Όπως τονίζουν εκπρόσωποί τους, «εάν δεν μεσολαβήσει μία αλλαγή για το προβλεπόμενο κεφάλαιο του ESM, θα εμποδίσουμε τη μεταρρύθμιση, όταν αυτή επανέλθει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και το Συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών θα πρέπει να την υιοθετήσει με ομοφωνία».
Πρόθεση της ευρωζώνης είναι να διατηρηθούν στο μόνιμο Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), που θα ισχύσει από το μέσον του 2013, οι κανόνες δανεισμού που ισχύουν στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης (EFSF).
Η δυνατότητα δανεισμού του EFSF στηρίζεται -αποκλειστικά- στις εγγυήσεις των κυβερνήσεων της 17μελούς ευρωζώνης. Το μέγεθος των εγγυήσεων αυτών συναρτάται δε από το μερίδιο των εν λόγω κυβερνήσεων στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ).
Το μερίδιο στην ΕΚΤ καθορίζεται κατά το ήμισυ από το ποσοστό του ΑΕΠ της χώρας στο συνολικό ΑΕΠ της ευρωζώνης και κατά το ήμισυ από το ποσοστό του πληθυσμού της χώρας στο συνολικό πληθυσμό της ευρωζώνης
Ο ESM θα αποτελείται κυρίως από κεφάλαια και εγγυήσεις με δανειοδοτική δυνατότητα της τάξης των 500 δισεκατομμυρίων ευρώ, με συμμετοχή ανεξαιρέτως και των 27 κρατών-μελών της ΕΕ. Το μερίδιο δε κάθε χώρας στο κεφάλαιό του προβλέπεται να καθορίζεται πάλι με κριτήρια το ΑΕΠ και τον πληθυσμό της.
«Αν το ποσοστό πληθυσμού είναι υψηλότερο από το ποσοστό του ΑΕΠ, τότε πρόκειται για μια φτωχή χώρα, που, όμως, επειδή απλώς και μόνο έχει περισσότερο πληθυσμό, θα αναλάβει την πληρώσει υψηλότερο ποσό συγκριτικά με τις δυνατότητες παραγωγής της», δήλωσε αξιωματούχος και πρόσθεσε: «Το Λουξεμβούργο, που έχει το υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, θα επιβαρυνθεί ελάχιστα».
Αυτός είναι εκ των βασικών λόγων που στην επιλογή αυτή εναντιώνονται κάποια μέλη, αλλά και μελλοντικά μέλη της ευρωζώνης. Ήδη, χώρες της ευρωζώνης, όπως η Εσθονία και η Σλοβακία, καθώς και χώρες που αναμένεται να εισέλθουν στην ευρωζώνη, όπως Βουλγαρία, Λετονία, Λιθουανία, Τσεχία, εκτιμούν ότι το να στηρίζεται ο ESM σε κεφάλαια της ΕΚΤ, όπως συμβαίνει με το κεφάλαιο του EFSF είναι άδικο.Ζητούν, λοιπόν, για τον καθορισμό του κεφαλαίου του ESM να συνυπολογίζεται πλην του εθνικού ΑΕΠ και το μέγεθος κρατικού εξωτερικού χρέους ενός μέλους ή, ακόμα, και το μέγεθος του χρηματοπιστωτικού τομέα του.
Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο τα πρόστιμα από τις μελλοντικές παραβιάσεις στο σύστημα δημοσιονομικής πειθαρχίας στην ευρωζώνη να καταλήγουν στο μετοχικό κεφάλαιο του ESM.
Πάντως οι ενστάσεις δεν περιορίζονται στις χώρες αυτές. Διπλωματική πηγή της ευρωζώνης ανέφερε στις Βρυξέλλες, όπως επισημαίνει το Reuters, ότι και η σουηδική κυβέρνηση εκτιμά ότι η διαμόρφωση του κεφαλαίου του ESM δεν θα πρέπει να τεθεί τόσο άμεσα.
«Ένταση» και στο Ecofin
Διάσταση απόψεων για το ζήτημα εκφράστηκε και στο Ecofin, παραπέμποντας στη Σύνοδο της 25ης για τις τελικές αποφάσεις.
O επίτροπος Όλι Ρεν, ανέφερε οι «ακριβείς λεπτομέρειες» για το ESM είναι ακόμη υπό συζήτηση στο Eurogroup, λέγοντας πως θα υπάρξει αξιολόγηση της κατάστασης «της κάθε χώρας κατά περίπτωση και το πρόγραμμα θα πρέπει να προβλέπει τέτοιους είδους ευελιξία».
Από την πλευρά του, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ανέφερε πως, για το ESM, οι χώρες θα χρησιμοποιήσουν «κεφάλαια, εγγυημένα κεφάλαια και εγγυήσεις».
Όσον αφορά δε το EFSF, o Γερμανός υπουργός δεν ανέφερε πως η ενίσχυση θα γίνει με αύξηση των εγγυήσεων και «μένει να δούμε εάν θα προστεθούν και άλλα στοιχεία».
Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, από την πλευρά της Αθήνας, υποστήριξε, σχετικά με τις αποφάσεις για το ESM, πως το καθεστώς του προτιμώμενου πιστωτή είναι θέμα υπό συζήτηση αυτή τη στιγμή «προκειμένου να αποσαφηνιστεί και να διασφαλιστεί ότι δεν θα τιμωρούνται χώρες, όπως η Ελλάδα, που συμμετέχουν αυτή τη στιγμή στο πρόγραμμα και θέλουν να επιστρέψουν στις αγορές»।
tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου