Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2009

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΤΗΡΗΣΗ - ΠΟΥ ΜΑΣ ΟΔΗΓΕΙ...


Ρεπορτάζ : Διον. Σταμπόγλης

ΤΗΝ ΑΠΑΞΙΩΤΙΚΗ στάση των ομολόγων του για τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό της χώρας θα αντιμετωπίσει ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου στο Συμβούλιο υπουργών της ευρωζώνης (Εurogroup) και στο Συμβούλιο υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών της ΕΕ (Εco/Fin), που θα πραγματοποιηθούν αύριο, Δευτέρα 9 Νοεμβρίου, και την Τρίτη, αντιστοίχως, στις Βρυξέλλες. Με ορατό τον κίνδυνο να τεθεί υπό διαρκή επιτήρηση η ελληνική οικονομία, από την... Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το eurogroup και το Εco/Fin, ο κ. Παπακωνσταντίνου σε κάθε ευκαιρία θα αποδώσει ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση για τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό και θα δεσμευθεί (με βάση και τα στοιχεία του προσχεδίου του προϋπολογισμού για το 2010) για «γενναία μείωση του ελλείμματος». Τι είναι όμως αυτή η περιβόητη επιτήρηση; Τι σημαίνει; Γιατί μας ενοχλεί και από ποιους επιβάλλεται; Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που διατυπώνονται. Στο πλαίσιο αυτό θα επιχειρηθεί μια απλουστευμένη προσέγγιση στο θέμα.

1. Τι είναι η επιτήρηση;
Πρόκειται ουσιαστικά για την παρακολούθηση της πορείας μιας οικονομίας ώστε να διαπιστωθεί αν τηρούνται οι όροι της Συνθήκης αλλά και η παροχή συστάσεων στη χώρα που παρεκκλίνει από τους στόχους.

2. Δηλαδή τι ακριβώς παρακολουθείται και από ποιους;
Παρακολουθείται κυρίως η πορεία του δημοσίου ελλείμματος, το οποίο πρέπει να είναι κάτω του 3% του ΑΕΠ, και η πορεία του ύψους του δημοσίου χρέους, που πρέπει να είναι κάτω του 60% του ΑΕΠ. Η παρακολούθηση γίνεται κατ΄ αρχήν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία υποβάλλει εκθέσεις στο Εurogroup και στο Εco/Fin, για τα περαιτέρω...

3. Η Ελλάδα τι έλλειμμα και τι χρέος έχει;
Ελλειμμα ρεκόρ και χρέος ρεκόρ, μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ. Το έλλειμμα για το 2009 θα είναι 12,7% του ΑΕΠ και το χρέος 125,3% του ΑΕΠ.

4. Αρα είμαστε υπό επιτήρηση;
Φυσικά. Ηδη η Ελλάδα έχει ενταχθεί στο άρθρο 104&7 της Συνθήκης το οποίο ορίζει ότι αν το Εco/Fin αποφασίσει ότι υπάρχει υπερβολικό έλλειμμα απευθύνει συστάσεις στο εν λόγω κράτος-μέλος προκειμένου να τερματιστεί η κατάσταση αυτή εντός καθορισμένου χρονικού διαστήματος.

5. Το ίδιο δεν ισχύει και για άλλες χώρες-μέλη;
Ναι. Από τις 27 χώρες-μέλη, έχουν ενταχθεί επισήμως ή θα ενταχθούν οι 20 στο άρθρο 104&7.

6. Τότε γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Εurogroup και το Εco/Fin είναι ιδιαίτερα αυστηρά για την Ελλάδα περισσότερο απ΄ ό,τι για άλλες χώρες-μέλη;
Κυρίως διότι η Ελλάδα έχει κατ΄ επανάληψη παραποιήσει τα στοιχεία που αφορούν το έλλειμμα και το δημόσιο χρέος, αλλά και γιατί ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός οφείλεται σε πολύ μικρότερο βαθμό στη διεθνή κρίση και πολύ περισσότερο στην κακή διαχείριση των οικονομικών, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει με τους εταίρους μας.

7. Αρα έχουμε χάσει την αξιοπιστία μας;
Ναι. Για μία ακόμη φορά. Ωστόσο φαίνεται ότι τώρα είναι χειρότερα, διότι η προηγούμενη κυβέρνηση το είχε παρακάνει, και στην παραποίηση στοιχείων και στην κακή διαχείριση των οικονομικών.

8. Και τώρα τι περιμένουμε;
Περιμένουμε να μας εντάξουν στο άρθρο 104&8 της Συνθήκης που αποτελεί τον προθάλαμο για το άρθρο 104&9.

9. Ενα ένα. Τι ορίζει το 104&8 και τι ορίζει το 104&9;
Το 104&8 αναφέρει ότι αν το Συμβούλιο διαπιστώσει ότι δεν ανελήφθη αποτελεσματική δράση σε εφαρμογή των συστάσεών του, εντός καθορισμένου χρονικού διαστήματος, τότε μπορεί να τις ανακοινώσει δημοσίως. Συνεπώς είναι θέμα χρόνου η ένταξη στο άρθρο αυτό.

10. Και το 104&9 τι ορίζει;
Ορίζει ότι το Συμβούλιο μπορεί να καλέσει το κράτος-μέλος- που ξέφυγε, όπως λένε- να λάβει εντός συγκεκριμένης προθεσμίας μέτρα για τη μείωση του ελλείμματος που κρίνει αναγκαία για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση αυτή. Επίσης ορίζει ότι το Συμβούλιο μπορεί να ζητήσει από το κράτος-μέλος να υποβάλλει εκθέσεις σύμφωνα με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για να εξετάσει τις προσπάθειες προσαρμογής που καταβάλλει το κράτος αυτό.

11. Δηλαδή από τις Βρυξέλλες θα μας επιβάλλουν μέτρα και θα υποβάλλουμε και εκθέσεις για το τι κάναμε;
Κάπως έτσι. Ούτως ή άλλως, εμείς θα υποβάλλουμε εκθέσεις, αυτοί θα μας απαντούν αν έχουν γίνει ή όχι οι δέουσες και προσήκουσες προσπάθειες προσαρμογής και εν πάση περιπτώσει η όλη κατάσταση δεν θα είναι καθόλου ευχάριστη.

12. Υπάρχουν και χειρότερα;
Δυστυχώς ναι, αλλά είναι σχεδόν απίθανο να μας συμβούν. Αν συνεχίσουμε την ίδια τακτική, μπορεί να καταλήξουμε στο άρθρο 104&11 που επιβάλλει στο κράτος-μέλος που ξέφυγε ακόμη και την επιβολή προστίμου. Μην ανησυχείτε όμως, σας επαναλαμβάνουμε ότι κάτι τέτοιο είναι απίθανο. Δεν το θέλουν ότι οι χειρότεροι εχθροί μας στην ΕΕ, διότι σε αυτή την περίπτωση εκτίθεται όλη η Κοινότητα.

13. Και τι πρέπει να κάνουμε για να αποφύγουμε τα χειρότερα;
Η συνταγή είναι γνωστή. Χρειάζονται τομές και ανατροπές. Απαιτείται κατ΄ αρχήν αυστηρή, πραγματική, περικοπή δαπανών σε όλο το φάσμα του Δημοσίου και τους ευρύτερου δημόσιου τομέα.

14. Και αύξηση των εσόδων, όπως ακούσαμε...
Φυσικά, αλλά εδώ τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Η ΕΕ είναι αντίθετη με νέους φόρους και μάλιστα προτρέπει τα κράτημέλη να μειώνουν τους συντελεστές άμεσης φορολόγησης για να υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα στους πολίτες που να το διαθέτουν στην αγορά ώστε να κινηθεί και αυτή με τη σειρά της.

15. Οπότε γυρνάμε στις δαπάνες και τις μειώνουμε;
Αυτό μάς ζητούν και ταυτόχρονα μας ρωτούν, με ειρωνική διάθεση, πώς μπορούμε και έχουμε 1 εκατομμύριο και πλέον δημοσίους υπαλλήλους όταν η Πορττογαλία με τον ίδιο πληθυσμό έχει 300.000 και η Αυστρία 150.000.
//fimotro

Δεν υπάρχουν σχόλια: