Μέχρι τον Μάιο οι διαγωνισμοί, αλλά ζητούνται κονδύλια
Τα τεύχη δημοπράτησης για την προκήρυξη των μονάδων ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική έχει στα χέρια της εδώ και λίγες μέρες η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Τίνα Μπιρμπίλη, «γκαζώνοντας» για την υλοποίηση του περιφερειακού σχεδιασμού που μετρά μεγάλες…καθυστερήσεις.
Την απόφαση για την άμεση εφαρμογή του προγράμματος πιστοποίησε και η διυπουργική επιτροπή που συγκλήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή παρά το γεγονός ότι το μεγάλο ζητούμενο παραμένει η εξεύρεση των πόρων.
Το κόστος των επτά συνολικών εργοστασίων έχει εκτιμηθεί στο ύψος των 500-600 εκ. ευρώ αλλά η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει στον ΕΣΔΚΝΑ, τον φορέα που διαχειρίζεται τα απορρίμματα της Αττικής, ότι τα χρήματα από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα μετά βίας φτάνουν τα 120 εκ. ευρώ. Όπως αναφέρουν πηγές του Συνδέσμου στο protothema.gr η προηγούμενη κυβέρνηση είχε υπολογίσει πόρους ύψους 240 εκ. ευρώ.
Από το ΥΠΕΚΑ, δηλώνουν ότι είναι αδύνατο να εξευρεθούν πόροι από το ΕΠΠΕΡΑΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλοντος) που όπως λένε χαρακτηριστικά η προηγούμενη κυβέρνηση είχε μετατρέψει σε πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, εντάσσοντας –μεταξύ άλλων- κονδύλια 400 εκ. ευρώ για το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση θα καταφύγει για άλλη μια φορά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, με σκοπό η χρηματοδότηση των έργων να προέλθει κατά τα πρότυπα υλοποίησης των συμβάσεων παραχώρησης. Ο στόχος είναι οι διαγωνισμοί για τις μονάδες διαχείρισης αποβλήτων να προκηρυχθούν το αργότερο έως τον προσεχή Μάιο.
Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός
Η υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων προβλέπει την δημιουργία τεσσάρων μονάδων μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων.
Εντός της Φυλής θα εγκατασταθεί ένα εργοστάσιο δυναμικότητας 400.000 τόνων ετησίως σε συνδυασμό με μία μονάδα αναερόβιας χώνευσης οργανικών απορριμμάτων που θα μπορεί να επεξεργάζεται 67.000 τόνους ετησίως και μία δεύτερη 700.000 τόνων. Από 127.000 τόνους θα διαχειρίζονται οι δύο μονάδες σε Γραμματικό και Κερατέα ενώ προβλέπεται και η δημιουργία τριών μονάδων κομποστοποίησης προδιαλεγμένων οργανικών σε Φυλή, Γραμματικό, Κερατέα συνολικής δυναμικότητας 160.000 τόνων.
Είναι σαφές πάντως ότι η χώρα μας θα βρεθεί ενώπιον των ευθυνών της στο θέμα των απορριμμάτων καθώς τα εργοστάσια αυτά δεν θα λειτουργήσουν νωρίτερα από τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Την ίδια στιγμή οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας στην Κερατέα δυσκολεύουν το βαλτωμένο εγχείρημα της κατασκευής του ΧΥΤΑ παρά το γεγονός ότι στο Γραμματικό εδώ και λίγους μήνες έχουν ξεκινήσει οι προκαταρκτικές εργασίες.
Ο δήμαρχος Κερατέας κ. Σταύρος Ιατρού, μιλώντας το Σάββατο στην εκπομπή «Θέμα SOS για το περιβάλλον» υποστήριξε ο ΧΥΤΑ έχει χωροθετηθεί σε αρχαιολογικό χώρο και εξέφρασε την συναίνεσή του για τον περιφερειακό σχεδιασμό, εάν το έργο γίνει σε άλλη περιοχή της Κερατέας.
Η κατάσταση προβλέπεται εκρηκτική τους επόμενους μήνες καθώς το σύνθετο πάζλ συμπληρώνουν οι πάνω από 400 ενεργές χωματερές για τις οποίες επικρέμεται για τη χώρα μας ευρωπαϊκή καμπάνα 34.000 την ημέρα. Ακόμα όμως και αν κλείσουν αυτές οι χωματερές χωρίς εναλλακτικές υποδομές και σωστή διαχείριση απορριμμάτων το πρόβλημα θα μένει εσαεί άλυτο.
protothema.grΤην απόφαση για την άμεση εφαρμογή του προγράμματος πιστοποίησε και η διυπουργική επιτροπή που συγκλήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή παρά το γεγονός ότι το μεγάλο ζητούμενο παραμένει η εξεύρεση των πόρων.
Το κόστος των επτά συνολικών εργοστασίων έχει εκτιμηθεί στο ύψος των 500-600 εκ. ευρώ αλλά η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει στον ΕΣΔΚΝΑ, τον φορέα που διαχειρίζεται τα απορρίμματα της Αττικής, ότι τα χρήματα από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα μετά βίας φτάνουν τα 120 εκ. ευρώ. Όπως αναφέρουν πηγές του Συνδέσμου στο protothema.gr η προηγούμενη κυβέρνηση είχε υπολογίσει πόρους ύψους 240 εκ. ευρώ.
Από το ΥΠΕΚΑ, δηλώνουν ότι είναι αδύνατο να εξευρεθούν πόροι από το ΕΠΠΕΡΑΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλοντος) που όπως λένε χαρακτηριστικά η προηγούμενη κυβέρνηση είχε μετατρέψει σε πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, εντάσσοντας –μεταξύ άλλων- κονδύλια 400 εκ. ευρώ για το Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση θα καταφύγει για άλλη μια φορά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, με σκοπό η χρηματοδότηση των έργων να προέλθει κατά τα πρότυπα υλοποίησης των συμβάσεων παραχώρησης. Ο στόχος είναι οι διαγωνισμοί για τις μονάδες διαχείρισης αποβλήτων να προκηρυχθούν το αργότερο έως τον προσεχή Μάιο.
Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός
Η υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων προβλέπει την δημιουργία τεσσάρων μονάδων μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων.
Εντός της Φυλής θα εγκατασταθεί ένα εργοστάσιο δυναμικότητας 400.000 τόνων ετησίως σε συνδυασμό με μία μονάδα αναερόβιας χώνευσης οργανικών απορριμμάτων που θα μπορεί να επεξεργάζεται 67.000 τόνους ετησίως και μία δεύτερη 700.000 τόνων. Από 127.000 τόνους θα διαχειρίζονται οι δύο μονάδες σε Γραμματικό και Κερατέα ενώ προβλέπεται και η δημιουργία τριών μονάδων κομποστοποίησης προδιαλεγμένων οργανικών σε Φυλή, Γραμματικό, Κερατέα συνολικής δυναμικότητας 160.000 τόνων.
Είναι σαφές πάντως ότι η χώρα μας θα βρεθεί ενώπιον των ευθυνών της στο θέμα των απορριμμάτων καθώς τα εργοστάσια αυτά δεν θα λειτουργήσουν νωρίτερα από τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Την ίδια στιγμή οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας στην Κερατέα δυσκολεύουν το βαλτωμένο εγχείρημα της κατασκευής του ΧΥΤΑ παρά το γεγονός ότι στο Γραμματικό εδώ και λίγους μήνες έχουν ξεκινήσει οι προκαταρκτικές εργασίες.
Ο δήμαρχος Κερατέας κ. Σταύρος Ιατρού, μιλώντας το Σάββατο στην εκπομπή «Θέμα SOS για το περιβάλλον» υποστήριξε ο ΧΥΤΑ έχει χωροθετηθεί σε αρχαιολογικό χώρο και εξέφρασε την συναίνεσή του για τον περιφερειακό σχεδιασμό, εάν το έργο γίνει σε άλλη περιοχή της Κερατέας.
Η κατάσταση προβλέπεται εκρηκτική τους επόμενους μήνες καθώς το σύνθετο πάζλ συμπληρώνουν οι πάνω από 400 ενεργές χωματερές για τις οποίες επικρέμεται για τη χώρα μας ευρωπαϊκή καμπάνα 34.000 την ημέρα. Ακόμα όμως και αν κλείσουν αυτές οι χωματερές χωρίς εναλλακτικές υποδομές και σωστή διαχείριση απορριμμάτων το πρόβλημα θα μένει εσαεί άλυτο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου