Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Σκηνικό κερδοσκοπίας στην αγορά καυσίμων διαμορφώνει η προαναγγελία της κυβέρνησης για αύξηση του ειδικού φόρου, χωρίς ωστόσο την ταυτόχρονη κατάθεση της σχετικής τροπολογίας στη Βουλή προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αποθεματοποίησης. Το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει διευκρινίσει... ακόμη πότε θα κατατεθεί η τροπολογία στη Βουλή- και όσο καθυστερεί τόσο θα ευνοείται η δράση των κερδοσκόπων. Οι τελευταίοι θα έχουν όλο το περιθώριο να αγοράσουν με τον σημερινό ειδικό φόρο μεγάλες ποσότητες βενζίνης και ντίζελ και να τις πωλήσουν αργότερα με την υψηλότερη τιμή που θα προκύψει από την αύξηση του ειδικού φόρου. Σε αυτή την περίπτωση, το όφελος για τους κερδοσκόπους είναι η διαφορά που θα προκύψει από την αύξηση του ειδικού φόρου, η οποία εφόσον- όπως λένε αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών- η αύξηση διαμορφωθεί στο 15%, θα κυμανθεί σε 6-7 λεπτά ανά λίτρο.
Δηλαδή αν η τροπολογία ψηφιζόταν σήμερα, τότε από αύριο οι οδηγοί θα αγόραζαν την απλή αμόλυβδη βενζίνη προς 1,16 ευρώ, αντί για 1,109 ευρώ το λίτρο που είναι σήμερα η μέση πανελλαδική τιμή. «Από την αύξηση του ειδικού φόρου καυσίμων, το δημοσιονομικό όφελος υπολογίζεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ», δήλωσε χθες στο Reuters ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης, χωρίς όμως να διευκρινίσει πότε θα κατατεθεί η σχετική τροπολογία.
Για ελλείψεις προειδοποιούν οι εταιρείες
Το σκηνικό στην αγορά καυσίμων συμπληρώνει ο κίνδυνος να παρουσιαστούν ελλείψεις σήμερα και αύριο, αφού λόγω της 48ωρης απεργίας (4 και 5 του μηνός) που έχουν εξαγγείλει οι τελωνειακοί υπάλληλοι (διήμερο κατά το οποίο απεργούν και οι εφοριακοί) δεν θα είναι δυνατός ο εκτελωνισμός βενζινών, πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης- το οποίο λόγω του κρύου θα έχει μεγάλη ζήτηση. Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει με επιστολή που απηύθυνε εσπευσμένα χθες το πρωί προς τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Σαχινίδη ο Σύνδεσμος Εμπορίας Εταιρειών Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), ζητώντας να επιτραπεί στις εταιρείες να εξαγάγουν από τον χώρο των διυλιστηρίων όσες ποσότητες καυσίμων έχουν εκτελωνιστεί, χωρίς να απαιτείται η παρουσία τελωνειακών υπαλλήλων, για να μην παρουσιαστούν ελλείψεις στην αγορά. Το πρόβλημα μάλιστα θα ήταν εντονότερο αν οι τελωνειακοί εφήρμοζαν την αρχική απόφασή τους, η οποία προέβλεπε να μην απεργήσουν μόνο σήμερα και αύριο, αλλά να προχωρήσουν σε 48ωρες κυλιόμενες απεργίες. Τελικά, το πλάνο των απεργιακών κινητοποιήσεών τους προβλέπει μόνο μία 48ωρη αυτή την εβδομάδα, αλλά απεργίες για τις 16, 17 και 18 Φεβρουαρίου (σημειώνεται ότι η 15η Φεβρουαρίου είναι Καθαρά Δευτέρα).
Τι υποστηρίζουν οι βενζινοπώλες
Την αντίθεσή της πάντως στην αύξηση των φόρων στα καύσιμα εκφράζει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, υποστηρίζοντας ότι «επικαλούμενη την κρίση, η κυβέρνηση διάλεξε για μία ακόμη φορά τον πλέον εύκολο δρόμο για να εισπράξει φόρους και να επιρρίψει τα βάρη της κρίσης στους βενζινοπώλες και τους καταναλωτές». Η ΟΒΕ καλεί την κυβέρνηση να χτυπήσει άμεσα το λαθρεμπόριο καυσίμων, από το οποίο όπως αναφέρει μπορεί να εισπράξει πολλαπλάσιους φόρους, επιβάλλοντας ταυτόχρονα φορολογική δικαιοσύνη και εξυγιαίνοντας την αγορά. Σημειώνει ακόμη ότι ήδη η κρίση έχει επιφέρει μείωση της κατανάλωσης έως 20% και κάθε νέα αύξηση τιμής των καυσίμων, σε συνδυασμό με τη μείωση των διαθέσιμων εισοδημάτων των καταναλωτών, θα οδηγήσει σε νέα μείωση της κατανάλωσης που θα ακυρώσει στην πράξη το μέτρο. Οι βενζινοπώλες εκφράζουν και φόβους ότι, με αφορμή τις αυξήσεις τιμών που θα επιφέρει η αύξηση του ΕΦΚ, «θα αρχίσει και πάλι “κυνήγι μαγισσών” εις βάρος του κλάδου».
(από ΤΑ ΝΕΑ)
Σκηνικό κερδοσκοπίας στην αγορά καυσίμων διαμορφώνει η προαναγγελία της κυβέρνησης για αύξηση του ειδικού φόρου, χωρίς ωστόσο την ταυτόχρονη κατάθεση της σχετικής τροπολογίας στη Βουλή προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα αποθεματοποίησης. Το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει διευκρινίσει... ακόμη πότε θα κατατεθεί η τροπολογία στη Βουλή- και όσο καθυστερεί τόσο θα ευνοείται η δράση των κερδοσκόπων. Οι τελευταίοι θα έχουν όλο το περιθώριο να αγοράσουν με τον σημερινό ειδικό φόρο μεγάλες ποσότητες βενζίνης και ντίζελ και να τις πωλήσουν αργότερα με την υψηλότερη τιμή που θα προκύψει από την αύξηση του ειδικού φόρου. Σε αυτή την περίπτωση, το όφελος για τους κερδοσκόπους είναι η διαφορά που θα προκύψει από την αύξηση του ειδικού φόρου, η οποία εφόσον- όπως λένε αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών- η αύξηση διαμορφωθεί στο 15%, θα κυμανθεί σε 6-7 λεπτά ανά λίτρο.
Δηλαδή αν η τροπολογία ψηφιζόταν σήμερα, τότε από αύριο οι οδηγοί θα αγόραζαν την απλή αμόλυβδη βενζίνη προς 1,16 ευρώ, αντί για 1,109 ευρώ το λίτρο που είναι σήμερα η μέση πανελλαδική τιμή. «Από την αύξηση του ειδικού φόρου καυσίμων, το δημοσιονομικό όφελος υπολογίζεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ», δήλωσε χθες στο Reuters ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης, χωρίς όμως να διευκρινίσει πότε θα κατατεθεί η σχετική τροπολογία.
Για ελλείψεις προειδοποιούν οι εταιρείες
Το σκηνικό στην αγορά καυσίμων συμπληρώνει ο κίνδυνος να παρουσιαστούν ελλείψεις σήμερα και αύριο, αφού λόγω της 48ωρης απεργίας (4 και 5 του μηνός) που έχουν εξαγγείλει οι τελωνειακοί υπάλληλοι (διήμερο κατά το οποίο απεργούν και οι εφοριακοί) δεν θα είναι δυνατός ο εκτελωνισμός βενζινών, πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης- το οποίο λόγω του κρύου θα έχει μεγάλη ζήτηση. Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει με επιστολή που απηύθυνε εσπευσμένα χθες το πρωί προς τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Σαχινίδη ο Σύνδεσμος Εμπορίας Εταιρειών Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), ζητώντας να επιτραπεί στις εταιρείες να εξαγάγουν από τον χώρο των διυλιστηρίων όσες ποσότητες καυσίμων έχουν εκτελωνιστεί, χωρίς να απαιτείται η παρουσία τελωνειακών υπαλλήλων, για να μην παρουσιαστούν ελλείψεις στην αγορά. Το πρόβλημα μάλιστα θα ήταν εντονότερο αν οι τελωνειακοί εφήρμοζαν την αρχική απόφασή τους, η οποία προέβλεπε να μην απεργήσουν μόνο σήμερα και αύριο, αλλά να προχωρήσουν σε 48ωρες κυλιόμενες απεργίες. Τελικά, το πλάνο των απεργιακών κινητοποιήσεών τους προβλέπει μόνο μία 48ωρη αυτή την εβδομάδα, αλλά απεργίες για τις 16, 17 και 18 Φεβρουαρίου (σημειώνεται ότι η 15η Φεβρουαρίου είναι Καθαρά Δευτέρα).
Τι υποστηρίζουν οι βενζινοπώλες
Την αντίθεσή της πάντως στην αύξηση των φόρων στα καύσιμα εκφράζει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, υποστηρίζοντας ότι «επικαλούμενη την κρίση, η κυβέρνηση διάλεξε για μία ακόμη φορά τον πλέον εύκολο δρόμο για να εισπράξει φόρους και να επιρρίψει τα βάρη της κρίσης στους βενζινοπώλες και τους καταναλωτές». Η ΟΒΕ καλεί την κυβέρνηση να χτυπήσει άμεσα το λαθρεμπόριο καυσίμων, από το οποίο όπως αναφέρει μπορεί να εισπράξει πολλαπλάσιους φόρους, επιβάλλοντας ταυτόχρονα φορολογική δικαιοσύνη και εξυγιαίνοντας την αγορά. Σημειώνει ακόμη ότι ήδη η κρίση έχει επιφέρει μείωση της κατανάλωσης έως 20% και κάθε νέα αύξηση τιμής των καυσίμων, σε συνδυασμό με τη μείωση των διαθέσιμων εισοδημάτων των καταναλωτών, θα οδηγήσει σε νέα μείωση της κατανάλωσης που θα ακυρώσει στην πράξη το μέτρο. Οι βενζινοπώλες εκφράζουν και φόβους ότι, με αφορμή τις αυξήσεις τιμών που θα επιφέρει η αύξηση του ΕΦΚ, «θα αρχίσει και πάλι “κυνήγι μαγισσών” εις βάρος του κλάδου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου