Ρεπορτάζ : Κώστας Τσαχάκης
Θέμα χρόνου είναι η λήψη πρόσθετων σκληρών μέτρων με στόχο την εξεύρεση 2 με 2,5 δισ. Ευρώ, καθώς Κομισιόν και Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα εμμένουν ότι λόγω της μεγαλύτερης ύφεσης, αλλά και της αύξησης των επιτοκίων απαιτείται επιπλέον προσαρμογή κοντά στο 1% του ΑΕΠ, για να μειωθεί το έλλειμμα κατά 4%. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, προσανατολίζεται να προχωρήσει στη λήψη νέων μέτρων πριν από τις 16 Μαρτίου, ημερομηνία που εκπνέει το... τελεσίγραφο των Βρυξελλών.
Κι αυτό γιατί τότε οι αποφάσεις θα ληφθούν στο Εκοφίν ερήμην της Ελλάδας, καθώς ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου θα συμμετάσχει στο συμβούλιο, αλλά δεν θα έχει δικαίωμα ψήφου.
Δεν είναι τυχαίο πως χθες το υπουργείο εξέδωσε ενημερωτικό σημείωμα για το Πρόγραμμα Σταθερότητας, στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι για να μειωθεί το ρίσκο επίτευξης των στόχων για το 2010, θα ανακοινωθούν πρόσθετα μέτρα. Πάντως, πηγές του υπουργείου Οικονομικών σημειώνουν ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από τον πρωθυπουργό.
Επιπλέον, αν η κυβέρνηση κινηθεί άμεσα, εκτιμάται ότι θα στείλει μήνυμα στις αγορές, θα υποχωρήσουν τα spreads και θα μπορέσει να προχωρήσει στην κοινοπρακτική έκδοση 10ετούς ομολόγου. Χθες μάλιστα κυκλοφόρησαν φήμες στη χρηματιστηριακή αγορά ότι το 10ετές μπορεί να βγει ακόμη και εντός της τρέχουσας εβδομάδας.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, θεωρείται δεδομένη η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ πιθανότατα κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Υπό κανονικές συνθήκες, η αύξηση του ΦΠΑ θα έφερνε επιπλέον έσοδα στα ταμεία του Δημοσίου περί τα 2 δισ. ευρώ ετησίως . Με την αναμενόμενη όμως μείωση της κατανάλωσης, τα έσοδα εκτιμώνται μεταξύ 1,2 και 1,5 δισ. ευρώ.
Επιπρόσθετα θα έχουμε νέα αναπροσαρμογή στη φορολογία των καυσίμων, αλλά και αύξηση του φόρου στα είδη πολυτελείας, όπως για παράδειγμα τα ακριβά ΙΧ υψηλού κυβισμού. Πέρα από τα καύσιμα, εξετάζεται και αύξηση της φορολόγησης σε ρεύμα και φυσικό αέριο.
Από εκεί και πέρα οι κοινοτικοί εταίροι επιμένουν πως θα πρέπει να προχωρήσει το οικονομικό επιτελείο σε περαιτέρω μείωση των πρωτογενών δαπανών του προϋπολογισμού.
Προς την κατεύθυνση αυτή και επειδή στην κυβέρνηση πιστεύουν ότι η κατάργηση του 14ου μισθού θα πρέπει να είναι η ύστατη λύση, αναζητούν άλλες πηγές εξοικονόμησης πόρων, μια και το μέτρο της κατάργησης θα μείωνε τις δαπάνες κατά 1,1 με 1,2 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Στις εναλλακτικές λύσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι περιλαμβάνονται:
Νέο ψαλίδισμα των επιδομάτων και των πρόσθετων αμοιβών των δημοσίων υπαλλήλων συμπεριλαμβανομένων και των υπερωριών. Να υπενθυμίσουμε ότι για τα επιδόματα έχει ανακοινωθεί μείωση της τάξης του 10% και για τις υπερωρίες 30%.
Περιστολή των επιχορηγήσεων ασφαλιστικών ταμείων, Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συγκοινωνιακών φορέων και λοιπών οργανισμών.
«Πάγωμα» των εξόδων κίνησης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Πλήρης «απορρόφηση» του αποθεματικού 10% επί των λειτουργικών εξόδων των υπουργείων, το οποίο έχει θεσπιστεί για να αποτελέσει... μαξιλάρι στον προϋπολογισμό. Το μέτρο δεν αφορά τις δαπάνες για μισθούς και συντάξεις.
Πάγωμα
Εξάλλου θα πρέπει να αναφέρουμε ότι, όπως έγραψε το «Εθνος», το υπουργείο Οικονομικών προχωρεί σε «πάγωμα» των επιστροφών ΦΠΑ καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους.
Να σημειώσουμε πως δύο είναι οι λόγοι που στις Βρυξέλλες επί της ουσίας απαιτούν πρόσθετα μέτρα με απόδοση κοντά στο 1% του ΑΕΠ.
Ο πρώτος σχετίζεται με την αναμενόμενη βαθύτερη ύφεση εντός του 2010. Εκτιμάται ότι για να ισοσταθμιστεί ενδεχόμενη υποχώρηση του ρυθμού ανάπτυξης κατά 0,5% σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη, θα πρέπει να εξευρεθούν πόροι ίσοι με το 0,3% του ΑΕΠ. Υπολογίζεται λοιπόν πως από το -0,3% που οριοθετείται η ανάπτυξη στο ΠΣΑ, θα οδηγηθούμε τελικά κοντά στο -1,5% με αποτέλεσμα να απαιτηθούν μέτρα της τάξης του 0,6% με 0,7% του ΑΕΠ. Ο δεύτερος λόγος αφορά την πρόβλεψη του Προγράμματος για το ύψος των επιτοκίων που έχει ήδη ξεπεραστεί από το άλμα των spreads και γι’ αυτό οι κοινοτικοί ζητούν επιπλέον προσαρμογή κατά 0,3% του ΑΕΠ.
Θέμα χρόνου είναι η λήψη πρόσθετων σκληρών μέτρων με στόχο την εξεύρεση 2 με 2,5 δισ. Ευρώ, καθώς Κομισιόν και Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα εμμένουν ότι λόγω της μεγαλύτερης ύφεσης, αλλά και της αύξησης των επιτοκίων απαιτείται επιπλέον προσαρμογή κοντά στο 1% του ΑΕΠ, για να μειωθεί το έλλειμμα κατά 4%. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, προσανατολίζεται να προχωρήσει στη λήψη νέων μέτρων πριν από τις 16 Μαρτίου, ημερομηνία που εκπνέει το... τελεσίγραφο των Βρυξελλών.
Κι αυτό γιατί τότε οι αποφάσεις θα ληφθούν στο Εκοφίν ερήμην της Ελλάδας, καθώς ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου θα συμμετάσχει στο συμβούλιο, αλλά δεν θα έχει δικαίωμα ψήφου.
Δεν είναι τυχαίο πως χθες το υπουργείο εξέδωσε ενημερωτικό σημείωμα για το Πρόγραμμα Σταθερότητας, στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι για να μειωθεί το ρίσκο επίτευξης των στόχων για το 2010, θα ανακοινωθούν πρόσθετα μέτρα. Πάντως, πηγές του υπουργείου Οικονομικών σημειώνουν ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από τον πρωθυπουργό.
Επιπλέον, αν η κυβέρνηση κινηθεί άμεσα, εκτιμάται ότι θα στείλει μήνυμα στις αγορές, θα υποχωρήσουν τα spreads και θα μπορέσει να προχωρήσει στην κοινοπρακτική έκδοση 10ετούς ομολόγου. Χθες μάλιστα κυκλοφόρησαν φήμες στη χρηματιστηριακή αγορά ότι το 10ετές μπορεί να βγει ακόμη και εντός της τρέχουσας εβδομάδας.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, θεωρείται δεδομένη η αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ πιθανότατα κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Υπό κανονικές συνθήκες, η αύξηση του ΦΠΑ θα έφερνε επιπλέον έσοδα στα ταμεία του Δημοσίου περί τα 2 δισ. ευρώ ετησίως . Με την αναμενόμενη όμως μείωση της κατανάλωσης, τα έσοδα εκτιμώνται μεταξύ 1,2 και 1,5 δισ. ευρώ.
Επιπρόσθετα θα έχουμε νέα αναπροσαρμογή στη φορολογία των καυσίμων, αλλά και αύξηση του φόρου στα είδη πολυτελείας, όπως για παράδειγμα τα ακριβά ΙΧ υψηλού κυβισμού. Πέρα από τα καύσιμα, εξετάζεται και αύξηση της φορολόγησης σε ρεύμα και φυσικό αέριο.
Από εκεί και πέρα οι κοινοτικοί εταίροι επιμένουν πως θα πρέπει να προχωρήσει το οικονομικό επιτελείο σε περαιτέρω μείωση των πρωτογενών δαπανών του προϋπολογισμού.
Προς την κατεύθυνση αυτή και επειδή στην κυβέρνηση πιστεύουν ότι η κατάργηση του 14ου μισθού θα πρέπει να είναι η ύστατη λύση, αναζητούν άλλες πηγές εξοικονόμησης πόρων, μια και το μέτρο της κατάργησης θα μείωνε τις δαπάνες κατά 1,1 με 1,2 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Στις εναλλακτικές λύσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι περιλαμβάνονται:
Νέο ψαλίδισμα των επιδομάτων και των πρόσθετων αμοιβών των δημοσίων υπαλλήλων συμπεριλαμβανομένων και των υπερωριών. Να υπενθυμίσουμε ότι για τα επιδόματα έχει ανακοινωθεί μείωση της τάξης του 10% και για τις υπερωρίες 30%.
Περιστολή των επιχορηγήσεων ασφαλιστικών ταμείων, Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συγκοινωνιακών φορέων και λοιπών οργανισμών.
«Πάγωμα» των εξόδων κίνησης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Πλήρης «απορρόφηση» του αποθεματικού 10% επί των λειτουργικών εξόδων των υπουργείων, το οποίο έχει θεσπιστεί για να αποτελέσει... μαξιλάρι στον προϋπολογισμό. Το μέτρο δεν αφορά τις δαπάνες για μισθούς και συντάξεις.
Πάγωμα
Εξάλλου θα πρέπει να αναφέρουμε ότι, όπως έγραψε το «Εθνος», το υπουργείο Οικονομικών προχωρεί σε «πάγωμα» των επιστροφών ΦΠΑ καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους.
Να σημειώσουμε πως δύο είναι οι λόγοι που στις Βρυξέλλες επί της ουσίας απαιτούν πρόσθετα μέτρα με απόδοση κοντά στο 1% του ΑΕΠ.
Ο πρώτος σχετίζεται με την αναμενόμενη βαθύτερη ύφεση εντός του 2010. Εκτιμάται ότι για να ισοσταθμιστεί ενδεχόμενη υποχώρηση του ρυθμού ανάπτυξης κατά 0,5% σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη, θα πρέπει να εξευρεθούν πόροι ίσοι με το 0,3% του ΑΕΠ. Υπολογίζεται λοιπόν πως από το -0,3% που οριοθετείται η ανάπτυξη στο ΠΣΑ, θα οδηγηθούμε τελικά κοντά στο -1,5% με αποτέλεσμα να απαιτηθούν μέτρα της τάξης του 0,6% με 0,7% του ΑΕΠ. Ο δεύτερος λόγος αφορά την πρόβλεψη του Προγράμματος για το ύψος των επιτοκίων που έχει ήδη ξεπεραστεί από το άλμα των spreads και γι’ αυτό οι κοινοτικοί ζητούν επιπλέον προσαρμογή κατά 0,3% του ΑΕΠ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου