Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010

ΛΗΣΤΡΙΚΑ ΚΑΠΕΛΑ ΣΤΗ ΒΕΝΖΙΝΗ


Ρεπορτάζ : Γιώργος Φιντικάκης
(από ΤΑ ΝΕΑ)


Αγρια κερδοσκοπία πυροδότησε η δεύτερη, σε λιγότερο από έναν μήνα, αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα, με την τιμή της βενζίνης να «πετάει» κοντά στο 1,50 ευρώ, ακόμη και μέσα στην Αθήνα. Εκμεταλλευόμενοι τη σύγχυση που επικρατεί πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, πολλοί πρατηριούχοι...
επέβαλαν καπέλο 10-12 λεπτά το λίτρο- όσο δηλαδή και η επιβάρυνση από την αύξηση του φόρου- ακόμη και στα αποθέματα που είχαν στις δεξαμενές τους και τα οποία είχαν αγοράσει πριν από την επιβολή του φόρου με χαμηλότερη τιμή!
Το νομοσχέδιο με τα μέτρα που ανακοινώθηκε την Τετάρτη ορίζει πως «η ισχύς των διατάξεων των άρθρων 12 ώς 17 (όπου περιλαμβάνεται και η αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα) αρχίζει από τις 4/3/2010», αλλά για όσες ποσότητες βενζινών και ντίζελ επρόκειτο να εκτελωνιστούν χθες από τα διυλιστήρια, όχι για εκείνες που προϋπήρχαν στις δεξαμενές των πρατηρίων.
Δεδομένου μάλιστα ότι η χωρητικότητα της δεξαμενής του μέσου πρατηρίου στην Ελλάδα είναι 10 κυβικά μέτρα, τότε αν ένας πρατηριούχος αγόρασε για παράδειγμα 10.000
λίτρα βενζίνης τη Δευτέρα 1η Μαρτίου, δύο ημέρες πριν από την ανακοίνωση των μέτρων- προκειμένου να την πουλήσει σήμερα με τον αυξημένο φόρο (9,6 λεπτά/ λίτρο)- βάζει αμέσως στην τσέπη του 960 ευρώ. Στελέχη του χώρου εκτιμούν ότι η αγορά καυσίμων δεν μπόρεσε να αντισταθεί στον πειρασμό του εύκολου κέρδους που δημιούργησε η κυβερνητική εξαγγελία. Η λογική αυτή απέδωσε σε όσους την ακολούθησαν ποσό που σύμφωνα με την αγορά κυμάνθηκε μεταξύ 5-10 εκατ. ευρώ μέσα σε λίγες μόνο ώρες.
Οι ταμειακές
Αν, ωστόσο, είχαν εγκατασταθεί στα βενζινάδικα οι ταμειακές μηχανές μαζί με το σύστημα εισροών-εκροών του όγκου των καυσίμων, ο καθένας θα μπορούσε να δει τα αποθέματα που έχει στο τέλος της ημέρας στη δεξαμενή του το πρατήριο.
Στο μεταξύ, αλαλούμ προκάλεσε η στάση του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο μόλις χθες το μεσημέρι διευκρίνισε ότι ο νέος αυξημένος ΦΠΑ (21%) θα ισχύει τελικώς από τις 15 Μαρτίου και όχι από χθες το πρωί, όπως ανέφερε το αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου. Είχαν προηγηθεί διαμαρτυρίες επιχειρήσεων ότι δεν προλαβαίνουν εν μια νυκτί να αναπροσαρμόσουν το μηχανογραφικό σύστημά τους. Το γεγονός αυτό προκάλεσε μια απίστευτη σύγχυση. Εταιρείες καυσίμων που από το πρωί τιμολογούσαν τις παρτίδες που πωλούσαν με ΦΠΑ 21%, αναγκάστηκαν μετά τη διευκρίνιση του υπουργείου να κόψουν πιστωτικά και να επανεκδώσουν τα ίδια τιμολόγια. Σύμφωνα με στοιχεία από την ιστοσελίδα www.fuelprices.gr που συλλέγει τις τιμές, τις οποίες οι ίδιοι οι πρατηριούχοι δηλώνουν καθημερινά στο σύστημα, η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Αττική νωρίς χθες το πρωί ήταν 1,294 ευρώ, με αποκλίσεις από 1,119 (ελάχιστη) έως 1,479 ευρώ (μέγιστη). Στο Ηράκλειο Κρήτης μετρήθηκε έως 1,55 ευρώ, στη Θεσπρωτία έως 1,47 ευρώ και στα Δωδεκάνησα έως 1,50 ευρώ.
Κινητοποιήσεις
Με κινητοποιήσεις προειδοποιεί η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος με αφορμή, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, την πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών να εγκατασταθούν στα πρατήρια μόνο ταμειακές μηχανές, χωρίς το ηλεκτρονικό σύστημα έλεγχου εισροών-εκροών που είχε συμφωνηθεί να τις συνοδεύει. Στην ανακοίνωσή της η ομοσπονδία αναφέρει ότι με τον τρόπο αυτόν οι βενζινοπώλες μετατρέπονται «σε ομήρους των ελεγκτικών αρχών», ότι «επιδιώκεται η βίαιη έξοδος των βενζινοπωλών από το επάγγελμα για να παραδοθούν η αγορά και οι καταναλωτές στα χέρια λίγων αλυσίδων εταιρειών» και ότι «καταργείται στην πράξη ο πραγματικός έλεγχος της διακίνησης των καυσίμων».

/fimotro.

Δεν υπάρχουν σχόλια: