο υπουργός ανέφερε ακόμη την έλλειψη επαρκούς αστυνόμευσης, συστηματικής παρακολούθησης του επιπέδου οδικής ασφάλειας και της προόδου των προβλεπόμενων δράσεων καθώς και της κατάλληλης αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των επεμβάσεων, καθώς και η ανεπάρκεια προϋπολογισμού για τη σοβαρή υποστήριξη των δράσεων οδικής ασφάλειας από όλες σχεδόν τις υπηρεσίες και οργανισμούς της Πολιτείας.

Ο συντονισμός και οι πολιτικές για μια επιτυχημένη στρατηγική Οδικής Ασφάλειας, απαιτείται να κινηθεί προς έξι, κυρίως, κατευθύνσεις:

1) Ασφάλεια του χρήστη της οδού, ασφαλή οχήματα και ασφαλές οδικό περιβάλλον - Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων,
2) Επιτήρηση για την Οδική Ασφάλεια - Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη,
3) Περίθαλψη μετά το ατύχημα - Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης,
4) Κυκλοφοριακή Αγωγή & επιμόρφωση σχετικά με την οδική ασφάλεια- Υπουργείο Παιδείας δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων,
5) Δράσεις οδικής ασφάλειας και αυτοδιοίκηση - Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης,
6) Διάθεση και κατανομή πόρων για την οδική ασφάλεια - ΕΣΠΑ Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας

Ο συντονισμός των Υπουργείων θα επιτευχθεί με τη σύσταση της Διυπουργικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, όπως είπε ο κ. Ρέππας, ο οποίος εξήγγειλε τη σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας με στόχο να αποτελέσει ένα ευρύτερο όργανο δημόσιας διαβούλευσης για την οδική ασφάλεια.

Στο Συμβούλιο θα συμμετέχουν εκπρόσωποι επιστημονικών και κοινωνικών φορέων που ευαισθητοποιούνται στα θέματα οδικής ασφάλειας, ειδικοί εμπειρογνώμονες, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.α.

Ο κ. Ρέππας δήλωσε ακόμη ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για τη βελτίωση οδικής ασφάλειας:

· Μελέτη για όλα τα «μελανά σημεία» και δημιουργία τηλεφωνικής γραμμής για κάθε καταγγελία όσον αφορά ελλιπή σήμανση ή άλλο πρόβλημα.

· Εφαρμογή και πιστή τήρηση των διατάξεων για την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων, απλοποίηση του μηχανισμού αφαίρεσης των παράνομων πινακίδων και καθορισμός των θέσεων τοποθέτησής τους στις μεγάλες πόλεις και το βασικό οδικό δίκτυο, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

· Σταδιακή τοποθέτηση οριζόντιας σήμανσης (STOP) με γράμματα επί του εδάφους στις διασταυρώσεις.

· Υιοθέτηση δράσεων που ενισχύουν την προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού οδικής ασφάλειας, όπως στα κράνη δικυκλιστών και στις ειδικές θέσεις για τα βρέφη και παιδιά μικρής ηλικίας.

· Υλοποίηση προγράμματος ασφαλών στάσεων στις Δημόσιες Συγκοινωνίες (κοντά σε διαβάσεις, σε πεζοδρόμιο με απαραίτητο εύρος).

· Ενίσχυση μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς (ραντάρ κλπ.)

· Αναμόρφωση συστήματος εξετάσεων υποψηφίων οδηγών.

· Υποχρέωση του συνόλου των οδηγών στη χρήση της ζώνης ασφαλείας.

· Συνεργασία με δήμους για ελεύθερα πεζοδρόμια με απομάκρυνση όλων των εμποδίων και πινακίδων. Πιλοτική εφαρμογή σε δήμους

· Αλλαγή πολεοδομικού κανονισμού για ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου ( από 2.10 να γίνει 3 μέτρα).

· Πλήρης απαγόρευση συνομιλίας επαγγελματιών οδηγών λεωφορείων με κινητό τηλέφωνο με οποιονδήποτε τρόπο. Η όποια ομιλία για υπηρεσιακούς σκοπούς γίνεται αφού έχει ακινητοποιηθεί το λεωφορείο σε στάση.

· Πρόγραμμα ασφαλούς πρόσβασης στα σχολεία, με την εξασφάλιση διαβάσεων κυρίως πάνω από κεντρικές οδούς (πεζογέφυρες, πεζοδρομήσεις, κλπ.)

· Μελέτη ταχύτερης πρόσβασης στα νοσηλευτικά ιδρύματα (contra flow)

· Σύνδεση του bonus malus (επηρεάζει το ύψος ασφαλίστρου) και με τις παραβάσεις (point system) και όχι μόνο με τα ατυχήματα

· Αυστηρότερος έλεγχος των ταχογράφων για τα Φορτηγά

· Πρόγραμμα Καθαρισμού Πινακίδων σήμανσης

· Διαρκής διενέργεια ελέγχων που στοχεύουν στην επιθετική - επικίνδυνη οδήγηση

· Προδιαγραφές για την τοποθέτηση στύλων Ο.Κ.Ω. (σε σχέση με ορατότητα, κατάληψη χώρων για πεζούς κλπ.)

· Ανάπτυξη και συντήρηση βάσης δεδομένων οδικών συμβάντων, με στοιχεία που αφορούν στις επικρατούσες συνθήκες κατά την εμφάνιση των συμβάντων, τα μέτρα διαχείρισης και αποκατάστασής τους, την αποδοτικότητα τους και τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία.

· Πρόβλεψη υποχρέωσης των Μ.Μ.Ε. να φιλοξενούν κοινωνικά μηνύματα για την Οδική Ασφάλεια.

"Αλλαγή νοοτροπίας πάνω από όλα"

"Πάνω απ’ όλα χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας" δήλωσε ο υπουργός προσθέτοντας ότι "προβληματίζει η παθητική στάση των πολιτών στο θέμα των οδικών ατυχημάτων και των τραγικών συνεπειών τους που τα θεωρούμε περίπου δεδομένα".

Η απάντηση, όπως είπε, είναι η κυκλοφοριακή αγωγή, ενημέρωση - ευαισθητοποίηση, συστηματικοί έλεγχοι, αξιόπιστες υποδομές και πάνω απ ‘ όλα Υπηρεσίες που σχεδιάζουν και εφαρμόζουν ένα αποτελεσματικό πολιτικό σχέδιο.
.nooz.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: