Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2009

Άρθρο Γιώργου Α. Παπανδρέου στο περιοδικό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας



ΑΡΘΡΟ

ΓΙΩΡΓΟΥ Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ

ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΣΕΠΕ)

Ηλεκτρονική διακυβέρνηση για τον πολίτη

Έχουν περάσει πέντε χρόνια όταν πάλι με άρθρο στο περιοδικό του Σ.Ε.Π.Ε αναφέρθηκα σε μια Κοινωνία της Πληροφορίας όπου οι υπηρεσίες και οι τεχνολογίες θα είναι προσβάσιμες από τους πολίτες σε ισότιμη βάση. Τότε, μεταξύ άλλων, υπογράμμιζα την ανάγκη η δημόσια διοίκηση να επικεντρώνεται στην προαγωγή της δημοκρατικής λειτουργίας και της διαφάνειας. Μια σύγχρονη δημόσια διοίκηση που πρέπει να βελτιώνει την εξυπηρέτηση του πολίτη και των επιχειρήσεων.

Από τότε προωθούσα την ανάγκη ποιοτικής αναβάθμισης της σχέσης του πολίτη με το κράτος. Για τους κινδύνους που εγκυμονεί το έλλειμμα εμπιστοσύνης προς τους θεσμούς. Θέταμε το όραμα μιας διαρκούς ουσιαστικής συμμετοχής του πολίτη σε διαδικασίες και αποφάσεις που τον αφορούν. Τονίζαμε την ανάγκη δημιουργίας υποδομών που αφενός να επιταχύνουν και να απλοποιούν τις λειτουργίες του κράτους, αφετέρου να ευνοούν την καινοτομία στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.

Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται στο σταυροδρόμι μιας πολύπλευρης κρίσης. Είναι μια κρίση που αφορά στην οικονομία, στην πολιτική, στους θεσμούς και στις αξίες. Τις συνέπειές της βιώνουν όλες οι Ελληνίδες και οι Έλληνες σχεδόν σε κάθε τομέα της καθημερινότητάς τους. Κάθε πολίτης νιώθει έντονα την διαφθορά, την αδιαφάνεια, την γραφειοκρατία, τα εμπόδια, τη σπατάλη και τους αποκλεισμούς. Εμείς, απέναντι στην αδράνεια αυτής της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει αυτά τα φαινόμενα, καταθέτουμε συγκεκριμένες προτάσεις που εγγυώνται τη διαφάνεια, τη λογοδοσία και την ανοιχτή συμμετοχή των πολιτών στην πολιτική μέσα από διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης.

Ο πολίτης χρειάζεται απλές και φιλικές υπηρεσίες σε τομείς με άμεση σχέση με την καθημερινότητά του όπως είναι η ασφάλιση, η φορολογία αλλά και η γενικότερη επαφή του με την δημόσια διοίκηση. Υπηρεσίες που πρέπει να αποτυπώνονται σε ένα ηλεκτρονικό "βιβλιάριο" συναλλαγών, ώστε κάθε πολίτης να έχει πλήρη έλεγχο στις υπηρεσίες που του παρέχονται από το δημόσιο τομέα. Ηλεκτρονική διακυβέρνηση σημαίνει διαφάνεια, απλοποίηση για τον πολίτη, ταχύτητα εκεί όπου υπάρχει ταλαιπωρία. Σημαίνει δυνατότητες για την ηλεκτρονική διαβούλευση, για ποιοτική αποστάσεως εργασία για νέους, για ηλικιωμένους, για άτομα με αναπηρία, για απομονωμένες περιοχές της χώρας μας.

Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση προτείνουμε να εξελιχθεί ως ένα σχέδιο το οποίο υλοποιείται σταδιακά, αλλά γρήγορα και αποτελεσματικά. Ένα σχέδιο που βασίζεται στην αρχή ότι όλες οι διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης είναι εξορισμού ανοικτές. Προμήθειες, μητρώα, νομοθετικές προτάσεις αναλύονται, απλοποιούνται και αναδιοργανώνονται ώστε να είναι όλο και περισσότερο «αυτόματα διαφανείς». Δηλαδή να επιτρέπεται η παρακολούθηση της πορείας τους με τρόπο εύκολο, αυτόματο και όλα τα στοιχεία να είναι επαναχρησιμοποιήσιμα.

Το μεγάλο θέμα με τη δημόσια διοίκηση είναι ότι χρόνο με το χρόνο, σχεδόν ανεπαίσθητα για την ίδια, καθίσταται απαρχαιωμένη και ξεπερασμένη από τον αστραπιαίο ρυθμό που το Διαδίκτυο αλλάζει τις προσδοκίες των πολιτών. Για να αποφύγουμε αυτή την εξέλιξη οι παρακάτω προτάσεις θα αρχίσουν να υλοποιούνται από την πρώτη στιγμή ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας. Με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα.

Ενιαία και αποκεντρωμένη διαδικτυακή πλατφόρμα, για την ψηφιακή οργάνωση και ελεύθερη διάθεση όλων των δημόσιων δεδομένων στην οποία θα εντάσσονται όλες οι δημόσιες αρχές που παρέχουν υπηρεσίες προς τους πολίτες.

Δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο όλων των δαπανών του Δημόσιου, με περιγραφή του αντικείμενου, της σύμβασης καθώς και του συνολικού της τιμήματος, το ποσού της πληρωμής, της ημερομηνίας και του ΑΦΜ του δικαιούχου και της αναθέτουσας αρχής.

Διαφανές πόθεν έσχες, με νέο σύστημα ηλεκτρονικής καταχώρησης και προβολής των δηλώσεων πόθεν έσχες και διασταύρωσης όλων των στοιχείων των στελεχών που συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για τη διαχείριση δημόσιων πόρων και δημόσιου χρήματος.

Σύστημα ηλεκτρονικών προμηθειών, με αυτοματοποίηση της διεξαγωγής των κρατικών προμηθειών για διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και εξοικονόμηση πόρων, με την αξιοποίηση διαθέσιμων λύσεων από την αγορά για να υπερβούμε τις χρονοβόρες διαδικασίες.

Διαφάνεια στις προσλήψεις. Με άμεση κατάργηση της συνέντευξης στον ΑΣΕΠ και με το σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου προγράμματος προσλήψεων του δημοσίου αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ. Με την επέκταση του πληροφοριακού συστήματος δημοσιοποίησης των προσλήψεων στο οποίο θα ανακοινώνονται όλες οι συμβάσεις έργου και απασχόλησης που συνάπτουν οι φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα εντός και εκτός ΑΣΕΠ.

Εθνικό Παρατηρητήριο Τιμών με διαδικτυακή παρουσίαση των τιμών όλων των προϊόντων ανά περιοχή. Οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής και παρέμβασης για σχολιασμό και ενημέρωση των πληροφοριών, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα απαντούν σε πέντε ημέρες σε όλα τα ερωτήματα.

Για την υποστήριξη των παραπάνω πολιτικών μέσω εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης απαιτούνται παρεμβάσεις με οριζόντιο χαρακτήρα. Παραθέτουμε τέσσερις κεντρικές παρεμβάσεις που αφορούν όλους τους βασικούς τομείς κυβερνητικής πολιτικής.

Πρώτον, νέες υποδομές για ποιοτική παιδεία, πράσινη ανάπτυξη και αποτελεσματικότερη διοίκηση. Η χώρα μας σήμερα χρειάζεται ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο τηλεπικοινωνιακών υποδομών που θα παρέχει σύνδεση με οπτική ίνα στα σπίτια, τις επιχειρήσεις και σε όλα τα κτήρια που στεγάζουν υπηρεσίες του δημόσιου τομέα σε όλες τις πόλεις της χώρας. Ένα έργο για την ανάπτυξη δικτύου νέας γενιάς ανοιχτού σε όλους τους παρόχους τηλεματικών υπηρεσιών. Οι υποδομές αυτές είναι καθοριστική παράμετρος για την ανάπτυξη του ανοικτού σχολείου, της ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης και βιβλίου, την εξοικονόμηση ενέργειας, την ανάπτυξη νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών. Αυτή η παρέμβαση θα βοηθήσει τη χώρα να μπει σε μια νέα αναπτυξιακή πορεία μέσα από την δημιουργική χρήση των νέων τηλεπικοινωνιακών υποδομών από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.

Δεύτερον, το δημόσιο περιεχόμενο να επιστρέφει στο κοινωνικό σύνολο. Το δημόσιο περιεχόμενο είναι τα στοιχεία, τα δεδομένα, οι διοικητικές πράξεις και αποφάσεις των Υπουργείων, αλλά και το σύνολο των μελετών, της έρευνας και πολιτισμικού περιεχομένου που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους. Σταδιακά θα διατεθεί ελεύθερα το σύνολο των πόρων αυτών σε μια αποκεντρωμένη διαδικτυακή πλατφόρμα, ψηφιακής οργάνωσης και παροχής δεδομένων προς τους πολίτες και θα καλύπτει όλες τις δραστηριότητές του δημοσίου. Παράλληλα, ως δεύτερη παρέμβαση προτείνουμε μια επιτελική συμφωνία, με εκδότες, παραγωγούς και συγγραφείς για την ελεύθερη διάθεση του δημόσια χρηματοδοτούμενου πολιτιστικού περιεχομένου. Μέσα από φορείς όπως η ΕΡΤ, το Κτηματολόγιο, ερευνητικούς και εκπαιδευτικούς φορείς, φορείς του Υπουργείου Πολιτισμού και βιβλιοθήκες στόχος μας είναι άμεσα η ελεύθερη διάθεση μέσω του διαδικτύου όλου του περιεχομένου ιδιοκτησίας του δημοσίου.

Τρίτον, ηλεκτρονικές υπηρεσίες βασισμένες σε ανοιχτά πρότυπα και ανοικτό λογισμικό είναι βασικοί πυλώνες των αλλαγών στην εκπαίδευση και την δημόσια διοίκηση. Ο στόχος εδώ είναι διττός: αφενός να χρησιμοποιηθούν προϊόντα ανοιχτού λογισμικού στην εκπαίδευση, αφετέρου η υιοθέτηση του μοντέλου σχεδιασμού και παραγωγής του ανοιχτού λογισμικού από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η κατά προτεραιότητα χρήση του ανοιχτού λογισμικού στη Δημόσια Διοίκηση θα συμβάλλει στην μείωση του λειτουργικού κόστους, στην απεξάρτηση από κλειστές λύσεις, στην βελτίωση της ασφάλειας και στην ενίσχυση της απασχόλησης.

Τέταρτον, η μετάβαση από την προμήθεια εξοπλισμού και λογισμικού στην αγορά υπηρεσιών. Πρόκειται για μία παρέμβαση που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του κλάδου των υπηρεσιών και θα οδηγήσει στη μεταφορά πόρων από τις δαπάνες κτήσης εξοπλισμού και λογισμικού προς την εγχώρια αγορά παροχής υπηρεσιών συμβάλλοντας στην μείωση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο. Θα βοηθήσει στην παραγωγική αξιοποίηση των μεγάλων και κρίσιμων έργων πληροφορικής και επικοινωνιών που έχει παραλάβει το Δημόσιο και δεν λειτουργούν προς όφελος της Δημόσιας Διοίκησης και των πολιτών. Ταυτόχρονα είναι μία πράσινη πολιτική γιατί συμβάλλει στην μείωση του απαιτούμενου εξοπλισμού αλλά και στην καθημερινή κατανάλωση ενέργειας.

Η μετάβαση και η εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης θα εποπτεύεται από το γραφείο του πρωθυπουργού και από έναν εντεταλμένο υπουργό ο οποίος θα συντονίζει την οργανική σύνδεση όλων των τομέων πολιτικής, όλων των Υπουργείων με στόχο την εφαρμογή με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα των βέλτιστων πρακτικών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Η επιτυχία μας στην ανάκαμψη από την μεγάλη οικονομική κρίση θα κριθεί όχι μόνο από τις παρεμβάσεις στους διάφορους τομείς αλλά και από την ικανότητα να υιοθετήσουμε και να εντάξουμε στην καθημερινότητα του Έλληνα τις σωστές τεχνολογίες με τον αποτελεσματικότερο και κοινωνικά δίκαιο τρόπο.

Η πρόκληση είναι μεγάλη και για το λόγο αυτό οι προτάσεις μας είναι ριζοσπαστικές. Είναι ταυτόχρονα και ένα κάλεσμα στον ιδιωτικό τομέα στην ελληνική αγορά των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας, για να δραστηριοποιηθεί με στόχο την παραγωγική αξιοποίηση των μεγάλων έργων προς όφελος των πολιτών και της ελληνικής οικονομίας. Η αποτελεσματική συμβολή όλων των εταιρειών πληροφορικής και των εργαζομένων του κλάδου είναι καθοριστική για την επιτυχία των παρεμβάσεων μας.

Τελικά η υλοποίηση των προτάσεών μας έχει έναν και μοναδικό στόχο. Να εξανθρωπίσουν και απλοποιήσουν τη ζωή των πολιτών δίνοντάς τους νέες ευκαιρίες, δυνατότητες, δυνάμεις αλλά και απελευθερώνοντας τους από δουλείες γραφειοκρατίας, πελατειακές πολιτικές και καθημερινότητα διαφθοράς. Θα είναι προσφορά στην ποιότητα της δημοκρατίας μας, στον δυναμισμό της οικονομίας μας, στη δημιουργικότητα του πολιτισμού μας, στην απλότητα της καθημερινής μας ζωής.



Δεν υπάρχουν σχόλια: