Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης, Γιώργος Πουλερές
(από ΤΑ ΝΕΑ)
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Σοβαρές ζημιές προκαλεί ήδη σε εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις η απεργία στο λιμάνι, με πολλούς επιχειρηματίες να εκφράζουν φόβους ότι, αν παραταθεί, οι απώλειες θα είναι ανυπολόγιστες καθώς μεγάλο μέρος του τζίρου τους γίνεται την περίοδο των Χριστουγέννων. Την ίδια στιγμή αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά, στο οποίο έχουν προσφύγει επαγγελματικοί και επιλημετηριακοί... φορείς, καθώς και 48 επιχειρήσεις που έχουν θιγεί, ζητώντας να κηρυχθεί παράνομη η απεργία. Στο μεταξύ, μετά τη Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος, που παρείχε κάλυψη στους απεργούς, και η ΑΔΕΔΥ εξέφρασε χθες τη συμπαράστασή της στους λιμενεργάτες και στην Ομοσπονδία τους καλώντας την κυβέρνηση να κινηθεί προς την κατεύθυνση διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού.
Η κυβέρνηση, πάντως, δεν φαίνεται προς το παρόν διατεθειμένη να χρησιμοποιήσει μέτρα που θα «έριχναν λάδι στη φωτιά»- όπως η επιστράτευση. Γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις «παραινέσεις» της υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη, προς τον νέο πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Γιώργο Ανωμερίτη, από τον οποίο και ζήτησε να αρχίσει αμέσως διαπραγματεύσεις, τόσο με τη ΣΕΠ (εταιρεία της Cosco) όσο και με τους συνδικαλιστές. Από την πλευρά τους οι συνδικαλιστές της ΟΜΥΛΕ και της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις. Όπως δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος της ΟΜΥΛΕ, Στράτος Μπαλαμπανίδης, «το συνδικαλιστικό κίνημα δεν πρόκειται να πάει στο σπίτι του έπειτα από τρία χρόνια αγώνα ενάντια στην εκχώρηση του λιμανιού».
Χάος στην αγορά
Η κατάσταση στην αγορά επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα. Τα εγκλωβισμένα στο λιμάνι κοντέινερ αυξάνονται και μέχρι χθες ήταν περίπου 6.000 αυτά που περιμένουν να εκτελωνιστούν- 700 από αυτά με προϊόντα προς εξαγωγή. Όσο για τα 15.000 κοντέινερ που εδώ και εβδομάδες κυκλοφορούν με πλοία ανά τη Μεσόγειο αναζητώντας το πλησιέστερο στον Πειραιά λιμάνι, για αρκετά εξ αυτών ουδείς ξέρει πότε θα φτάσουν στον προορισμό τους.
Επιπλέον, επιχειρήσεις δεν έχουν παραλάβει τα εμπορεύματα που έχουν παραγγείλει, ενώ όπως λέει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Δημήτρης Αρμενάκης, το πρόβλημα διογκώνεται όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, κατά τις οποίες παραδοσιακά κάθε χρόνο καταφτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά περί τα 60.000 κοντέινερ. «Ακόμα και αν η απεργία λήξει μέσα στην εβδομάδα, είναι βέβαιο πως κάποιοι συνάδελφοι δεν θα προλάβουν τη χριστουγεννιάτικη αγορά, αφού τα προϊόντα παραμένουν διάσπαρτα σε διάφορα λιμάνια της Μεσογείου. Η ζημιά έχει ήδη γίνει», σημειώνει ο κ. Αρμενάκης.
Στα ύψη το κόστος εκφόρτωσης
Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ενημερώσει ότι δεν θα παραλαμβάνουν από τον Πειραιά τους επόμενους μήνες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μονοπώλιο στην αγορά, ενώ ήδη έχει αρχίσει η μεταφορά εμπορευμάτων οδικώς, που θα έχει ως αποτέλεσμα το επιπλέον κόστος να μετακυλιστεί στους καταναλωτές. «Χωρίς να το γνωρίζουν, οι απεργοί δουλεύουν υπέρ άλλων λιμανιών», αναφέρει ο κ. Αρμενάκης.
Για την αλυσίδα παιχνιδιών Jumbo, της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων προέρχεται από την Ασία, η εκφόρτωση στο λιμάνι του Αστακού αποτελεί μονόδρομο. Το κόστος, ωστόσο, είναι 1.350 ευρώ ανά κοντέινερ υψηλότερο από ό,τι στον Πειραιά. «Διαθέτουμε εν κινήσει περί τα 2.000 κοντέινερ ανά τον κόσμο, εκ των οποίων τα 200 είναι εγκλωβισμένα στον Πειραιά. Το πρόβλημα, ωστόσο, αφορά τα υπόλοιπα 1.700
τα οποία δεν πρόκειται να έρθουν, αφού μέχρι το τέλος Νοεμβρίου οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διαγράψει το λιμάνι του Πειραιά από τα δρομολόγιά τους», αναφέρει ο επικεφαλής του ομίλου Jumbo, Απόστολος Βακάκης.
«Περιμέναμε πολλές παραγγελίες που λόγω της απεργίας δεν ήρθαν, επομένως εκτιμάμε ότι ένα 25% του χριστουγεννιάτικου τζίρου μας θα χαθεί», σημειώνει ο αντιπρόεδρος της αλυσίδας επίπλων και ειδών σπιτιού Ρlanet Ηome, Κωσταντίνος Γιαννούλας. Και συμπληρώνει ότι σε εβδομαδιαία βάση τουλάχιστον 1-2 κοντέινερ της αλυσίδας αναγκάζονται να κατευθύνονται στον Αστακό με κόστος 1.500 ευρώ ανά κοντέινερ υψηλότερο απ΄ ό,τι στον Πειραιά.
Η κυβέρνηση, πάντως, δεν φαίνεται προς το παρόν διατεθειμένη να χρησιμοποιήσει μέτρα που θα «έριχναν λάδι στη φωτιά»- όπως η επιστράτευση. Γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις «παραινέσεις» της υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη, προς τον νέο πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Γιώργο Ανωμερίτη, από τον οποίο και ζήτησε να αρχίσει αμέσως διαπραγματεύσεις, τόσο με τη ΣΕΠ (εταιρεία της Cosco) όσο και με τους συνδικαλιστές. Από την πλευρά τους οι συνδικαλιστές της ΟΜΥΛΕ και της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις. Όπως δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος της ΟΜΥΛΕ, Στράτος Μπαλαμπανίδης, «το συνδικαλιστικό κίνημα δεν πρόκειται να πάει στο σπίτι του έπειτα από τρία χρόνια αγώνα ενάντια στην εκχώρηση του λιμανιού».
Χάος στην αγορά
Η κατάσταση στην αγορά επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα. Τα εγκλωβισμένα στο λιμάνι κοντέινερ αυξάνονται και μέχρι χθες ήταν περίπου 6.000 αυτά που περιμένουν να εκτελωνιστούν- 700 από αυτά με προϊόντα προς εξαγωγή. Όσο για τα 15.000 κοντέινερ που εδώ και εβδομάδες κυκλοφορούν με πλοία ανά τη Μεσόγειο αναζητώντας το πλησιέστερο στον Πειραιά λιμάνι, για αρκετά εξ αυτών ουδείς ξέρει πότε θα φτάσουν στον προορισμό τους.
Επιπλέον, επιχειρήσεις δεν έχουν παραλάβει τα εμπορεύματα που έχουν παραγγείλει, ενώ όπως λέει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Δημήτρης Αρμενάκης, το πρόβλημα διογκώνεται όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, κατά τις οποίες παραδοσιακά κάθε χρόνο καταφτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά περί τα 60.000 κοντέινερ. «Ακόμα και αν η απεργία λήξει μέσα στην εβδομάδα, είναι βέβαιο πως κάποιοι συνάδελφοι δεν θα προλάβουν τη χριστουγεννιάτικη αγορά, αφού τα προϊόντα παραμένουν διάσπαρτα σε διάφορα λιμάνια της Μεσογείου. Η ζημιά έχει ήδη γίνει», σημειώνει ο κ. Αρμενάκης.
Στα ύψη το κόστος εκφόρτωσης
Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ενημερώσει ότι δεν θα παραλαμβάνουν από τον Πειραιά τους επόμενους μήνες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μονοπώλιο στην αγορά, ενώ ήδη έχει αρχίσει η μεταφορά εμπορευμάτων οδικώς, που θα έχει ως αποτέλεσμα το επιπλέον κόστος να μετακυλιστεί στους καταναλωτές. «Χωρίς να το γνωρίζουν, οι απεργοί δουλεύουν υπέρ άλλων λιμανιών», αναφέρει ο κ. Αρμενάκης.
Για την αλυσίδα παιχνιδιών Jumbo, της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων προέρχεται από την Ασία, η εκφόρτωση στο λιμάνι του Αστακού αποτελεί μονόδρομο. Το κόστος, ωστόσο, είναι 1.350 ευρώ ανά κοντέινερ υψηλότερο από ό,τι στον Πειραιά. «Διαθέτουμε εν κινήσει περί τα 2.000 κοντέινερ ανά τον κόσμο, εκ των οποίων τα 200 είναι εγκλωβισμένα στον Πειραιά. Το πρόβλημα, ωστόσο, αφορά τα υπόλοιπα 1.700
τα οποία δεν πρόκειται να έρθουν, αφού μέχρι το τέλος Νοεμβρίου οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διαγράψει το λιμάνι του Πειραιά από τα δρομολόγιά τους», αναφέρει ο επικεφαλής του ομίλου Jumbo, Απόστολος Βακάκης.
«Περιμέναμε πολλές παραγγελίες που λόγω της απεργίας δεν ήρθαν, επομένως εκτιμάμε ότι ένα 25% του χριστουγεννιάτικου τζίρου μας θα χαθεί», σημειώνει ο αντιπρόεδρος της αλυσίδας επίπλων και ειδών σπιτιού Ρlanet Ηome, Κωσταντίνος Γιαννούλας. Και συμπληρώνει ότι σε εβδομαδιαία βάση τουλάχιστον 1-2 κοντέινερ της αλυσίδας αναγκάζονται να κατευθύνονται στον Αστακό με κόστος 1.500 ευρώ ανά κοντέινερ υψηλότερο απ΄ ό,τι στον Πειραιά.
fimotro
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου