Ισχυρά κίνητρα για επενδύσεις με μεγάλες φοροαπαλλαγές για τα επενδεδυμένα κεφάλαια κατά τα πρότυπα των χωρών της Βόρειας Ευρώπης, χαμηλότερη φορολογία για τους ιδιοκτήτες που θα βγάλουν τα ακίνητα από το «καμουφλάζ» των offshore εταιρειών αλλά και αντικειμενικά κριτήρια για τις επιχειρήσεις, προβλέπει μεταξύ άλλων το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
Παράλληλα, σύμφωνα με την εφημερίδα Ισοτιμία, ετοιμάζεται σχέδιο ελέγχου «10» σημείων για τις επιχειρήσεις, ενώ από τα «γκισέ» των τραπεζών θα διεκπεραιώνουν συναλλαγές άνω των 1.000 ευρώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Ακόμη, το οικονομικό επιτελείο δεν έχει αποφασίσει τι θα πράξει με τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ). Κατά τις πληροφορίες, οι αρχικές σκέψεις για κατάργηση δεν βρίσκουν πρόσφορο έδαφος.
Σημαντικές αλλαγές επέρχονται στη φορολογία δωρεών, κληρονομιών και γονικών παροχών αφού στο Υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι αρκετοί ήταν αυτοί που ευνοήθηκαν (σ.σ.: ιδιαίτερα στην περίπτωση της κληρονομιάς) από την αντικατάσταση των φόρων με το ειδικό τέλος 1% που επιβάλλεται πάνω από τα αφορολόγητα όρια.
Τόσο αυτοί οι φόροι όσο και οι υπόλοιποι που επιβάλλονται στην ακίνητη περιουσία των Ελλήνων, θα αποτελέσουν μαζί με τις αλλαγές που ετοιμάζονται στο εισόδημα των μισθωτών, των συνταξιούχων και των επιχειρήσεων αντικείμενο διαλόγου για την αναθεώρηση του φορολογικού συστήματος. Στο Υπουργείο Οικονομικών θα συσταθούν δέκα επιτροπές, οι οποίες από την επόμενη εβδομάδα θα αρχίσουν συζητήσεις με τους κοινωνικούς εταίρους, που θα προσέλθουν στον διάλογο.
Επόμενο βήμα είναι η καταγραφή των θέσεων απ’ όλους τους φορείς οι οποίοι θα κληθούν να υποβάλλουν αναλυτικές προτάσεις για κάθε φορολογική ενότητα.
Στο Υπουργείο Οικονομικών σκέφτονται ο διάλογος να γίνει υπό τύπον ερώτησης - απάντησης. Δηλαδή ο εκπρόσωπος του Υπουργείου να ρωτάει τον συμμετέχοντα στον διάλογο ως εξής: «Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να αυξηθούν τα κλιμάκια της υφιστάμενης φορολογικής κλίμακας και να τοποθετηθεί ένας ακόμη συντελεστής 15% για τα εισοδήματα που σήμερα κυμαίνονται μεταξύ του αφορολόγητου ορίου (12.000 ευρώ) και του πρώτου κλιμακίου που φτάνει σήμερα τα 30.000 ευρώ.
Ποια είναι η γνώμη σας για το νέο συντελεστή;». Η κυβέρνηση θα καταγράψει όλες τις γνώμες που θα αναπτυχθούν στο φόρουμ για το φορολογικό, οι οποίες θα κωδικοποιηθούν αργότερα από τις δέκα νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, πριν αυτές πάρουν τη μορφή σχεδίου νόμου που θα κατατεθεί τον Μάρτιο του 2010 στη Βουλή.
Συμμετοχή σ’ αυτόν τον διάλογο θα έχουν και οι πολίτες, οι οποίοι σύμφωνα με αρμόδιο παράγοντα, έχουν αρχίσει από τώρα να στέλνουν ηλεκτρονικά μηνύματα (email) στην κεντρική διεύθυνση του Υπουργείου, αναφορικά με το τι πρέπει να αλλάξει στην άμεση και την έμμεση φορολογία.
Στο διάλογο για το φορολογικό δεν αποκλείεται να συμμετάσχουν και ξένοι εμπειρογνώμονες. Η κυβέρνηση είναι ανοιχτή στην καταγραφή απόψεων για τη δομή που έχουν τα ευρωπαϊκά (και όχι μόνο) φορολογικά συστήματα. Από την πλευρά της, η κυβέρνηση πηγαίνει στο διάλογο έχοντας υπόψη τις εξής κατευθύνσεις:
● Φορολογία επιχειρήσεων: Η κυβέρνηση ετοιμάζει αλλαγές στην φορολογία εισοδήματος των νομικών προσώπων καθιερώνοντας γενναία φορολογικά κίνητρα και άλλες φοροαπαλλαγές που εφαρμόζονται στις χώρες της Βορείου Ευρώπης για τους επιχειρηματίες που θα επανεπενδύουν τα κέρδη τους.
Δηλαδή οι εταιρείες που δεν θα κάνουν επενδύσεις και δεν θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας και στη μείωση της ανεργίας θα φορολογούνται με υψηλότερο συντελεστή. Το ίδιο θα πράξει ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου και με τα ακίνητα που έχει στη διάθεση της η εταιρεία και τα οποία τα χρησιμοποιεί για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Τα Νομικά Πρόσωπα φορολογούνται σήμερα με συντελεστή 25% και το οικονομικό επιτελείο σκοπεύει να τον ανεβάσει στο 30%. Από την αύξηση της φορολογίας στα επιχειρηματικά κέρδη θα εξοικονομηθούν πολύτιμα έσοδα που θα επιτρέψουν στην κυβέρνηση να υλοποιήσει τη δεύτερη φάση μείωσης του ελλείμματος που θ’ αρχίσει από το 2011. Από τις επιχειρήσεις, αυτές που θα κληθούν πρώτες να γεμίσουν τα άδεια ταμεία του προϋπολογισμού θα είναι οι τράπεζες. Η ανθεκτικότητα που επιδεικνύουν οι τραπεζικοί όμιλοι στη διεθνή κρίση σε συνδυασμό με τα ανοίγματα που ετοιμάζουν στη ΝΑ. Ευρώπη, άνοιξαν την... όρεξη για φορολόγηση στον Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Στο διάλογο για το φορολογικό η κυβέρνηση θα εισηγηθεί αύξηση της φορολογίας των τραπεζών, καθώς οι φόροι που πληρώνουν στο κράτος είναι αναλογικά πολύ μικρότεροι σε σχέση με την κερδοφορία τους. Τα κέρδη των τραπεζικών ομίλων φορολογούνται σήμερα με συντελεστή 25%, που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι χαμηλότερος έως και δέκα μονάδες. Οι τράπεζες που εντάχθηκαν σε επενδυτικούς νόμους ή αξιοποίησαν τα κίνητρα των συγχωνεύσεων που «έτρεχαν» επί υπουργίας Ν. Χριστοδουλάκη, απήλαυσαν γενναίες φοροαπαλλαγές τα τελευταία χρόνια.
Ανάλογη εισήγηση θα κατατεθεί και για τις ανώνυμες εταιρείες (ΑΕ) και τις ΕΠΕ, οι οποίες από το 2007 έχουν μικρότερη συμμετοχή στα έσοδα που λαμβάνει ο προϋπολογισμός από τον φόρο εισοδήματος Νομικών Προσώπων. Σε ό,τι αφορά τα μερίσματα, η κυβέρνηση στις τοποθετήσεις που έκανε προεκλογικά είχε προειδοποιήσει για την φορολόγηση με υψηλότερο συντελεστή των αδιανέμητων κερδών σε σχέση με τα διανεμόμενα.
Νέα κλίμακα
● Φορολογία μισθωτών - συνταξιούχων: Νέα, ενιαία και τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα «ξημερώνει» το 2010 για τους φορολογούμενους. Για να αποκτήσει προοδευτικότητα η κλίμακα, σχεδιάζεται η εισαγωγή ενός ή περισσότερων νέων συντελεστών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, τα σχέδια προβλέπουν την καθιέρωση νέου χαμηλού συντελεστή, πιθανώς 15%, για τα εισοδήματα μεταξύ του αφορολόγητου ορίου (12.000 ευρώ) και του πρώτου κλιμακίου που φτάνει σήμερα τα 30.000 ευρώ.
Αυτός ο νέος συντελεστής θα φέρει ελάφρυνση σε όλα τα εισοδήματα, αλλά κυρίως στα χαμηλά. Από εκεί και πέρα, είναι πιθανό να προστεθεί και άλλος συντελεστής στο δεύτερο κλιμάκιο, μεταξύ 30.000 ευρώ και 75.000 ευρώ, που φορολογείται σήμερα κατά 35%. Ο υψηλός συντελεστής που επιβάλλεται σήμερα σε εισοδήματα άνω των 75.000 ευρώ, θα παραμείνει στο 40%. Από την άλλη, η ενιαία κλίμακα σημαίνει κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης -με εξαίρεση τους τόκους των καταθέσεων και άλλα, κοινωνικού χαρακτήρα- κάτι που θα οδηγήσει σε επιβάρυνση στις περισσότερες περιπτώσεις.
Στα εισοδήματα που θα ενταχθούν στην κλίμακα περιλαμβάνονται τα μερίσματα, που φορολογούνται σήμερα κατά 25% στην πηγή και κατά 10% αυτοτελώς, όταν διανέμονται στους μετόχους. Για τους μερισματούχους φορολογουμένους, η ένταξή τους στην κλίμακα σημαίνει επιβάρυνση κατά 5%, εφόσον ανήκουν στην υψηλή εισοδηματική κλίμακα.
Παράλληλα, η κυβέρνηση ετοιμάζει «μαχαίρι» στις 900 περίπου φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν περισσότεροι από 5,5 εκατ. φορολογούμενοι. Αποδείχτηκε ότι αυτές στοιχίζουν πανάκριβα στον κρατικό προϋπολογισμό, αφού φτάνουν τα 5,6 δισ. ευρώ ή το 6,5% του συνολικού δηλωθέντος εισοδήματος (86 δισ. ευρώ). Το «νυστέρι» στις φοροαπαλλαγές θα ακολουθήσουν οι επεμβάσεις στο σύστημα των αποδείξεων. Ο υφ. Οικονομικών Φ. Σαχινίδης μελετά ριζοσπαστικές ιδέες που θα δελεάζουν τον φορολογούμενο να «κυνηγά» την απόδειξη από τις αγορές του.
●Ελεύθεροι επαγγελματίες-Επιχειρήσεις: Κατάργηση της αυτοπεραίωσης και καθιέρωση βιβλίων εσόδων - εξόδων για μία σειρά επαγγελμάτων (ταξί, φορτηγά, λεωφορεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, περίπτερα, πρατήρια βενζίνης και λαϊκές αγορές) σχεδιάζει η κυβέρνηση να ενταχθούν στο νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.
Αντί της αυτοπεραίωσης θα νομοθετηθεί ένα νέο αυστηρό σύστημα φορολογικών ελέγχων, που θα προβλέπει την χρησιμοποίηση αντικειμενικών κριτηρίων για την επιλογή των υποθέσεων που θα ελέγχονται και την καθολική εφαρμογή του «πόθεν έσχες» (σ.σ. ακόμη και στα κεφάλαια που έχουν επενδύσει οι ελεγχόμενοι σε μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια και καταθέσεις!).
Το σχέδιο θα περιλαμβάνει δέκα αντικειμενικά κριτήρια ελέγχου (point system), μεταξύ των οποίων θα είναι ο τζίρος της επιχείρησης, τα καθαρά κέρδη, το ποσοστό απόδοσης του ΦΠΑ σε σχέση με τις δηλωθείσες εκροές της επιχείρησης (σ.σ. το εν λόγω ποσοστό δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 1,5%) και η συχνή εμφάνιση πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις. Κι αυτό γιατί όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, πίσω από αυτά τα κριτήρια μπορεί να κρύβεται:
1. Μη έκδοση φορολογικών στοιχείων από τις επιχειρήσεις.
2. Έκδοση ανακριβών φορολογικών στοιχείων.
3. Μη καταχώριση της αξίας των στοιχείων του ΚΒΣ στα βιβλία.
4. Ανακριβής καταχώριση της αξίας των στοιχείων.
5. Εσφαλμένη μεταφορά των δεδομένων των βιβλίων και στοιχείων στις οικείες δηλώσεις ΦΠΑ.
Ακίνητα
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΤΑΚ και επαναφορά ΦΜΑΠ για τον οποίο ίσχυαν αφορολόγητα όρια από 243.600 ευρώ για τον άγαμο έως 487.200 ευρώ για το ζευγάρι και συντελεστές από 0,3% έως 0,8%, μελετά η κυβέρνηση στο πλαίσιο αναμόρφωσης της φορολογίας στα ακίνητα. Παράλληλα, θα επαναφέρει τον φόρο κληρονομιών δωρεών και γονικών παροχών με αυξημένους τους συντελεστές για τις μεγάλης αξίας περιουσίες.
Δέλεαρ για τους ιδιοκτήτες offshore εταιρειών
ΣΕ ΛΟΓΙΚΗ αντίθετη από αυτή του Νίκου Χριστοδουλάκη θα κινηθεί η κυβέρνηση στο θέμα της φορολόγησης των ακινήτων που κρύβονται στις υπεράκτιες εταιρείες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου θεωρεί ότι ο συντελεστής 3% (σ.σ. επί της αντικειμενικής αξίας) που είχε θεσπίσει ο προκάτοχός του επί κυβερνήσεων Σημίτη, ήταν υψηλός. Γι’ αυτό και κανένας από τους 3.000 περίπου ιδιοκτήτες offshore εταιρειών στην Ελλάδα δεν μπήκε στον πειρασμό να αποκαλύψει τον πραγματικό αριθμό των ακινήτων που κρύβει σε φορολογικούς παραδείσους.
Στην κυβέρνηση εξετάζουν, ο φόρος αυτός να πέσει στο μισό διότι μόνο έτσι θα αποκαλυφθούν οι πραγματικοί κάτοχοι που «καμουφλάρονται» πίσω από αυτές τις εταιρείες. Άλλωστε όπως χαρακτηριστικά ανέφερε αρμόδιος παράγοντας του Υπουργείου, «δεν μπορεί τα εκτός offshore ακίνητα να φορολογούνται με συντελεστές 1 τοις χιλίοις, όπως ισχύει σήμερα για το ΕΤΑΚ».
Το Υπουργείο εκτός από τα έσοδα που θα φέρει στα ταμεία από την φορολόγηση αυτών των ακινήτων, θα γνωρίσει πολύ καλά το προφίλ των ανωτέρω εταιρειών. Έτσι θα μπορεί να ελέγξει τις παράνομες δραστηριότητες που περνούν μέσα από αυτά τα κανάλια και να αξιοποιεί τις υπάρχουσες διακρατικές συμφωνίες.
Παράλληλα, σύμφωνα με την εφημερίδα Ισοτιμία, ετοιμάζεται σχέδιο ελέγχου «10» σημείων για τις επιχειρήσεις, ενώ από τα «γκισέ» των τραπεζών θα διεκπεραιώνουν συναλλαγές άνω των 1.000 ευρώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Ακόμη, το οικονομικό επιτελείο δεν έχει αποφασίσει τι θα πράξει με τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ). Κατά τις πληροφορίες, οι αρχικές σκέψεις για κατάργηση δεν βρίσκουν πρόσφορο έδαφος.
Σημαντικές αλλαγές επέρχονται στη φορολογία δωρεών, κληρονομιών και γονικών παροχών αφού στο Υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι αρκετοί ήταν αυτοί που ευνοήθηκαν (σ.σ.: ιδιαίτερα στην περίπτωση της κληρονομιάς) από την αντικατάσταση των φόρων με το ειδικό τέλος 1% που επιβάλλεται πάνω από τα αφορολόγητα όρια.
Τόσο αυτοί οι φόροι όσο και οι υπόλοιποι που επιβάλλονται στην ακίνητη περιουσία των Ελλήνων, θα αποτελέσουν μαζί με τις αλλαγές που ετοιμάζονται στο εισόδημα των μισθωτών, των συνταξιούχων και των επιχειρήσεων αντικείμενο διαλόγου για την αναθεώρηση του φορολογικού συστήματος. Στο Υπουργείο Οικονομικών θα συσταθούν δέκα επιτροπές, οι οποίες από την επόμενη εβδομάδα θα αρχίσουν συζητήσεις με τους κοινωνικούς εταίρους, που θα προσέλθουν στον διάλογο.
Επόμενο βήμα είναι η καταγραφή των θέσεων απ’ όλους τους φορείς οι οποίοι θα κληθούν να υποβάλλουν αναλυτικές προτάσεις για κάθε φορολογική ενότητα.
Στο Υπουργείο Οικονομικών σκέφτονται ο διάλογος να γίνει υπό τύπον ερώτησης - απάντησης. Δηλαδή ο εκπρόσωπος του Υπουργείου να ρωτάει τον συμμετέχοντα στον διάλογο ως εξής: «Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να αυξηθούν τα κλιμάκια της υφιστάμενης φορολογικής κλίμακας και να τοποθετηθεί ένας ακόμη συντελεστής 15% για τα εισοδήματα που σήμερα κυμαίνονται μεταξύ του αφορολόγητου ορίου (12.000 ευρώ) και του πρώτου κλιμακίου που φτάνει σήμερα τα 30.000 ευρώ.
Ποια είναι η γνώμη σας για το νέο συντελεστή;». Η κυβέρνηση θα καταγράψει όλες τις γνώμες που θα αναπτυχθούν στο φόρουμ για το φορολογικό, οι οποίες θα κωδικοποιηθούν αργότερα από τις δέκα νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, πριν αυτές πάρουν τη μορφή σχεδίου νόμου που θα κατατεθεί τον Μάρτιο του 2010 στη Βουλή.
Συμμετοχή σ’ αυτόν τον διάλογο θα έχουν και οι πολίτες, οι οποίοι σύμφωνα με αρμόδιο παράγοντα, έχουν αρχίσει από τώρα να στέλνουν ηλεκτρονικά μηνύματα (email) στην κεντρική διεύθυνση του Υπουργείου, αναφορικά με το τι πρέπει να αλλάξει στην άμεση και την έμμεση φορολογία.
Στο διάλογο για το φορολογικό δεν αποκλείεται να συμμετάσχουν και ξένοι εμπειρογνώμονες. Η κυβέρνηση είναι ανοιχτή στην καταγραφή απόψεων για τη δομή που έχουν τα ευρωπαϊκά (και όχι μόνο) φορολογικά συστήματα. Από την πλευρά της, η κυβέρνηση πηγαίνει στο διάλογο έχοντας υπόψη τις εξής κατευθύνσεις:
● Φορολογία επιχειρήσεων: Η κυβέρνηση ετοιμάζει αλλαγές στην φορολογία εισοδήματος των νομικών προσώπων καθιερώνοντας γενναία φορολογικά κίνητρα και άλλες φοροαπαλλαγές που εφαρμόζονται στις χώρες της Βορείου Ευρώπης για τους επιχειρηματίες που θα επανεπενδύουν τα κέρδη τους.
Δηλαδή οι εταιρείες που δεν θα κάνουν επενδύσεις και δεν θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας και στη μείωση της ανεργίας θα φορολογούνται με υψηλότερο συντελεστή. Το ίδιο θα πράξει ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου και με τα ακίνητα που έχει στη διάθεση της η εταιρεία και τα οποία τα χρησιμοποιεί για αναπτυξιακούς σκοπούς.
Τα Νομικά Πρόσωπα φορολογούνται σήμερα με συντελεστή 25% και το οικονομικό επιτελείο σκοπεύει να τον ανεβάσει στο 30%. Από την αύξηση της φορολογίας στα επιχειρηματικά κέρδη θα εξοικονομηθούν πολύτιμα έσοδα που θα επιτρέψουν στην κυβέρνηση να υλοποιήσει τη δεύτερη φάση μείωσης του ελλείμματος που θ’ αρχίσει από το 2011. Από τις επιχειρήσεις, αυτές που θα κληθούν πρώτες να γεμίσουν τα άδεια ταμεία του προϋπολογισμού θα είναι οι τράπεζες. Η ανθεκτικότητα που επιδεικνύουν οι τραπεζικοί όμιλοι στη διεθνή κρίση σε συνδυασμό με τα ανοίγματα που ετοιμάζουν στη ΝΑ. Ευρώπη, άνοιξαν την... όρεξη για φορολόγηση στον Γιώργο Παπακωνσταντίνου.
Στο διάλογο για το φορολογικό η κυβέρνηση θα εισηγηθεί αύξηση της φορολογίας των τραπεζών, καθώς οι φόροι που πληρώνουν στο κράτος είναι αναλογικά πολύ μικρότεροι σε σχέση με την κερδοφορία τους. Τα κέρδη των τραπεζικών ομίλων φορολογούνται σήμερα με συντελεστή 25%, που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι χαμηλότερος έως και δέκα μονάδες. Οι τράπεζες που εντάχθηκαν σε επενδυτικούς νόμους ή αξιοποίησαν τα κίνητρα των συγχωνεύσεων που «έτρεχαν» επί υπουργίας Ν. Χριστοδουλάκη, απήλαυσαν γενναίες φοροαπαλλαγές τα τελευταία χρόνια.
Ανάλογη εισήγηση θα κατατεθεί και για τις ανώνυμες εταιρείες (ΑΕ) και τις ΕΠΕ, οι οποίες από το 2007 έχουν μικρότερη συμμετοχή στα έσοδα που λαμβάνει ο προϋπολογισμός από τον φόρο εισοδήματος Νομικών Προσώπων. Σε ό,τι αφορά τα μερίσματα, η κυβέρνηση στις τοποθετήσεις που έκανε προεκλογικά είχε προειδοποιήσει για την φορολόγηση με υψηλότερο συντελεστή των αδιανέμητων κερδών σε σχέση με τα διανεμόμενα.
Νέα κλίμακα
● Φορολογία μισθωτών - συνταξιούχων: Νέα, ενιαία και τιμαριθμοποιημένη φορολογική κλίμακα «ξημερώνει» το 2010 για τους φορολογούμενους. Για να αποκτήσει προοδευτικότητα η κλίμακα, σχεδιάζεται η εισαγωγή ενός ή περισσότερων νέων συντελεστών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, τα σχέδια προβλέπουν την καθιέρωση νέου χαμηλού συντελεστή, πιθανώς 15%, για τα εισοδήματα μεταξύ του αφορολόγητου ορίου (12.000 ευρώ) και του πρώτου κλιμακίου που φτάνει σήμερα τα 30.000 ευρώ.
Αυτός ο νέος συντελεστής θα φέρει ελάφρυνση σε όλα τα εισοδήματα, αλλά κυρίως στα χαμηλά. Από εκεί και πέρα, είναι πιθανό να προστεθεί και άλλος συντελεστής στο δεύτερο κλιμάκιο, μεταξύ 30.000 ευρώ και 75.000 ευρώ, που φορολογείται σήμερα κατά 35%. Ο υψηλός συντελεστής που επιβάλλεται σήμερα σε εισοδήματα άνω των 75.000 ευρώ, θα παραμείνει στο 40%. Από την άλλη, η ενιαία κλίμακα σημαίνει κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης -με εξαίρεση τους τόκους των καταθέσεων και άλλα, κοινωνικού χαρακτήρα- κάτι που θα οδηγήσει σε επιβάρυνση στις περισσότερες περιπτώσεις.
Στα εισοδήματα που θα ενταχθούν στην κλίμακα περιλαμβάνονται τα μερίσματα, που φορολογούνται σήμερα κατά 25% στην πηγή και κατά 10% αυτοτελώς, όταν διανέμονται στους μετόχους. Για τους μερισματούχους φορολογουμένους, η ένταξή τους στην κλίμακα σημαίνει επιβάρυνση κατά 5%, εφόσον ανήκουν στην υψηλή εισοδηματική κλίμακα.
Παράλληλα, η κυβέρνηση ετοιμάζει «μαχαίρι» στις 900 περίπου φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν περισσότεροι από 5,5 εκατ. φορολογούμενοι. Αποδείχτηκε ότι αυτές στοιχίζουν πανάκριβα στον κρατικό προϋπολογισμό, αφού φτάνουν τα 5,6 δισ. ευρώ ή το 6,5% του συνολικού δηλωθέντος εισοδήματος (86 δισ. ευρώ). Το «νυστέρι» στις φοροαπαλλαγές θα ακολουθήσουν οι επεμβάσεις στο σύστημα των αποδείξεων. Ο υφ. Οικονομικών Φ. Σαχινίδης μελετά ριζοσπαστικές ιδέες που θα δελεάζουν τον φορολογούμενο να «κυνηγά» την απόδειξη από τις αγορές του.
●Ελεύθεροι επαγγελματίες-Επιχειρήσεις: Κατάργηση της αυτοπεραίωσης και καθιέρωση βιβλίων εσόδων - εξόδων για μία σειρά επαγγελμάτων (ταξί, φορτηγά, λεωφορεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, περίπτερα, πρατήρια βενζίνης και λαϊκές αγορές) σχεδιάζει η κυβέρνηση να ενταχθούν στο νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.
Αντί της αυτοπεραίωσης θα νομοθετηθεί ένα νέο αυστηρό σύστημα φορολογικών ελέγχων, που θα προβλέπει την χρησιμοποίηση αντικειμενικών κριτηρίων για την επιλογή των υποθέσεων που θα ελέγχονται και την καθολική εφαρμογή του «πόθεν έσχες» (σ.σ. ακόμη και στα κεφάλαια που έχουν επενδύσει οι ελεγχόμενοι σε μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια και καταθέσεις!).
Το σχέδιο θα περιλαμβάνει δέκα αντικειμενικά κριτήρια ελέγχου (point system), μεταξύ των οποίων θα είναι ο τζίρος της επιχείρησης, τα καθαρά κέρδη, το ποσοστό απόδοσης του ΦΠΑ σε σχέση με τις δηλωθείσες εκροές της επιχείρησης (σ.σ. το εν λόγω ποσοστό δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 1,5%) και η συχνή εμφάνιση πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ από τις επιχειρήσεις. Κι αυτό γιατί όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, πίσω από αυτά τα κριτήρια μπορεί να κρύβεται:
1. Μη έκδοση φορολογικών στοιχείων από τις επιχειρήσεις.
2. Έκδοση ανακριβών φορολογικών στοιχείων.
3. Μη καταχώριση της αξίας των στοιχείων του ΚΒΣ στα βιβλία.
4. Ανακριβής καταχώριση της αξίας των στοιχείων.
5. Εσφαλμένη μεταφορά των δεδομένων των βιβλίων και στοιχείων στις οικείες δηλώσεις ΦΠΑ.
Ακίνητα
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΕΤΑΚ και επαναφορά ΦΜΑΠ για τον οποίο ίσχυαν αφορολόγητα όρια από 243.600 ευρώ για τον άγαμο έως 487.200 ευρώ για το ζευγάρι και συντελεστές από 0,3% έως 0,8%, μελετά η κυβέρνηση στο πλαίσιο αναμόρφωσης της φορολογίας στα ακίνητα. Παράλληλα, θα επαναφέρει τον φόρο κληρονομιών δωρεών και γονικών παροχών με αυξημένους τους συντελεστές για τις μεγάλης αξίας περιουσίες.
Δέλεαρ για τους ιδιοκτήτες offshore εταιρειών
ΣΕ ΛΟΓΙΚΗ αντίθετη από αυτή του Νίκου Χριστοδουλάκη θα κινηθεί η κυβέρνηση στο θέμα της φορολόγησης των ακινήτων που κρύβονται στις υπεράκτιες εταιρείες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου θεωρεί ότι ο συντελεστής 3% (σ.σ. επί της αντικειμενικής αξίας) που είχε θεσπίσει ο προκάτοχός του επί κυβερνήσεων Σημίτη, ήταν υψηλός. Γι’ αυτό και κανένας από τους 3.000 περίπου ιδιοκτήτες offshore εταιρειών στην Ελλάδα δεν μπήκε στον πειρασμό να αποκαλύψει τον πραγματικό αριθμό των ακινήτων που κρύβει σε φορολογικούς παραδείσους.
Στην κυβέρνηση εξετάζουν, ο φόρος αυτός να πέσει στο μισό διότι μόνο έτσι θα αποκαλυφθούν οι πραγματικοί κάτοχοι που «καμουφλάρονται» πίσω από αυτές τις εταιρείες. Άλλωστε όπως χαρακτηριστικά ανέφερε αρμόδιος παράγοντας του Υπουργείου, «δεν μπορεί τα εκτός offshore ακίνητα να φορολογούνται με συντελεστές 1 τοις χιλίοις, όπως ισχύει σήμερα για το ΕΤΑΚ».
Το Υπουργείο εκτός από τα έσοδα που θα φέρει στα ταμεία από την φορολόγηση αυτών των ακινήτων, θα γνωρίσει πολύ καλά το προφίλ των ανωτέρω εταιρειών. Έτσι θα μπορεί να ελέγξει τις παράνομες δραστηριότητες που περνούν μέσα από αυτά τα κανάλια και να αξιοποιεί τις υπάρχουσες διακρατικές συμφωνίες.
nooz.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου