Ρεπορτάζ: Δήμητρα Κρούσταλλη-Άγγελος Κωβαίος (απο ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής)
Την περασμένη εβδομάδα το Μέγαρο Μαξίμου προέβη σε μια κίνηση που προαναγγέλλει σαφώς ότι έρχονται αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα. Με προεδρικό διάταγμα που καταρτίστηκε από το γραφείο του Πρωθυπουργού με απόλυτη μυστικότητα, οι αρμοδιότητες Ναυτιλίας αφαιρέθηκαν από την κυρία Λούκα Κατσέλη και μεταβιβάστηκαν στον κ. Μ. Χρυσοχοΐδη . Ηταν η πρώτη από μια σειρά διορθωτικών κινήσεων που αναγκάζεται να κάνει ο Πρωθυπουργός για να επιλύσει τα προβλήματα συντονισμού που εμφανίζονται μεταξύ των υπουργών και τα οποία επισήμανε και ο ίδιος ο κ. Παπανδρέου, στο άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο της Πέμπτης...
Δεν επιτρέπονται καθυστερήσεις
Οπως παρατηρούν άλλωστε ανώτατες κυβερνητικές πηγές, η νέα πραγματικότητα που δημιουργεί η ανάγκη της επιτήρησης από την ΕΕ και οι οδηγίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου δεν επιτρέπει πια στην κυβέρνηση λάθη και καθυστερήσεις στην υλοποίηση του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το οποίο ήδη έχει καθυστερήσει σημαντικά να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή. Το πραγματικό πρόβλημα της κυρίας Κατσέλη όμως δεν είναι το Πρόγραμμα Σταθερότητας, είναι ο εαυτός της: μια καθηγήτρια Οικονομίας με ειδίκευση στην Οικονομική και τη Διεθνή Οικονομική η οποία δεν κατάφερε ποτέ να περάσει την όχθη της πολιτικής. Οι οικογενειακές σχέσεις και η φιλία της με τον κ. Παπανδρέου δεν ήταν αρκετές για τη μεταμορφώσουν σε «τσαρίνα» της Οικονομίας αλλά δεν ήταν και αμελητέες, οπότε μοιράστηκε τον θρόνο της Οικονομίας με τον κ. Γ. Πα πακωνσταντίνου. Δύο οικονομολόγοι, η μία της παλαιάς σχολής, υπέρμαχος του παρεμβατικού ρόλου του κράτους, και ο άλλος, πολύ νεότερος και υποστηρικτής των ανοικτών αγορών, ήταν φανερό ότι δεν θα μοιράζονταν το τιμόνι.
Τέλος η ουδετερότητα
Το Μέγαρο Μαξίμου έπειτα από ένα διάστημα ουδετερότητας φαίνεται ότι πλέον επιθυμεί να απαλλαγεί από τους πονοκεφάλους που προκαλούν οι φανερές αντιπαραθέσεις, όπως αυτή της κυρίας Κατσέλημε τον κ. Παπακωνσταντίνου, και άλλες υπόγειες, που διαβρώνουν εξίσου το έργο της κυβέρνησης. Και πάλι όμως η ασυμφωνία χαρακτήρων με τον υπουργό Οικονομικών δεν θα απειλούσε την κυρία Κατσέλη τόσο όσο η ασυμβατότητα που δείχνει να έχει με τους παράγοντες της αγοράς και τους τραπεζίτες. Η λίστα των παραπονούμενων μεγαλώνει διαρκώς στο Μέγαρο Μαξίμου, το ίδιο και ο κατάλογος με τα έργα του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που καθυστερούν την υλοποίηση του Προγράμματος Σταθερότητας. Στη μεταφορά των αρμοδιοτήτων της Ναυτιλίας από την κυρία Κατσέλη στον κ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος βλέπει τις μετοχές του να ανεβαίνουν, λέγεται ότι έπαιξαν τον ρόλο τους και οι εφοπλιστές. Στις συζητήσεις τους με συνεργάτες του Πρωθυπουργού δεν έκρυβαν την προτίμησή τους προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη.
Το ναυάγιο με την Cosco
Από την άλλη πλευρά, και το Μέγαρο Μαξίμου φαίνεται ότι κουράστηκε από τις διαρκείς άστοχες ενέργειες της υπουργού. Από την πρώτη ημέρα της νέας δια κυβέρνησης το περιβάλλον του Πρωθυπουργού της χρέωσε το παρ΄ ολίγον ναυάγιο με την Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ακολούθησε το ολίσθημα με τον κουμπάρο της που όρισε γενικό γραμματέα στο υπουργείο για 24 ώρες και αναγκάστηκε να τον αποσύρει άρον άρον, η κακή συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για τις ρυθμίσεις που αφορούσαν τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, η ρύθμιση για τα φάρμακα που απεσύρθη από τη Βουλή μετά την αντίδραση «πράσινων βουλευτών». Η (ανεπίσημη) δήλωσή της ότι η Ελλάδα κατά 70% θα προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η αναπαραγωγή της από μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού που προκάλεσε εκτόξευση των spreads ξεχείλισαν το ποτήρι.
Η υπουργός Οικονομίας, σε ιδιωτικές συζητήσεις της δεν κρύβει τις υποψίες της ότι ορισμένοι συνάδελφοί της στην κυβέρνηση δημιουργούν σκοπίμως κλίμα εναντίον της. Λέει επίσης ότι δεν την ενδιαφέρει να συμμετέχει σε τέτοιους καβγάδες και ότι έχει και άλλα ενδιαφέροντα στη ζωή της από το να είναι υπουργός. Οταν μιλά η κυρία Κατσέλη για το έργο της, ο συνομιλητής της έχει την εντύπωση ότι η Ελλάδα απέχει ένα βήμα από το να γίνει ο αναπτυξιακός παράδεισος της Ευρώπης. Για τους υπόλοιπους υπουργούς το υπουργείο Οικονομίας αποτελεί τη «μαύρη τρύπα» της κυβέρνησης.
Βαρύ το κλίμα για την υπουργό
Το κλίμα για την κυρία Κατσέλη είναι βαρύ το τελευταίο διάστημα. Την προπερασμένη Παρασκευή το οικονομικό επιτελείο είχε συνάντηση με τον Πρωθυπουργό. Οι πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου έλεγαν αρχικώς ότι συναντήθηκε μόνο με τον κ. Χ. Παμπούκη και έπειτα ότι είδε για λίγο και τον κ. Παπανδρέου. Η υπουργός Οικονομικών επέμενε ότι συμμετείχε στη συζήτηση μαζί με τους υπόλοιπους υπουργούς. Την περασμένη Τρίτη στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Πρωθυπουργός δεν της επέτρεψε να πάρει τον λόγο για δεύτερη φορά με έναν τρόπο που σχολιάστηκε. Την Πέμπτη επιχείρησε μια παρέμβαση στη συζήτηση για το Ασφαλιστικό. «Ο Αντρέας θα τα λάβει υπόψη του αυτά» την έκοψε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλος. Είναι η πρώτη φορά που υπουργός της κυβέρνησης αποδοκιμάζεται με αυτόν τον τρόπο και αποτελεί μεγάλο ερωτηματικό όχι μόνο πόσο μπορεί να διαρκέσει η πολιτική ανοχή του Μεγάρου Μαξίμου αλλά και αν η ίδια διαθέτει την πολιτική αντοχή για να περάσει τη δύσκολη περίοδο χωρίς να κάνει το... κρίσιμο λάθος.
ΡΟΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ κ. Λ. ΠΑΠΑΔΗΜΟ;
Εν αναμονή των τελικών διευθετήσεων που θα καθορίσουν την πιθανολογούμενη πλέον προσφυγή στον μηχανισμό στήριξης της ελληνικής οικονομίας και τον δανεισμό από το μεικτό σχήμα ΕΕ- ΔΝΤ, πολιτικοί παράγοντες από το κυβερνητικό στρατόπεδο θεωρούν βέβαιες τις πολιτικές εξελίξεις στο εσωτερικό της χώρας.
Το περιβάλλον του κ. Παπανδρέου δεν κρύβει ότι ζητούμενο είναι η εξασφάλιση της συνεργασίας προσώπων διεθνούς κύρους, χωρίς την προϋπόθεση κομματικής ή και πολιτικής ταυτότητας, αλλά με εγνωσμένη δυνατότητα επιρροής στο εξωτερικό και ικανά να φέρουν στους ώμους τους το βάρος της πολυπόθητης αποκατάστασης της αξιοπιστίας της χώρας.
Τις προϋποθέσεις αυτές πληροί ο σημερινός αντιπρόεδρος της ΕΚΤ κ. Λ. Παπαδήμος, η θητεία του οποίου λήγει σε λίγες ημέρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ίδιος ο τραπεζίτης αποφεύγει να δηλώσει το παραμικρό σχετικά με το ενδεχόμενο εμπλοκής του στην πολιτική και επιμένει ότι και μετά τη λήξη της θητείας του δεν σκοπεύει να επιστρέψει εσπευσμένως στην Ελλάδα. Αξιοσημείωτο είναι όμως το γεγονός ότι στο Μέγαρο Μαξίμου τις προηγούμενες ημέρες δεν απέκρουαν την ερώτηση σχετικά με ενδεχόμενη επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον κεντρικό τραπεζίτη.
Ποιοι υπουργοί έχουν μείνει πίσω
Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου
Η κυρία Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου παίρνει «κίτρινη κάρτα» για την αδυναμία της να θέσει υπό έλεγχο τα ελλείμματα των νοσοκομείων, τα οποία ξεπερνούν τα 6,5 δισ. ευρώ. Η κωλυσιεργία στον τομέα της Υγείας τείνει να μετατραπεί σε υπ΄ αριθμόν 1 πρόβλημα για την κυβέρνηση.
Κατερίνα Μπατζελή
Ως μείζων προτεραιότητα της κυρίας Κατερίνας Μπατζελή είχε περιγραφεί η προώθηση του νομοσχεδίου για την αλλαγή στη διάρθρωση και στη λειτουργία των αγροτικών συνεταιρισμών.Το νομοσχέδιο συζητήθηκε προσφάτως, όμως ο κ. Πάγκαλος και ο κ. Βενιζέλος ζήτησαν να επανεξεταστεί η συνταγματικότητά του.
Δημήτρης Ρέππας
Ο υπουργός Υποδομών κ.Δ.Ρέππας δεν έχει μέχρι στιγμής παρέμβει ουσιαστικά για τον περιορισμό των ελλειμμάτων του ΟΣΕ. Καλείται από το Μαξίμου να επισπεύσει, εν όψει της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που έχει ουσιαστικά τεθεί σε τροχιά.
Την περασμένη εβδομάδα το Μέγαρο Μαξίμου προέβη σε μια κίνηση που προαναγγέλλει σαφώς ότι έρχονται αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα. Με προεδρικό διάταγμα που καταρτίστηκε από το γραφείο του Πρωθυπουργού με απόλυτη μυστικότητα, οι αρμοδιότητες Ναυτιλίας αφαιρέθηκαν από την κυρία Λούκα Κατσέλη και μεταβιβάστηκαν στον κ. Μ. Χρυσοχοΐδη . Ηταν η πρώτη από μια σειρά διορθωτικών κινήσεων που αναγκάζεται να κάνει ο Πρωθυπουργός για να επιλύσει τα προβλήματα συντονισμού που εμφανίζονται μεταξύ των υπουργών και τα οποία επισήμανε και ο ίδιος ο κ. Παπανδρέου, στο άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο της Πέμπτης...
Δεν επιτρέπονται καθυστερήσεις
Οπως παρατηρούν άλλωστε ανώτατες κυβερνητικές πηγές, η νέα πραγματικότητα που δημιουργεί η ανάγκη της επιτήρησης από την ΕΕ και οι οδηγίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου δεν επιτρέπει πια στην κυβέρνηση λάθη και καθυστερήσεις στην υλοποίηση του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το οποίο ήδη έχει καθυστερήσει σημαντικά να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή. Το πραγματικό πρόβλημα της κυρίας Κατσέλη όμως δεν είναι το Πρόγραμμα Σταθερότητας, είναι ο εαυτός της: μια καθηγήτρια Οικονομίας με ειδίκευση στην Οικονομική και τη Διεθνή Οικονομική η οποία δεν κατάφερε ποτέ να περάσει την όχθη της πολιτικής. Οι οικογενειακές σχέσεις και η φιλία της με τον κ. Παπανδρέου δεν ήταν αρκετές για τη μεταμορφώσουν σε «τσαρίνα» της Οικονομίας αλλά δεν ήταν και αμελητέες, οπότε μοιράστηκε τον θρόνο της Οικονομίας με τον κ. Γ. Πα πακωνσταντίνου. Δύο οικονομολόγοι, η μία της παλαιάς σχολής, υπέρμαχος του παρεμβατικού ρόλου του κράτους, και ο άλλος, πολύ νεότερος και υποστηρικτής των ανοικτών αγορών, ήταν φανερό ότι δεν θα μοιράζονταν το τιμόνι.
Τέλος η ουδετερότητα
Το Μέγαρο Μαξίμου έπειτα από ένα διάστημα ουδετερότητας φαίνεται ότι πλέον επιθυμεί να απαλλαγεί από τους πονοκεφάλους που προκαλούν οι φανερές αντιπαραθέσεις, όπως αυτή της κυρίας Κατσέλημε τον κ. Παπακωνσταντίνου, και άλλες υπόγειες, που διαβρώνουν εξίσου το έργο της κυβέρνησης. Και πάλι όμως η ασυμφωνία χαρακτήρων με τον υπουργό Οικονομικών δεν θα απειλούσε την κυρία Κατσέλη τόσο όσο η ασυμβατότητα που δείχνει να έχει με τους παράγοντες της αγοράς και τους τραπεζίτες. Η λίστα των παραπονούμενων μεγαλώνει διαρκώς στο Μέγαρο Μαξίμου, το ίδιο και ο κατάλογος με τα έργα του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που καθυστερούν την υλοποίηση του Προγράμματος Σταθερότητας. Στη μεταφορά των αρμοδιοτήτων της Ναυτιλίας από την κυρία Κατσέλη στον κ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος βλέπει τις μετοχές του να ανεβαίνουν, λέγεται ότι έπαιξαν τον ρόλο τους και οι εφοπλιστές. Στις συζητήσεις τους με συνεργάτες του Πρωθυπουργού δεν έκρυβαν την προτίμησή τους προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη.
Το ναυάγιο με την Cosco
Από την άλλη πλευρά, και το Μέγαρο Μαξίμου φαίνεται ότι κουράστηκε από τις διαρκείς άστοχες ενέργειες της υπουργού. Από την πρώτη ημέρα της νέας δια κυβέρνησης το περιβάλλον του Πρωθυπουργού της χρέωσε το παρ΄ ολίγον ναυάγιο με την Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ακολούθησε το ολίσθημα με τον κουμπάρο της που όρισε γενικό γραμματέα στο υπουργείο για 24 ώρες και αναγκάστηκε να τον αποσύρει άρον άρον, η κακή συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για τις ρυθμίσεις που αφορούσαν τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, η ρύθμιση για τα φάρμακα που απεσύρθη από τη Βουλή μετά την αντίδραση «πράσινων βουλευτών». Η (ανεπίσημη) δήλωσή της ότι η Ελλάδα κατά 70% θα προσφύγει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η αναπαραγωγή της από μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού που προκάλεσε εκτόξευση των spreads ξεχείλισαν το ποτήρι.
Η υπουργός Οικονομίας, σε ιδιωτικές συζητήσεις της δεν κρύβει τις υποψίες της ότι ορισμένοι συνάδελφοί της στην κυβέρνηση δημιουργούν σκοπίμως κλίμα εναντίον της. Λέει επίσης ότι δεν την ενδιαφέρει να συμμετέχει σε τέτοιους καβγάδες και ότι έχει και άλλα ενδιαφέροντα στη ζωή της από το να είναι υπουργός. Οταν μιλά η κυρία Κατσέλη για το έργο της, ο συνομιλητής της έχει την εντύπωση ότι η Ελλάδα απέχει ένα βήμα από το να γίνει ο αναπτυξιακός παράδεισος της Ευρώπης. Για τους υπόλοιπους υπουργούς το υπουργείο Οικονομίας αποτελεί τη «μαύρη τρύπα» της κυβέρνησης.
Βαρύ το κλίμα για την υπουργό
Το κλίμα για την κυρία Κατσέλη είναι βαρύ το τελευταίο διάστημα. Την προπερασμένη Παρασκευή το οικονομικό επιτελείο είχε συνάντηση με τον Πρωθυπουργό. Οι πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου έλεγαν αρχικώς ότι συναντήθηκε μόνο με τον κ. Χ. Παμπούκη και έπειτα ότι είδε για λίγο και τον κ. Παπανδρέου. Η υπουργός Οικονομικών επέμενε ότι συμμετείχε στη συζήτηση μαζί με τους υπόλοιπους υπουργούς. Την περασμένη Τρίτη στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Πρωθυπουργός δεν της επέτρεψε να πάρει τον λόγο για δεύτερη φορά με έναν τρόπο που σχολιάστηκε. Την Πέμπτη επιχείρησε μια παρέμβαση στη συζήτηση για το Ασφαλιστικό. «Ο Αντρέας θα τα λάβει υπόψη του αυτά» την έκοψε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλος. Είναι η πρώτη φορά που υπουργός της κυβέρνησης αποδοκιμάζεται με αυτόν τον τρόπο και αποτελεί μεγάλο ερωτηματικό όχι μόνο πόσο μπορεί να διαρκέσει η πολιτική ανοχή του Μεγάρου Μαξίμου αλλά και αν η ίδια διαθέτει την πολιτική αντοχή για να περάσει τη δύσκολη περίοδο χωρίς να κάνει το... κρίσιμο λάθος.
ΡΟΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ κ. Λ. ΠΑΠΑΔΗΜΟ;
Εν αναμονή των τελικών διευθετήσεων που θα καθορίσουν την πιθανολογούμενη πλέον προσφυγή στον μηχανισμό στήριξης της ελληνικής οικονομίας και τον δανεισμό από το μεικτό σχήμα ΕΕ- ΔΝΤ, πολιτικοί παράγοντες από το κυβερνητικό στρατόπεδο θεωρούν βέβαιες τις πολιτικές εξελίξεις στο εσωτερικό της χώρας.
Το περιβάλλον του κ. Παπανδρέου δεν κρύβει ότι ζητούμενο είναι η εξασφάλιση της συνεργασίας προσώπων διεθνούς κύρους, χωρίς την προϋπόθεση κομματικής ή και πολιτικής ταυτότητας, αλλά με εγνωσμένη δυνατότητα επιρροής στο εξωτερικό και ικανά να φέρουν στους ώμους τους το βάρος της πολυπόθητης αποκατάστασης της αξιοπιστίας της χώρας.
Τις προϋποθέσεις αυτές πληροί ο σημερινός αντιπρόεδρος της ΕΚΤ κ. Λ. Παπαδήμος, η θητεία του οποίου λήγει σε λίγες ημέρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ίδιος ο τραπεζίτης αποφεύγει να δηλώσει το παραμικρό σχετικά με το ενδεχόμενο εμπλοκής του στην πολιτική και επιμένει ότι και μετά τη λήξη της θητείας του δεν σκοπεύει να επιστρέψει εσπευσμένως στην Ελλάδα. Αξιοσημείωτο είναι όμως το γεγονός ότι στο Μέγαρο Μαξίμου τις προηγούμενες ημέρες δεν απέκρουαν την ερώτηση σχετικά με ενδεχόμενη επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον κεντρικό τραπεζίτη.
Ποιοι υπουργοί έχουν μείνει πίσω
Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου
Η κυρία Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου παίρνει «κίτρινη κάρτα» για την αδυναμία της να θέσει υπό έλεγχο τα ελλείμματα των νοσοκομείων, τα οποία ξεπερνούν τα 6,5 δισ. ευρώ. Η κωλυσιεργία στον τομέα της Υγείας τείνει να μετατραπεί σε υπ΄ αριθμόν 1 πρόβλημα για την κυβέρνηση.
Κατερίνα Μπατζελή
Ως μείζων προτεραιότητα της κυρίας Κατερίνας Μπατζελή είχε περιγραφεί η προώθηση του νομοσχεδίου για την αλλαγή στη διάρθρωση και στη λειτουργία των αγροτικών συνεταιρισμών.Το νομοσχέδιο συζητήθηκε προσφάτως, όμως ο κ. Πάγκαλος και ο κ. Βενιζέλος ζήτησαν να επανεξεταστεί η συνταγματικότητά του.
Δημήτρης Ρέππας
Ο υπουργός Υποδομών κ.Δ.Ρέππας δεν έχει μέχρι στιγμής παρέμβει ουσιαστικά για τον περιορισμό των ελλειμμάτων του ΟΣΕ. Καλείται από το Μαξίμου να επισπεύσει, εν όψει της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που έχει ουσιαστικά τεθεί σε τροχιά.
fimotro.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου