Πέμπτη 6 Μαΐου 2010

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ : ΑΝΟΙΞΤΕ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ...


Ρεπορτάζ : Δήμητρα Σκούφου
(από ΤΑ ΝΕΑ)

Την απελευθέρωση της λιανικής αγοράς υγρών καυσίμων αλλά και του επαγγέλματος των δικηγόρων ζητεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία απειλεί την...
Ελλάδα με παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Την ίδια ώρα θέτει θέμα και για τον τρόπο φορολόγησης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από άλλες χώρες της Ε.Ε., επισημαίνοντας ότι η ελληνική νομοθεσία κάνει δυσκολότερους τους όρους του ανταγωνισμού για τα εισαγόμενα.
Φαίνεται πως η Ελλάδα θα βρεθεί και πάλι στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αυτήν τη φορά για τους περιορισμούς που θέτει η ελληνική νομοθεσία στην αγορά καυσίμων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικαλείται τους περιορισμούς που θέτει στη λιανική αγορά καυσίμων η Ελλάδα τονίζοντας ότι καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη τη διείσδυση εταιρειών και από άλλες χώρες- μέλη της Ε.Ε. στην ελληνική αγορά, περιορίζοντας με τον τρόπο αυτόν τον ανταγωνισμό και τις επιλογές που έχουν οι καταναλωτές.
Η Επιτροπή αναφέρει πως οι νόμοι της Ελλάδας που επιβάλλουν ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ των πρατηρίων δυσκολεύουν την είσοδο νέων εταιρειών στην αγορά. Επιπλέον θεωρεί τους κανόνες που διέπουν τη χωροταξία των βενζινάδικων μη συνεκτικούς και μη αναλογικούς (για παράδειγμα, απαγορεύεται ένα πρατήριο καυσίμων να λειτουργεί κοντά σε καταστήματα ή κατοικίες αλλά επιτρέπεται να ανοίξει δίπλα σε γραφεία ή ξενοδοχεία). Παράλληλα, αναφέρει πως το πιστοποιητικό ασφαλείας που χρειάζεται για τη λειτουργία ενός πρατηρίου πρέπει να εκδοθεί από έλληνα ειδικό, μειώνοντας έτσι τις επιλογές των ξένων φορέων που θέλουν να εισέλθουν στην ελληνική αγορά. Μάλιστα η Κομισιόν επισημαίνει ότι από τον Ιούνιο του 2009 είχε στείλει αιτιολογημένη γνώμη προς την ελληνική κυβέρνηση, χωρίς όμως να λάβει καμία ικανοποιητική απάντηση.
Για τους δικηγόρους
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε επίσημο αίτημα στην ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει σε αλλαγές της νομοθεσίας που καθορίζει περιορισμούς στην άσκηση του επαγγέλματος του δικηγόρου και ορίζει ελάχιστες τιμές τις οποίες πρέπει να χρεώνουν οι δικηγόροι για τις υπηρεσίες που παρέχουν. Οπως τονίζει η Ε.Ε., η δέσμευση αυτή που θέτει η ελληνική νομοθεσία έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία εμποδίων για δικηγόρους από άλλα κράτη- μέλη που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα και περιορίζει έτσι το φάσμα των νομικών υπηρεσιών που προσφέρονται στους έλληνες πολίτες.
«Η Ελλάδα επιβάλλει ένα συγκεκριμένο ποσό ως ελάχιστη αμοιβή για όλους τους δικηγόρους που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Δεν υπάρχουν εξαιρέσεις σε αυτόν τον κανόνα. Κατά την άποψη της Επιτροπής, η ελληνική νομοθεσία δεν φαίνεται να δικαιολογείται από την προστασία του καταναλωτή ή ανησυχίες για διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών» αναφέρει η Ε.Ε. σε σχετική ανακοίνωση. Μάλιστα τονίζει ότι η επιβολή των παγίων δεν επιτρέπει στους δικηγόρους να δέχονται χαμηλότερες αμοιβές προκειμένου να είναι πιο ανταγωνιστικοί. «Ολα αυτά εμποδίζουν τους έλληνες καταναλωτές να λαμβάνουν νομικές υπηρεσίες σε καλύτερη τιμή και περιορίζουν τη δυνατότητα επιλογής τους». Η Κομισιόν αναφέρει πως αυτό είναι το δεύτερο βήμα στη σχετική διαδικασία και, αν η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί σε διάστημα δύο μηνών θα παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Για τα αυτοκίνητα
Θέμα θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο θέμα της φορολόγησης των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Θεωρεί ότι το εφαρμοζόμενο σύστημα ταξινόμησης αυτοκινήτων στη χώρα μας διαιωνίζει την επιβάρυνση της τιμής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που έχουν αγοραστει σε άλλα κράτη- μέλη, και μάλιστα παρά τις αλλαγές που έγιναν στη νομοθεσία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να τροποποιήσει εκ νέου τη νομοθεσία της και συγκεκριμένα τους κανόνες απομείωσης της αξίας που χρησιμοποιούνται στον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Σε παλαιότερη απόφασή του το 2006, το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων είχε κρίνει ότι η Ελλάδα είχε παραβεί την ευρωπαϊκή νομοθεσία με την επιβολή βαρύτερης φορολογίας στα μεταχειρισμένα οχήματα που προέρχονται από άλλα κράτη- μέλη της Ε.Ε., από τη φορολόγηση σε όμοια αυτοκίνητα που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Μετά την απόφαση αυτή, η Ελλάδα άλλαξε τη νομοθεσία της εισάγοντας κλίμακες ταχύτερης απόσβεσης καθώς και ακόμη ένα κριτήριο απομείωσης της αξίας ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει το αυτοκίνητο. Ωστόσο, βασιζόμενη στην ανάλυση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτων που διεξήγαγε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζει και σήμερα να επιμένει ότι οι ελληνικοί συντελεστές απόσβεσης εξακολουθούν να είναι ευνοϊκοί για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που διατίθενται στην εγχώρια αγορά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: