Σάββατο, 19 Μαρτίου 2011

ΥΠΟ ΚΑΤΑΛΗΨΗ 100 ΣΧΟΛΕΙΑ!...


Ρεπορτάζ : Απόστολος Λακάσας
(από την Καθημερινή)
Εκκληση προς φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να μην προσπαθούν να εκμεταλλευθούν για κομματικούς λόγους τους μαθητές, απηύθυνε χθες η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου, με αφορμή τις αντιδράσεις που υπάρχουν στο σχέδιο...
συγχωνεύσεων 1.933 σχολείων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Βεβαίως, εμμέσως τα βέλη της στρέφονται και σε κομματικά επιτελεία. «Θα ήθελα να κάνω έκκληση σε ορισμένους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της εκπαίδευσης, να μην εμπλέκουν τα παιδιά σε αντιπαραθέσεις που αφορούν τη διοικητική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης», ανέφερε η υπουργός και τόνισε: «Το υπουργείο είναι ανοιχτό σε κάθε συζήτηση, σε κάθε κριτική και αντιπαράθεση, υπάρχει όμως μια “κόκκινη γραμμή”. Δεν μπορεί κανείς να χρησιμοποιεί τα παιδιά και την εκπαίδευσή τους: να βγαίνουν τα παιδιά από τις τάξεις και να χρησιμοποιούνται ως θέαμα σε κανάλια και μάλιστα σε ώρες μαθήματος. Είναι πολύ σημαντικό να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η κατάθεση των επιχειρημάτων στο συγκεκριμένο θέμα».
Χθες περί τα 100 σχολεία σε όλη τη χώρα ήταν υπό κατάληψη. Μάλιστα, σε πολλά εξ αυτών –και κυρίως σε πρωτοβάθμια– οι αποφάσεις των μαθητών παρουσιάζονται να έχουν την έγκριση των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων. Οι περισσότερες καταλήψεις καταγράφονται στη Θεσσαλία (περί τα 35 σχολεία), τη δυτική Μακεδονία (15) και τη Πελοπόννησο (12). Στο ίδιο πλαίσιο, μέλη της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ πραγματοποίησαν χθες παραστάσεις διαμαρτυρίας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της χώρας. Μάλιστα, οι πρόεδροι των τοπικών ενώσεων καθηγητών ΕΛΜΕ θα συνεδριάσουν σήμερα με βασικό θέμα τις κινητοποιήσεις του κλάδου. Το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΜΕ έχει προτείνει απεργία στις 30 Μαρτίου. Με δεδομένο ότι η υπουργός διαβεβαίωσε ότι δεν θα απολυθούν εκπαιδευτικοί η οργανική θέση των οποίων καταργείται λόγω της συγχώνευσης του σχολείου τους, το υπουργείο αποδίδει τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών στη μείωση των διευθυντικών θέσεων (και των επιδομάτων που τις ακολουθούν) και την αλλαγή στη χωροταξική δομή των συστεγαζόμενων σχολικών μονάδων. Από την άλλη, το υπουργείο απάντησε στις αιτιάσεις ότι με τον εκπαιδευτικό «Καλλικράτη» θα προκύψουν σχολεία-μεγαθήρια των 500 μαθητών τονίζοντας ότι, με τις συνενώσεις, ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη δεν θα ξεπεράσει το ανώτατο όριο των 25 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και των 25 συν 10% στη δευτεροβάθμια.
Πάντως, στην Ελλάδα σε κάθε εκπαιδευτικό αναλογούν οκτώ μαθητές. Η αναλογία αποτυπώνει την επάρκεια των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και αποδεικνύει ότι ένα μεγάλο μειονέκτημα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι η ανορθολογική αξιοποίηση του προσωπικού. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την έκθεση «Education at a Glance 2010» του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), στα δημόσια δημοτικά σχολεία της Ελλάδας η αναλογία είναι 17 μαθητές ανά τάξη (τρίτη καλύτερη αναλογία), ενώ στα δημόσια γυμνάσια και λύκεια 22 μαθητές ανά τάξη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Παιδείας, στα δημόσια νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια φοιτούν 1.410.744 μαθητές και υπηρετούν 179.434 εκπαιδευτικοί. Εξ αυτών, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση φοιτούν 741.926 μαθητές με 78.942 δασκάλους και νηπιαγωγούς. Ετσι, η αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό στην πρωτοβάθμια είναι 9,4 προς 1. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση φοιτούν 668.818 μαθητές και υπηρετούν 78.942 καθηγητές. Η αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό είναι 6,6. Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι αριθμοί αποδίδουν μία όψη της κατάστασης.
Μια άλλη βασική παράμετρος είναι η επάρκεια εκπαιδευτικών σε κάθε περιφέρεια, και κυρίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Δηλαδή, έχει παρατηρηθεί σε μία περιφέρεια να πλεονάζουν φιλόλογοι και σε μία άλλη να υπάρχουν ελλείψεις στην ίδια ειδικότητα. Πρόκειται για στρεβλώσεις που ενισχύουν το αίτημα για ορθολογική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Δεν υπάρχουν σχόλια: